Demonstrationer i flera städer efter "slavauktionen"

Demonstrationer i flera städer efter "slavauktionen"

Den fejkade slavhandeln på Hallands nation fortsätter att få konsekvenser. På torsdag arrangerar Afrosvenskarnas riksförbund demonstrationer i Lund och tre andra städer för att protestera mot rasism.

– Vi hoppas att detta får de organisationer som är berörda att att ta detta på största allvar, säger talespersonen Kitimbwa Sabuni.

“Visa din styrka mot rasism och hatiska övergrepp mot afrosvenskar.”

Det är parollen för demonstrationerna som Afrosvenskarnas riksförbund arrangerar i Lund, Malmö, Göteborg och Stockholm på torsdag kväll.

– Att studenter vid en högskola gör sig roliga över den transatlantiska slavhandeln visar att det råder en kollektiv minnesförlust i Sverige om förintelsen av afrikaner. Nu kräver vi att politikerna agerar, säger Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund.

Ett antal organisationer, däribland politiska ungdomsförbund, kommer att delta i demonstrationerna.

– I Stockholm kommer bland annat Grön ungdom och SSU att medverka, säger Kitimbwa Sabuni.

I Lund kommer demonstrationen att hållas på Stortorget. Vid lunchtid på tisdagen hade Facebook-evenemanget omkring 90 bekräftade deltagare.

“Vi vill att rektorn tar sitt ansvar”

I presentationen av demonstrationen skriver Afrosvenskarnas riksförbund att “Bakgrunden är den utbredda rasismen som drabbar svenskar med afrikanskt ursprung och som senast manifesterades i de nu riksbekanta händelserna på Lunds universitet”.

Förbundet anser att det är oacceptabelt om incidenterna får passera utan någon form av påföljd för de inblandade.

I samband med demonstrationen kräver de att rektor Per Eriksson stänger av studenterna som iscensatte auktionen.

– Vi vill att rektorn tar sitt ansvar och visar att detta inte är acceptabelt, säger Kitimbwa Sabuni.

Men rektor Per Eriksson har ju sagt att universitetet inte kan agera eftersom det inte skedde i universitetets lokaler eller i anslutning till utbildningen?

– Vår tolkning är att detta inte stämmer. Det finns en intim koppling mellan universitetet och nationerna. Vår åsikt är att universitetet kan agera.

Kräver kuratorns avgång

Afrosvenskarnas riksförbund kräver också att Hallands nations kurator Elinor Lavesson avgår. Om inte medlemmarna avsätter kuratorn anser förbundet att Kuratorskollegiet måste utesluta nationen.

– Organisationerna måste visa att de tar detta på allvar, säger Kitimbwa Sabuni.

Men både Hallands och Kuratorskollegiet har tagit avstånd från det inträffade och arbetar nu med att införa nya rutiner för att se till att något liknande aldrig händer igen. Har de då inte gjort vad de kan?

– Nej, det tycker jag inte alls. Den som säger att det räcker med att ta avstånd har inte fattat vad rasism handlar om. Det är bra att nationen säger att de ska göra sitt yttersta för att komma tillrätta med problemen, men detta arbete kan inte ledas av en person som såg deras utklädnader utan att reagera, säger Kitimbwa Sabuni, och fortsätter:

– De ska få afrosvenskar att känna sig välkomna. Men vi som grupp kommer aldrig att känna så om ledningen är kvar.

I ett pressmeddelande kort efter händelsen fördömde Hallands “alla uttryck för främlingsfientlighet och rasism”. Tror du inte att de menar allvar med det?

– När saker händer som inte är acceptabla måste det få konsekvenser. Vi har fått läpparnas bekännelse så länge nu. Det är dags för handling.

Skickar skrivelse till regeringen

På onsdagen kommer Afrosvenskarnas riksförbund också att överlämna en petition till regeringen. I denna uppmanar förbundet regeringspartierna i riksdagen att bifalla en motion som miljöpartisten Gustav Fridolin lade fram i höstas.

I denna betonas vikten av att kunskapsspridning om slavhandeln. Fridolin vill också att den 9 oktober, som var det datum år 1847 som slaveriet avskaffades i Sverige, görs till nationell minnesdag.

Förbundet vill också att regeringen avsätter resurser för att uppmärksamma att 2011 är FN:s internationella år för människor av afrikanskt ursprung.

– Vi hoppas att demonstrationerna får de organisationer som är berörda att att ta detta på största allvar. Vi vill också att regeringen inser att rasismen mot afrosvenskar är ett stort problem, säger Kitimbwa Sabuni.

Facebook Comments

0 Comments

  1. Togs min kommentar bort för att jag inte höll mig till ämnet? Jag skrev ju att jag också klätt ut mig till neger.

    1. Hej Gamma!

      Din kommentar togs bort för att du använde ett ord som vi inte vill se i Lundagårds kommentarsfält. Du använde det ordet på nytt nu och därför tar jag bort även denna kommentar.

      Gustaf Eriksson, webbredaktör

      1. Carl Henrik

        Det är ett språkligt missförstånd att *det censurerade ordet* har en pejorativ innebörd. *Det censurerade ordet* har en deskriptiv innebörd. Många lider av villfarelsen att *det censurerade ordet* skulle vara en svensk motsvarighet till engelskans “nigger”, som ju är pejorativt, men det stämmer inte. *Det censurerade ordets engelska motsvarighet är “negro”.

        Etymologin ser ut som följer:

        niger [lat.] (svart – deskriptiv) –> negro (el. dyl.) [spanska, portugisiska m. fl.] (svart – deskriptiv) –> negro [eng.] (person med afrikanskt etniskt ursprung – deskriptiv) –> nigger [eng.] (person med afrikanskt ursprung, slav – pejorativ).

