Uteblivna fakturor, blanka inbetalningskort, felaktiga förseningsavgifter och en näst intill obefintlig kundtjänst. Det är vardagen för flera av internetleverantören Bredband2:s kunder i Lund. Nu kräver studenterna bättring.
Som student i Lund kan man via det öppna stadsnätet välja mellan sex olika internetleverantörer, däribland företaget Bredband2. På sin hemsida berättar företaget om kundtjänsten som uppger sig ha Sveriges bästa tillgänglighet.
Strul med fakturor
Men Lundagård har varit i kontakt med flera studenter som inte känner igen den beskrivningen. I stället berättar student efter student hur de haft strul med fakturor och att de ringt och mejlat i månader, utan svar.
En av dem är Tamara Pavlovic, masterstudent på LTH.
– Det började med att fakturorna plötsligt uteblev, berättar hon och fortsätter:
– Eftersom jag var ny och dessutom från Serbien hade jag dålig koll på hur systemet fungerade här, jag tänkte att man kanske betalar senare för flera månader i taget. Men då kom en påminnelseavgift. Och när den var betald, kom ytterligare en som var mycket dyrare. Nästa faktura jag fick var blank och omöjlig att betala, berättar hon.
”De lurar sina kunder”
Efter 15 telefonsamtal och flertalet mejl till kundtjänsten hos Bredband2 började Tamara Pavlovic bli orolig. Inte en enda gång fick hon kontakt med någon annan än elektroniska telefonsvarare och först två månader senare fick hon svar via mejl. Då fick hon veta att problemet berott på att de haft en felaktig adress och att hon nu kunde betrakta den blanka fakturan som kompensation.
– De lurar ju sina kunder. Påminnelseavgifterna hade bevisligen rätt adress – men inte fakturorna? Jag blev rädd att allt bara skulle bli värre så jag betalade fast det var deras fel. Flera vänner till mig har fått göra samma sak, man vill bara komma ur det.
Bredband slutade fungera
En annan besviken kund till Bredband2 är juridikstuderande Eric Elander Duque, som haft återkommande strul med fakturorna och vars bredband slutade fungera i över två månader.
– Jag har en sådan ilska inom mig. De fakturerade mig för en tjänst jag inte kunde använda, och även om fakturorna ibland till och med hade för höga summor var det bara att betala. De svarade ju inte på vare sig mejl eller telefon och om man inte betalade kom påminnelserna oerhört snabbt, berättar han.
Flera klagomål
De missnöjda studenterna som Lundagård varit i kontakt med är inte ensamma. AF Bostäder gör varje år en kundenkät där hyresgästerna bland annat får framföra synpunkter på sin internetuppkoppling. Av de sex leverantörerna är det, enligt AF Bostäders VD Rolf Svensson, i princip bara Bredband2 som kritiseras.
– Det stämmer tyvärr, även om de faktiskt fått lite färre klagomål i år i jämförelse med ifjol. Överlag är kunderna nöjda med sin uppkoppling, men just Bredband2 får en del kritik för sin service, säger han.
När Lundagård ringer upp Bredband2 lovar de att återkomma med besked. Efter en veckas tid gör vi åter åtskilliga försök att nå företaget, utan resultat.
Foto: Jonas Jacobson