Studera.sen som vanligt

- in Nyheter
@Lundagård

Förra onsdagen var sista dagen att anmäla sig till höstens kurser och högskoleutbildningar. Som vanligt lade jag till och tog bort kurser in i det sista. Och som vanligt gick det bra fram till sista kvällen, då allting hängde sig och det inte ens gick att ta sig in på sidan.

Det är verkligen ironiskt att den instans som har till uppgift att behandla ansökningarna från alla som är sugna på att lära sig nya saker, själva vägrar att lära sig det som under de senaste åren kommit att bli en ofrånkomlig och oföränderlig sanning: Många, kanske rentav de flesta, väntar till sista kvällen med att skicka in sina ansökningar över nätet. Vidare: Även de som skickar in sina ansökningar tidigare vill kunna gå in och ändra i ansökningarna innan tiden löper ut.

Detta var fallet när jag loggade in på studera.nu för första gången – våren 2005 – och det har varit lika sant varenda termin sen dess. Ibland har VHS till och med tvingats förlänga ansökningstiden med flera dagar på grund av att frustrerade studenter hört av sig, antingen via telefon eller mejl, och klagat på att det inte gått att navigera på studera.nu. Även den här gången förlängdes ansökningstiden. Med tolv timmar.

Tolv ynka timmar. Det är under all kritik. Föreställ er den gymnasiestuderande elev som satt uppe till midnatt kvällen den 15:e och väntade på en chans att få iväg sin ansökan, men som förtvivlad gick och la sig vid klockan ett på natten efter att ha ägnat kvällen åt att utan framgång försöka navigera runt på studerasajten. I hopp om att VHS ska göra som tidigare år, alltså förlänga ansökningstiden, så att han kan få iväg sin ansökan nästa eftermiddag när han kommer hem från skolan lyckas han dock somna, trots oron som envisas med att dröja sig kvar i magen. Nästa morgon stiger han upp och springer iväg till mattetimmen. Väl hemma igen sätter han sig framför datorn och ska skicka in sin ansökan men upptäcker till sin bestörtning att deadlinen bara flyttades fram tolv timmar, till lunch. Att studera.nu inte tar i beaktande att studerande ungdomar knappast orkar sitta uppe till klockan två på morgonen i väntan på att deras sajt ska bli navigerbar är förstås pinsamt och skamligt.

Ett par tips till studera.nu inför nästa år:

1. Tredubbla antalet servrar den sista ansökningsveckan.

2. Ha kundtjänst öppen sista natten dit folk som stöter på problem kan höra av sig och få de åtgärdade omgående.

3. Om sidan envisas med att krångla, förläng ansökningstiden med tre dagar i stället för med en tredjedels dag.

Läs alla Victor Z Hahns krönikor här.

Victor Z. Hahn