        Därmed inte sagt att man bör använda *det censurerade ordet*, det finns betydligt modernare varianter som ligger mer i tiden.

    2. Hej Gamma!

      Din kommentar togs bort för att du använde ett ord som vi inte vill se i Lundagårds kommentarsfält. Du använde det ordet på nytt nu och därför tar jag bort även denna kommentar.

      Gustaf Eriksson, webbredaktör

  2. Afrosvenskar, jobba istället för att gnälla.. Vi har halva Somalia här och 90% av dem jobbar inte.

  3. Här gör Lundagård ett stort misstag, som följd av den kampanjjournalistik de bedriver. Sabuni får uttala sig fritt om hur kränkt afrosvenskarna känner sig, och ge sin syn på mänskliga rättigheter utan att han konfronteras med vad han själv eller hans organisation står för. Han har tidigare gett Mugabe stöd bland annat, och försvarar en radikal islamism.

    1. Har idioten stött Mugabe? Är det något du är säker på eller bara säger för att svartmåla honom? Är det sant att han stöder afrikas egen Hitler så är det ju mer än lovligt komiskt att han tycker att någon annan borde avgå från sin post pga dåligt omdöme.

        1. Tittar man på originalartikeln som Sabuni själv skrivit så stödjer han väl inte exakt Mugabe så det var inte så illa som det lät.

          Iofs så tycker han ju inte att det är så farligt rasistiskt eftersom det bara är 4500 personer som drabbas när deras hem och jobb tas från dem, det är ju inte direkt lika illa som att alla svarta drabbas när någon klär ut sig till slav.

          Mitt förra inlägg togs för övrigt bort för att jag sa något elakt om Mugabe så jag antar att han trots allt är ganska snäll och att jag har fel som försöker kritisera honom. Pseudodemokrati, grov rasism och våld mot oliktänkande kanske inte är så farligt trots allt…

          1. Hej Jonas!

            Din kommentar togs bort eftersom du uttalade dig nedsättande om Kitimbwa Sabuni. Vi tar inte bort några inlägg som håller sig till ämnet och följer Lundagårds regler för kommentarer.

            /Gustaf Eriksson, webbchef Lundagård

          2. Jag råkade visst använda det passande adjektivet ifall han skulle varit en Mugabe-supporter men ärligt talat, givet vad han säger i intervjun var det verkligen nedsättande, var det inte snarare en rätt okej beskrivning? Han tycker alltså att studenter ska stängas av från sina studier och att hallands ska uteslutas ur kuratorskollegiet baserat på en maskeradkostym, jag utgår från att det är något han inte säger som någon sorts skämt utan att han faktiskt har de här åsikterna på riktigt…

          3. Hej! Du får naturligtvis tycka vad du vill om det inträffade eller de åsikter som framförs i artiklar vi skriver. Det enda vi begär att du och alla andra som kommenterar följer reglerna, där det bland annat står: “Kommentera gärna innehållet men visa respekt för de personer som figurerar i artiklarna”.

            /Gustaf Eriksson LG

          4. Borde inte de som intervjuas i artiklarna avkrävas respekt för sina medmänniskor också och inte försöka hetsa alla afrosvenskar (och diverse människor på vänsterkanten som hänger på drevet) mot fyra stackars studenter som ingenting gjort?

          5. Hej! Att utkräva ansvar för gärningar som begåtts är i mina ögon inte alls samma sak som att ge människor smädande epitet. /Gustaf Eriksson

          6. Nej det är inte alls samma sak men tittar man på de två specifika fallen är det inte jag som är mest respektlös. Afrogänget har ju dessutom använt det smädande epitetet “rasist” om studenterna i fråga i den här artikeln.

            Om det känns bättre kan jag säga att vi behöver anordna en demonstration mot idioti med anledning av den här intervjun så har jag varit smädande på samma indirekta vis och alla borde vara glada.

  4. Jag tycker vi ska införa slaveri i dagens Sverige, finns ju inget annat sätt att få dessa att arbeta och verkligen tillföra landet någonting.

  5. Fan vad jag börjar bli trött på den här diskussionen. Jag har också klätt ut mig till neger. Vårbalslunchen för ett par år sedan, tema Afrika. I Afrika bor det folk som har en annan hudfärg än jag. Jag tycker inte mindre om dem för det. Förr i tiden, och kanske även idag på vissa ställen, gick dessa barbröstade i nån slags höftskynken. Så det gjorde jag också. Jag tycker inte mindre om mörkhyade för det . Inte heller var min avsikt att kränka någon. Det var en temafest. Jag följde temat. På temafester i Lund ska man gärna tänka lite outside the box och ha en “bra” utklädnad. Grabbarna grus kom på en idé. Det var kanske oeftertänksamt, vad vet jag.

    Det jag vet är att det är läge att sluta härja om det här, och att sluta härja om Hallands kurator.

    F.ö. ska rektor Per skita i vad studenterna har för värderingar så länge dessa inte begår brott. Vi är här för att lära oss.

  6. Allmänna arvsfonden bör omgående upphöra med att ge denna person några pengar. För övrigt tror jag de flesta personer i Sverige med brunt skinn inte tycker att Bin Laden var en go kille och inte gillar islamister.

    Islamister är alltså personer som när självmordsbombare dödar oskyldiga i Londons tunnelbana hejar på självmordsbombarna, vad mer behöver du veta?

    Afrosvenskarnas förbund bör offentligt be om ursäkt för sina pajas-anklagelser och därefter avgå.

  7. Att alltid leta efter påhittade raskontroverser i Sverige, på ett cyniskt sätt, för att lura till sig skadeståndpengar och ytterligare splittra det svenska samhället, samtidigt som man påstar sig vilja förena samhället,…genom en frontorganisation som suger samhället på skattefinansierade bidrag medans man sitter på röven o jagar whitey… är inget sätt att vara! Let it go. Studenter skämtar om mexikaner, indianer, araber, svarta, gula, mm… Det kallas för spex, kapish??

