Knäpptyst från AFB efter vattenläckor

- in Bostad, Studentliv

I lördags läckte stora mängder vatten in i lägenheter på Kämnärsrätten. Trots att flera studenter ringde fastighetsjouren dröjde det till söndagen innan de fick hjälp. Men från AF Bostäder, AFB, har de drabbade fortfarande inte hört något.

Leonard Eriksson har tvingats flytta ut ur sin lägenhet.

– Det går inte att sova där, säger han.

Vatten började läcka in från taket på Leonard Erikssons lägenhet på Kämnärsrätten i lördags. Stuprännorna var igenfrusna och taken gav till slut vika för den smältande snön.

Sju till åtta lägenheter har drabbats enligt uppgifter som AFB:s vd Rolf Svensson lämnat till tidningen City. Men ännu fler kan ha drabbats.

Leonard Eriksson tror att de som ännu inte har återvänt till Lund efter julhelgen kan vara ovetande. Han hävdar att AFB inte har gått ut med någon information till sina hyresgäster, varken på hemsidan eller på telefon, trots att det gått fyra dagar sedan läckan.

– Det är dumt att inte AFB har sagt någonting så att folk som varit bortresta haft en chans att åka hem och rädda möbler och tavlor, säger Leonard Eriksson.

Han fick själv återvända hem till Blekinge på tisdagen eftersom både hans säng och soffa var svårt fuktskadade.

Dålig respons från början

När Leonard Eriksson först ringde fastighetsjouren, som drivs av Securitas, och är dem hyresgästerna ska kontakta vid akuta skador, upplevde han att de inte tog saken på allvar.

– De sa bara att de inte hade någon avfuktare och att de skulle komma på måndag, Då undrar man varför det finns en jour, säger han.

Efter påtryckningar från fler hyresgäster kom servicepersonal till slut på söndagen. Från AFB kom bara vaktmästaren som tog bort snö och is från taket. Läckorna är nu åtgärdade men vattenskadorna i lägenheterna finns kvar.

– Ingen annan från AFB har kommit och sett hur det ser ut. Man har väldigt lite förtroende för dem, säger Leonard Eriksson.

Han hoppas ändå att problemet ska vara åtgärdat när han kommer tillbaka till Lund med en ny madrass på lördagen. Men han är orolig över hur lång tid det kommer ta att reparera badrummet och vilka problem det kan medföra för honom.

Inte bara AFB som har problem

AFB:s bostadsombudsman Sofia Högström uppger att hon just nu är upptagen med arbetet med de nya studenterna som anländer till Lund inför vårterminen och därför inte har hunnit ägna sig åt vattenläckaget.

Hon tror att de långsamma åtgärderna från fastighetsjouren beror på att det inte bara är AFB som har problem.

– Antagligen har man bedömt problemen som mer akuta på något annat ställe, säger hon.

Sofia Högström tycker att hyresgästerna borde ha blivit informerade om vad som ska hända härnäst och tror att AFB har försökt kontakta dem.

– Det är tråkigt att de inte fått klara besked om vad som ska hända, säger hon.

AFB: Vi har kontaktat honom

Några dagar efter intervjun med Leonard Eriksson hör AFB:s vd Rolf Svensson av sig till Lundagård och säger att bovärden har varit i kontakt med Leonard.

– Jag vet inte varför hyresgästen hävdar att så inte har skett, men jag har fått uppgifter om att bovärden har hört av sig till honom, säger han.