  8. Tänk vad lugnt och skönt det vore om alla dessa kränkthetsproffs från Afrika och Mellan Östern kunde ta sitt pick och pack och bosätta sig i ursprungsländerna då – där det tydligen är så jäkla bra….eller just ja, det var ju därför dom kom hit….eller var det för alla dessa fina bidrag som dom dumma rasist-svennarna slänger över en? Sjukt less på dessa människor är jag och ännu tröttare på att försörja dem.

    Face it – ingen i detta land har något ansvar för slavhandeln som skedde för hundratals år sedan. Vi behöver heller inte känna någon slags kollektiv skuld pga. vår hudfärg eller härkomst. Dessutom tycker jag det är intressant att denne tomte pratar om att rasistiskt beteende är ingrott i svenskarna. Och jag som trodde att man inte fick dra grupper över en kam… Patetiska människor det där!

  9. Ursäkta en gammal Lundastudent som tittar inom. Folk skall ju för höge farao få skämta om allt, sen kan man välja själv om man vill skratta eller inte.
    Lägg ner rasistsnacket nu och gå vidare med era liv. Har sett mycket märkliga saker i studentlivet och långt ifrån allt var rumsrent, så detta är verkligen en storm i ett vattenglas!
    Under lundaåren skall ni ta ut svängarna innan ni skall trampa runt i livets grottekvarn.

  10. Ge inte upp Sabuni. Tillsammans med Afrosvenskarna ser vi till att fördöma detta ruttna rasistlandet. Tillsammans kräver vi Kungens abdikerande, nedläggning av försvaret, riksdagsmännens utgång ur kammaren. Detta folkmordet får inte gå obemärkt förbi. Maken till rasism, intolerans, främlingsfientlighet och nonchalans mot ett folkslag har jag aldrig skådat. Hitler speglas, i jämförelse med denna vedervärdiga händelse, som en duktig konfirmandgosse.

    Vi får inte ge upp nu. Vi måste mobilisera. Mobilisera våra muslimska förbund och utbilda, upplysa och demonstrera de obildade nordgermanerna som tror sig ha rätt att uttrycka sig fritt i ett land. DETTA FÅR ALDRIG ACCEPTERAS!

    1. Haha, vilken idiot du är, flytta härifrån om du har de åsikterna och värderingarna, du är inte välkommen i detta land.

  11. Hej
    Kitimbwa Sabuni !
    Hur är läget ?

    Väldigt intressant att du är islamist, då har jag ett par frågor till dig som “”journalisten”” glömde ställa
    .

    Vad tycker du om homosexuella ?

    Vad tycker du om månggifte ?

    Vilka lagar följer du ?

    Står du upp för yttrandefriheten ?

    Om du har en dotter, kan jag som svensk uppvakta och bjuda ut denna ?

    Jag förväntar mig inga svar så jag får nog efterforska lite själv, den undersökande journalisten vaknar i en ibland.

  12. Måste alla vita vara svartsminkade på demon?

  13. VARNING! 1. Jag ber samtliga läsare att noga beakta det faktum att Kitimbwa Sabuni är islamist. Han är ledamot i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén.2. Believe NOTHING this guy says. 3. Vi är alla emot rasism! 4. Vi är också emot att folk lever på medel från allmäna arvsfonden och ägnar sin tid åt att anmäla folk på heltid. Dem lever gott på att äska medel ur allmänna arvsfonden. 800 000 kr om året lyckas de tanka ut till sin firma ”Afrosvenskarnas riksförbund”.MvhEn svensk miljöpartist som är emot islamism!

  14. VARNING!

    1. Jag ber samtliga läsare att noga beakta det faktum att Kitimbwa Sabuni är islamist. Han är ledamot i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén.

    2. Believe NOTHING this guy says.

    3. Vi är alla emot rasism!

    4. Vi är också emot att folk lever på medel från allmäna arvsfonden och ägnar sin tid åt att anmäla folk på heltid. Dem lever gott på att äska medel ur allmänna arvsfonden. 800 000 kr om året lyckas de tanka ut till sin firma ”Afrosvenskarnas riksförbund”.

    Mvh

    En svensk miljöpartist som är emot islamism!

    1. Precis! denna föreningen är bara en täckmantel för en underliggande islamistisk agenda som nu drivs med skattepengar. De anmäler så många kuffar de bara kan liksom

  15. Exakt vad är en “afrosvensk”? Är en vit boer som flyttar till Sverige också “afrosvensk”? Eller har han fel hudfärg för att passa in i ert sällskap? En sådan uppfattning finns det ett namn på, nämlingen RASISM!

  16. Fruktansvärt beteende av studenterna tycker jag! De har agerat helt ovärdigt människosläktet och begått grova övergrepp mot alla världens slavar. Minimum straffet för deras rasistiska upptåg borde vara i proportion mot kränkningen, dvs minst 5 år. Allt annat vore att låta gärningsmännen gå fria utan skuld.

  17. Så varje kurator i en skola där eleverna gör nåt dumt ska avgå?

    Vi lär inte få många kuratorer kvar i detta land.

  18. Rasister brukar påstå att afrikaner och muslimer är lättkränkta och alltför snabba att ta till övervåld.
    Kitimbwa Sabunis agerande bekräftar ju bara dessa fördomar. Han gräver en grop åt sig själv.

  19. En relevant liknelse:

    Bara för att man tycker det är kul med ramla-och-slå-sig-humor så betyder inte det att man vill att folk ska ramla och slå sig.

  20. Är det inte namnen på glass och kakor så kommer saker som det här, att skolan ska straffa eleverna för fel de gör på fritiden, jag säger inte att studenterna gjorde rätt eller att de inte ska straffas men man kan inte stänga av en person från skolan för att den betedde sig illa på en nation tycker jag. Stäng av dem från nationerna eller liknande i stället i så fall. Tilltaget var dumt men det hela börjar bli så stort så det är löjligt…

  21. Åh, jag som lovade mig själv att inte kommentera mer nu…men jag blir uppriktigt sagt så jäkla ledsen av att läsa det här. Det är ju helt klart utrett att quratelet borde reagerat på utklädnaden, och jag tror inte att det finns mycket som de ångrar mer just nu än att de inte gjorde det. De är smärtsamt medvetna om sitt misstag och superledsna för att det blivit som det blivit. Varför inte bara försöka förlåta dem och gå vidare?? Skulle afrosvenskarnas riksförbunds medlemmar verkligen må bättre av att veta att de tvingat dessa fem förtroendevalda personer, i grunden helt vanliga studenter, som offrat sin fritid, sin utbildning, pojk-flickvänner, ja stora delar av sitt liv för att driva nationen framåt, att avgå? Som f.d aktiv på Hallands vet jag hur mycket tid de lägger ner på nationen, och två av dem har inte ens något betalt för att göra det. Dessa fem gör allihop ett superbra jobb, och vet ni vad? de är inte onda människor – och framför allt, inte rasister.

    Lika lite som resten av alla de jag lärt känna under min tid på Hallands – jag har faktiskt aldrig tidigare stött på en plats där man skiter så mycket i vad folk heter, var de kommer ifrån eller vad de har för färg på sin hud. Alla får vara med. Min åsikt, och den står jag för, är att rasismen är så uppenbart frånvarande i nationslivet att hela den här händelsen, all media, jesse jackson, jan björklund, bryssel osv, blir helt absurd. Men det får man tydligen inte säga, för då är man blind, förnekar de rasistiska strukturerna, kanske rent av rasist själv – bara genom att hävda att rasismen inte finns där. Vad man än i den här debatten så anklagas man “från det andra lägret” för att försvara händelsen, försvara rasism, vara okunnig etc – när allt man vill är Hallands bara ska få en ärlig chans, att man på något sätt skall lyckas sluta fred, förlåta och gå vidare. Inte glömma, men gå vidare och jobba för att det inte upprepas.

    Självklart kan jag inte tala för hela Lund eller varenda student där – de är faktiskt inte alltigenom perfekta människor på något sätt bara för att de råkar gå på universitetet, och visst finns det rasister och idioter även bland dem – men efter 3,5 år som student i Lund har jag inget annat än djupt förankrat min åsikt att rasism är något för oupplysta, okunniga, primitiva, osäkra och inskränkta människor (hemskt va? jag måste verkligen vara en sån som ser ner på människor…). Rasism är kort sagt förlegat – tror man på fullaste allvar att etniskt ursprung eller hudfärg hänger ihop med vissa personliga egenskaper, begåvning, intelligensnivå, benägenhet för att begå brott, känsla för moral och allt annat skit som hittas på, om man tror att människor är “värde-rangordnade” inför varandra efter hud- eller hårfärg, att vi är olika “raser” – då hör man definitivt inte hemma i studentvärlden. Att dessa killar valde att försöka skämta på det sätt de gjorde var definitivt olämpligt, men det går som alla vet vid det här laget en jäkligt tunn linje mellan vad som går att skämta respektive inte skämta om i Lund. Det skojas hej vilt om saker som Fritzl, pedofiler, asiater, hitler, “muselmän” som “doppar kranen i sand” (djingis khan-spexet) osv. Men måste det verkligen vara så att det ligger en hel ideologi bakom varje utklädnad? Bakom varje skämt i ett spex? MÅSTE det det? Om svaret är Ja på den frågan (vem som nu kan svara på det), då lägger jag mig platt och erkänner att jag är en okunnig idiot. Är det som killarna gjorde verkligen ett tecken på att de har rasistiska värderingar? Har de som lät bli att reagera på utklädnaden också det? Har hela studentlund det utifrån den här händelsen? Då erkänner jag att jag verkligen måste fått helt om bakfoten vad rasism är.

    Men vad hjälper det egentligen, i mångas ögon är jag säkert redan dum, naiv, blåögd, elitistisk, rasistisk också, eftersom jag försvarar hallands – framför allt är jag ju svensk, så jag kan ju egentligen inte veta något om rasism alls, eller hur?? Vad man än gör så har man som svensk liksom ingen rätt att uttala sig, vilket gör mig helt utmattad (och faktiskt litelite kränkt). Varför är vissas uppfattning om vad som hänt så mycket mer rätt och sann än min? Bara för att de väljer att dra på de största växlarna, övertolka allt och se det värsta i alla inblandade?

    Och missuppfatta mig inte nu – jag menar INTE att rasismen inte finns, för det gör den definitivt och i allra högsta grad, men att påstå att nationslivet i allmänhet och Hallands i synnerhet skulle ha ett stort problem med rasism – det är, faktiskt, att vara ute och cykla.

    Jag tror faktiskt att hela studentvärlden har lärt sig en läxa av det här och jag tror att de flesta nu kommer tänka till en extra gång innan de går iväg utklädda till en fest – det lär knappast hända igen, åtminstone inte på Hallands.

    VARFÖR skall quratelet och därmed hela nationen bli lidande (för det är vad som kommer att hända om quratelet avgår) för att de missade att reagera på fyra killar på en fest som gjorde en dum och ogenomtänkt grej? Jag försvarar inte det som killarna gjorde (även om jag kan säga att jag förstår att det var menat som ett skämt och att det inte fanns rasistiska avsikter bakom MEN, jag tycker fortfarande att det var dumt gjort – jag försöker förklara, inte försvara) men att dra hela quratelet och nationen i smutsen för detta kommer jag aldrig, aldrig att gå med på. De är faktiskt fantastiska människor och förtjänar en chans att gå vidare från detta och lära sig av sitt misstag utan krav och hot om att de måste avgå etc. Jag vet faktiskt egentligen inte vad jag ville säga med allt detta från början förutom att jag är väldigt ledsen att hela händelsen inträffade, att jag tycker att hallands skall få en chans till och att jag hoppas att rasismen någon dag helt skall vara borta från vårt samhälle (nu kommer alla som är “mycket mer kunniga” säga att den aldrig kommer göra det – men snälla, låt mig bara få vara naiv och hoppas)

    Ni som tycker jag är dum i huvudet och helt verklighetsfrånvänd, bring it on, bara spy på mig så mycket ni vill. Jag kommer förmodligen inte att svara, för jag har sagt det jag ville säga. Jag hoppas att man förstår vad det är jag menar och att ingen nu ska övertolka in en massa skit i det (om någon ens orkat läsa hela, osannolikt) för då kanske jag kommer svara och då kommer jag att vara riktigt sur. tack o hej

    1. Du borde sluta ursäkta dig själv och se det bisarra i det hela. CMR motverkar sig själva å det grövsta.

    2. Finns en 7,5 hp-kurs i Postkolonial teori som brukar gå under höstterminerna i Lund, den tycker jag att du ska läsa…för precis som du skriver själv i din text så har du fått det här med rasism om bakfoten. Antagligen har du fått lära dig att inte behandla människor efter deras bakgrund. Det är helt rätt, men det är inte så enkelt.

      Det finns en historia och det finns en kontext där svarta människor (och andra etniska grupper) har förtryckts av vita. Som vit idag bär man inte någon skuld för det era förfäder gjorde. Men man har ett ansvar att inte reproducera samma händelser och tankesätt. Slavaktionen var ett reproducerande av tankesättet att svarta är en underordnad “ras” (djur nästan…) som kan köpas och säljas av vita. Därför ska det utkrävas ansvar att någon ansvarig när man de facto reproducerar rasistiska händelser och tankesätt.

      Sen finns det detta med “White privilege”, nämligen att som vit idag gynnas du fortfarande av dessa tankesätt. Du/ni upplever inte rasism på strukturell nivå. Visst, du kan möta icke-vita som särbehandlar dig negativt. Men detta är inte något som är satt i system, denna särbehandling är inte strukturell. Om du och en likvärdig (utbildnings-, språkmässigt etc) svart person sökte samma jobb är chanserna för dig att få ett svar tillbaka från arbetsgivaren eller bli erbjuden detta jobb mycket större. Du gynnas för att du är vit.

      Denna strukturella rasism är inget som Hallands nation har klarat sig ifrån. Om jag anar rätt så har Hallands ett oproportionerligt litet antal icke etniskt svenska studenter jämfört med studentpopulationen i stort. Jag tror att icke etniskt svenska studenter inte är oproportionerligt lite närvarande i alla nationer. Vad tror du det beror på? Att sedan ett par studenter reproducerar rasistiska tankesätt genom slavauktionen gör inte saken bättre. Det bekräftar ju för svarta studenter att här är vi inte välkomna. På nationerna där tanken är att vi ska kunna slappna av och ha kul måste vi hela tiden vara beredda på att förklara och ha överseende med rasism.

      Och sen när anser du att man ska börja utkräva ansvar för rasistiska handlingar och de som försvarar och förminskar allvarligheten i dem? Hur länge ska vi stanna vid att bara förlåta och låta det passera? Kanske kan du som vit och som inte har upplevt strukturell rasism men som kan så mycket om det upplysa oss om en lämplig tidpunkt? Ett par hundra år till?

      Ha det fint StinaM!

      1. Det är precis det här jag menar. Jag kan liksom inte svara något på det här, för hur jag än gör kommer det att sluta med att jag har fel, är okunnig, naiv och borde utbilda mig. Så jag låter helt enkelt bli…

        1. Carl Henrik

          Du behöver inte oroa dig. Den postkoloniala teorin är, vad man inom vetenskapsteorin, kallar för ad hoc, och har därmed mycket liten vetenskaplig signifikans; den är i grund och botten en ideologi förklädd till vetenskap. Syftet är att skuldbelägga sådana som dig och det är viktigt att härvidlag vägra acceptera denna skuld; denna skam. Det gör du, och det hedrar dig!

          1. Jag känner inte mig skuldbelagd på något sätt men jag vet bara inte riktigt vad jag ska skriva. Jag förnekar inte att den strukturella rasismen finns, absolut inte, jag är väl medveten om det. Och jag har fortfarande inte försvarat det som killarna gjorde. Att icke etniskt svenska personer inte känner sig välkomna i studentvärlden på grund av förekomst av “politiskt inkorrekta” skämt osv är såklart beklagligt och skall motverkas men – jag ställer mig fortfarande frågande till varför nationens quratel skall ta smällen för detta. Det är där jag inte riktigt får ihop det.

          2. Du säger ju att du tror att det var menat som ett skämt. Sen ursäktar du dig med att säga att detta är inte att ta killarna i försvar. Hade det inte varit att ta dem i försvar hade du inte behövt förklara dig. Simple as.

          3. Nja…jag tycker fortfarande att det var ett jäkligt dumt försök till skämt som de aldrig ens borde ha tänkt tanken att genomföra. Det är väl ändå inte att försvara dem? Klumpigt och ogenomtänkt har jag hela tiden hävdat att det var. Men, jag tror fortfarande inte de att hade för avsikt att uttrycka rasism eller kränka någon. Att de sedan gjorde det ändå genom att som du säger reproducera slavhandeln, att det var ett uttryck för strukturell rasism …det var nog inget som de var medvetna om och allvarlighetshalten i det kan och bör absolut diskuteras. Det är just på denna punkt som hallands nu vill förbättra sitt värdegrundsarbete, och det är jättebra, men att quratelet skall avgå? Att killarna skall stängas av från undervisningen? Det tycker jag fortfarande är att gå för långt och det var egentligen det enda jag ville få fram med mitt onödigt långa inlägg. Du kanske fortfarande tycker att jag försvarar dem men om enda sättet att visa att man inte gör det är att hålla med om att de borde stängas av från undervisningen och kastas ut från nationen – då har vi helt enkelt olika uppfattningar bara, för jag tror inte att det är rätt väg att gå.

          4. Måste säga att detta inlägg du skrev nu var långt bättre än ditt första! Det är bra. Men fortfarande, att stämpla det som ett skämt men inte ett rasistiskt skämt är att ta det i försvar.

            Håller med om att sparka quratelet, såsom Afrosvenskarnas riksförbund förespråkar, inte är rätt väg att gå. Universitetet i sig har heller inget ansvar för vad som har skett. Tror att det är ytterst få som stänge ute någon från rätten till utbildning. Den har rasister även rätt till. Man bör däremot utkräva ansvar hos de tre eller fyra individer som iscensatte slavauktionen och Elinor Lavesson som sedan uttalade sig mycket klumpigt i media på nationsnivå. Kanske inte genom uteslutning ur nationen men att de får ta ansvaret för att starta någon anti-rasistisk verksamhet på Hallands.

            Jag tror inte att vi står så lång från varandra vad gäller vad som bör ske nu för att rätta till problemen. Vi står däremot en bit ifrån varandra vad gäller huruvida vi tycker att det som hände var rasistiskt eller ej.

          5. Tack. Nej jag tror inte heller att vi står så långt ifrån varandra på det sättet, men att vi har olika uppfattning om huruvida det var rasistiskt eller ej är nog till stor del sant, och grundar sig förmodligen i att jag tänker att en individ som utför en rasistisk handling också har en rasistisk värdering bakom denna handling – men utifrån ett mer strukturellt perspektiv är det ju kanske sant att det kan få en rasistisk dimension ändå, även om inte de rasistiska värderingarna finns hos individerna. Jag förstår absolut, och det har jag gjort hela tiden, att det som hände kan ha uppfattats som kränkande.

            Jag är inte fastlåst i vissa bestämda uppfattningar, jag är öppen för alla infallsvinklar och säger inte att jag är perfekt eller alltigenom kunnig på något sätt.

            Men för mig som bott och jobbat på Hallands länge känns det bara så tråkigt att se denna “hetsjakt” pågå (därav var jag också väldigt upprörd och ledsen när jag skrev det första inlägget…) – Jag vet att elinor är en jättegullig tjej, jag tycker inte att hon förtjänar detta och det står jag för oavsett. För mig känns termen “rasism” bara ljusår ifrån det Hallands som jag känner. För mig betyder Hallands vänskap, acceptans och glädje – för alla. Men som sagt – det finns ju andra perspektiv och även om jag är medveten om postkolonialismen så känns detta också så långt ifrån Hallands som det bara går. Hallands, som till exempel skriver ut all information på engelska så att alla ska förstå och som har mängder av utbytesstudenter som medlemmar – skulle de inte välkomna eller acceptera alla? Känner vissa sig inte välkomna där på grund av ursprung eller hudfärg? Det känns bara så fel och konstigt att ens tänka en sådan sak. Men jag hävdar inte att min åsikt är den enda rätta. Jag hoppas verkligen att denna händelse på sikt åstadkommer något annat än hetsiga mediedebatter och flashback-rasister som utnyttjar händelsen för att sprida främlingsfientlig propaganda (vilket tycks hända här just nu, tråkigt nog…). Och jag hoppas innerligt att alla ska känna sig välkomna på Hallands trots denna händelse , allt annat är sorgligt.

          6. Så länge folk håller på att kräla på marken inför kränkthetsindustrin och bekräftar de “främlingsfientliga” teserna så kommer Flashback att ta upp det och VINNA.

          7. “Jag är inte fastlåst i vissa bestämda uppfattningar, jag är öppen för alla infallsvinklar och säger inte att jag är perfekt eller alltigenom kunnig på något sätt. ”

            Precis. Och jag tror att det är just därför jag väljer att prata med dig istället för någon av de andra kommentatörerna (Flashback verkar ha hittat hit…). Att du iaf lite skulle öppna upp dig för att det var en rent rasistisk handling även om man inte menade det eller visste att det kunde uppfattas som så. Jag dömer inte ut Hallands bara sådär, det var otur att det hände just på Hallands. Det kunde ha varit vilken annan nation som helst.

            Det säger mycket att man kan ta på sig den här utklädnaden och dra det hela väldigt långt. Man förväntade sig definitivt inte att någon svart skulle befinna sig på sittningen som kunde protestera och man förväntade sig heller inte att någon av de vita gästerna skulle alliera sig i rasismfrågan och säga ifrån…det säger en del om vem som brukar och deltar i nationslivet.

            Hallands, ditt Hallands är säkerligen fint på många sätt, men det hände något den kvällen som är symptomatiskt av samhället i stort och som man måste arbeta på att förbättra. Hetsjakten är nog ett symptom på hur det faktiskt inte har skett något sedan det här hände. Man ska i princip skriva om värdegrunden, för att göra den tydligare. Mer? Hade man i början svarat mer direkt på händelsen så hade hetsjakten uteblivit.

          8. Ursäkta, men det fanns ingen svart på sittningen. De som tog illa upp var ett par stycken amerikanska studenter.

            Sen tycker jag du har på tok för enkelt att kalla något “rasistisk”. Om vi ska få något form utav mer tolerant samhälle så måste vi sluta att använda rasist-kortet så fort mottagaren till en förolämpning råkar ha en annorlunda hudfärg.

            Rasism grundar sig i åsikten att människor med annan hudfärg är av en helt annan ras, vilket jag knappast tror att NÅGON student vid Lunds universitet tror.
            Jag betvivlar STARKT att de unga männen som klädde ut sig som de gjorde, hade det som agenda att förolämpa folk med afrikanskt ursprung.
            Troligtvis såg de bara tillbaka på en del av historien efter något att klä ut sig till och valde, klumpigt nog, detta, för att de trodde det skulle vara “en kul grej”. Inte p.g.a. “Vi hatar svarta”

            Lunda-studenter tänjer på gränser när det kommer till att skoja och stöka för att sådan är deras kultur. Om studenter av svart hudfärg bestämde sig för att göra något liknande hade de flesta skrattat med.
            Man tänjer på gränser för att det är den perioden i livet man får, för att få utlopp och för att få skratta. Inte mot någon, utan med. För gör jag något mot dig en dag som får mig att skratta så förväntar jag mig att du kommer göra något tillbaka i goda vänners lag.

            Dessa människor är inga rasister. De kommer inte gå ut i arbetslivet och göra skillnad mellan Göran och Mohammed som människor. I Lund lär man sig att döma efter individen, inte efter ansiktsfärg. Man kanske skojar om ens hudfärg, eller ens ursprung, men det har aldrig varit för att man tycker att dessa egenskaper gör någon mindre värd

          9. “De kommer inte gå ut i arbetslivet och göra skillnad mellan Göran och Mohammed som människor.” Det var ju nästan för roligt.

          10. De ska ta smällen för att de:

            1) Precis som alla andra närvarande var på plats utan att reagera.2) Som sin första reaktion på protesterna försökte bortförklara det som hände istället för att fördöma det.

            3) Kurator Elinor Lavesson sa rent av att hon tyckte att det var “en rolig utklädnad.”

          11. Allvarligt talat No, du menar att du tar för sanning det som lösryckt citeras i media? Oupplyst! Hoppas du själv gör fel någon gång i livet och får känna på hur det är att inte få förlåtelse…

          12. Förlåtelse? Det är inte min roll att förlåta dem då det inte är jag som har blivit kränkt.

            Jag pratar om att de har visat sig väldigt olämpliga för sina arbetsuppgifter och därför förtjänar avsked.

        2. Ibland är man faktiskt det, okunnig, naiv och outbildad kring en viss fråga. Och jag är säkert det själv kring en massa frågor. Ingen är perfekt, det är därför jag föreslår att du faktiskt läser på om rasism, slavhandel m.m.

          Låt mig dra ett exempel. Om hela det här debaclet handlade om diskriminering av kvinnor och en man skrev i kommentarerna till artikeln om detta att 1) det här är inte diskriminering av kvinnor, 2) på nationerna sker det ingen diskriminering av kvinnor alls, 3) de som skulle ha utfört den påstådda diskrimineringen av kvinnor eller de ansvariga i sammanhanget bör inte få känna på några konsekvenser, skulle du ta honom seriöst eller upplysa honom om att eftersom han är man är det ytterst osmakligt att döma vad som är diskriminering av kvinnor, är inte kvinnor den grupp som ska avgöra detta, och be honom läsa på om diskrimineringen av kvinnors långa historia?

      2. Carl Henrik

        Det finns en 7,5 hp-kurs i vetenskapsteori som går både höst- och vårterminen i Lund, den tycker jag att du ska läsa…för precis som du skriver själv i din text har du fått det där med historia och vetenskap om bakfoten. Antagligen har du fått lära dig att inte behandla teorier efter deras bakgrund. Det är helt rätt, men det är inte så enkelt.

        1. Det kanske jag ska göra! Känner spontant att du har fel men till skillnad från StinaM är jag faktiskt öppen för att lära och sätta mig in i hur andra människor tänker.

      3. Slaveriet var mycket utbrett i Afrika redan innan den europeiska kolonialismen. Trots att slavhandeln ökade när den vita mannen kom dit (ganska logiskt då det helt plötsligt fanns en större marknad att mätta) så var det ju faktiskt den vita mannen som började satta stop för slavhandeln i Afrika för 200 år sedan mot afrikanska ledares vilja. Den vita mannen är ju egentligen inte mer än en i mängden av aktörer på denna lukrativa marknad, men som fått bära den åtråvärda rollen som syndabock.

        Att det på Hallands skulle finnas ett oproportionerligt litet antal icke etniskt svenska studenter jämfört med studentpopulationen i stort är ju helt befängt och utan grund. Nationerna är några av de mest öppna organisationer som finns i det här landet.

        1. 1. Håller med om din beskrivning av slaveriets historia.
          2. Syndabockar för att ni fortfarande är den grupp som priviligieras mest utav den strukturella rasismen och som har makten att förändra, men det går ju onekligen sakta…3. Nja, sa ju att det var just det, en aning. Har studerat i Lund i 4 år, tror att jag har tillräckligt med erfarenhet av nationerna för att tycka att de flesta nationer, och kanske särskilt Hallands m.fl, har en oproportionerlig liten andel icke etniskt svenska medlemmar. Står fast vid det.

          1. 1. Tack 🙂

            2. Gillar att du använder “ni” och anser att dem vita skall fixa allt. Inte för att vara sån men hur har en vit det i Afrika?
            Hela detta måste vara jobbigt för dig.
            Afrikaner i Sverige blir kränkta av ett obetänksamt skämt. Vita i Afrika blir kidnappade av pirater. (Generalisering a la Jallow)
            3. Har studerat i Lund i 4 år, tror att jag har tillräckligt med erfarenhet av nationerna för att tycka att de flesta nationer, och kanske särskilt Hallands m.fl, INTE har en oproportionerlig liten andel icke etniskt svenska medlemmar. Står fast vid det.

          2. 1. Varsågod!

            2. Igen: Nja. Håller med om att det finns vita i Afrika som särbehandlas. Detta tycker jag såklart är förkastligt! Men sen vet jag också att vita får företräde på många sätt i Afrika. Det kan verka konstigt men postkolonialismen lämnade efter sig en internaliserad rasism hos den svarta befolkningen i Afrika. Har själv varit med om att bli nekad inträde till ett museum på grunderna “Vi har stängt” och sedan fått s en vit britt bli undantagen dessa regler. Detta alltså i mitt eget hemland i Afrika. Sedan kan ju diskutera om denna sorts rasism mot svarta av svarta utgör en strukturell rasism.

            3. Ok, we’ll agree to disagree.

          3. Jag har jobbat i 17 länder i Afrika, ingenstans går man trygg och säker, jag blir kränkt av sådant, kan jag anmäla? Apor!

          4. Alltså, vet inte omm jag ska bemöda mig med att svara på detta, men here goes nothing…….

            HAR DU INGET NYTT TRICK?

            anti-PK maffian = one trick pony.

  22. Den här historien tar verkligen aldrig slut, nya vinklar dyker ständigt upp. Det är nästan för bra för att va sant! Är det hela möjligen ett konstverk, iscensatt av Lars Vilks eller Anna Odell?

  23. Varför stanna vid dessa krav? Jag förslår att vi döper om Hallands Nation till Gambias Nation. Även om jag inte är kurrekurredutt själv, så måste vi komma med egna initiativ.

  24. Hallands borde kanske delta i demonstrationen? Tillsammans med rektorn, politiska ungdomsförbunden och Petter? De kan nog skriva under på att de vill ”Visa sin styrka mot rasism och hatiska övergrepp mot afrosvenskar”. Tror jag åtminstone.

  25. Ni är välkomna till Flashback.

    1. Flashback är vidrigt….

      1. Jasså? Hur då?

        1. Det är ganska mycket riktig rasism på flashback och den är dessutom ganska grov, jag skulle inte påstå att hela flashback är vidrigt kanske men det finns väldigt mycket vidrigt på flashback iaf.

          1. Agree på den.

          2. Det är klart att det finns mycket vidrigt på flashback, men det kanske inte bör nonchaleras (många aktiva där). För att likaså det har skett en motreaktion mot rasism kommer det kanske också ske en motreaktion mot den politiska korrektheten…

  26. Undra om afrikanska regeringar skulle sätta av pengar för att uppmärksamma det internationella året för den vita mannen?

  27. Om inte afrika avsätter Khadaffi kanske vi måste nog tyvärr övriga världsdelar utesluta afrika ur världen…… (Det här är bara ett exempel för att illustrera hur korkat det afrosvenskarnas organisation säger är och jag är medveten om att det inte behöver vara det minsta rasistiskt att klä ut sig till slav så ta inte illa upp för att jag jämför er med Khaddafi)

  28. 1847 måste väl ändå bara ha varit rent formellt då slaveriet avskaffades? När hade vi slavar i Sverige senast? Måste väl ha varit under vikingatiden när stormännen hade trälar? Eller har jag missat något?

    1. Sverige ägnade sig faktist, som sällan talas om dock, mycket åt slavhandel i bland annat Ghana. Läs bland annat denna artikel
      http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/16/dagens-framlingsfientlighet-har-rotter-i-den-svenska-slavhandeln

      1. Carl Henrik

        Enligt de beräkningar som gjorts genomförde Sverige 50 st slavtransporter av totalt nästan 35 000 i den transatlantiska slavhandeln. Det innebär att Sveriges del i den transatlantiska slavhandeln utgjorde ungefär 0,14%. Eftersom vi här talar om slavhandel med svarta, etniska afrikaner, måste vi också ta med den arabiska handeln med svarta slavar, vilken var större än den transatlantiska. Sveriges andel i den totala handeln med afrikanska slavar är alltså långt mindre än 0,07%.

        Att Sverige skulle ha ägnat sig “mycket av slavhandel” är alltså ett uttryck för semantiskt nyspråk. Vad kan syftet med den typen av semantiskt nyspråk vara, frågar jag ödmjukt?

        http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_slavhandeln#cite_note-humanrights-0

  29. Det är tragiskt det som hände och helt oacceptabelt men att avsätta quratorn, som inte gjort något annat än att ta avstånd från det, är helt befängt!
    Ska vi avsätta kommunfullmäktige också? Det hände ju trots allt i Lunds kommun…
    Kan dock hålla med om att de studenter som gjorde det bör få konsekvenser. Men inte stänga av från skolan. Om inte skamen att ha smutskastat en helt oskyldig nation kan avstägning från studentlund en viss tid räcka.

    1. Eller regeringen! Har de ens fördömt det här vidriga handlandet? Avgå, Reinfeldt!

  30. Jag gillar verkligen att ni försöker motarbeta rasism där den är som minst närvarande, thumbs up.

    1. Ni borde kanske läsa Flashback

    2. Ja, kämpa på mot förtrycket. Frågan är om inte Hallands kurator borde buras in, så här kan vi ju inte ha det.

      Ärligt talat, Afrosvenskarnas riksförbund. Hur i hela friden kan ni tro ni att det här kommer gynna er “kamp”?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like

Ann Heberlein lämnar Lunds universitet

Författaren och debattören Ann Heberlein har sagt upp