Tidigare kritiserade Bredband2 höjer studenternas avgifter för bredband med 17 procent. En av anledningarna: förbättrad kundtjänst.
– Vi har höjt för att kunna hålla kvalitén, säger VD:n Daniel Krook.
Förra våren berättade Lundagård om problem med att komma fram till kundtjänsten hos Bredband2. Några dagar senare bemötte VD:n Daniel Krook kritiken.
Nu höjs avgifterna för bland annat det snabbaste abonnemanget 100 mb/s student med tio kronor. En av anledningarna till höjningen är en förbättrad kundsupport, en tjänst som bolaget tidigare kritiserats för.
Hur fungerar er kundtjänst idag?
– Den fungerar bra och blir också bättre och bättre hela tiden. Nu börjar vi snart erbjuda support via en chatt. Vi har numera också support alla dagar av egen personal. Vårt mål är att svara i telefon inom fem minuter och just nu snittar vi 4,02 minuter i tester. Vi klarar också av att svara på mail inom 24 timmar.
Vem testade detta?
– Supportansvarig på företaget.
Vad säger du om kunder som hävdar att de fortfarande inte får svar från er kundtjänst?
– Långt tillbaka i tiden, 2008-2009, kan jag förstå det. Men nu ligger vi i fas med alla serviceärenden som kommer in.
Och mot bakgrund av detta är prishöjningen motiverad?
– I Lund har vi haft för små marginaler för att kunna fortsätta erbjuda tjänsten till det priset. Studenterna i Lund har vårt billigaste bredband. Och det är jättebra att studenterna kan surfa till en låg kostnad. Men vi har höjt för att kunna hålla kvalitén. Procentuellt blir det högt, men vi har inte tagit i. I faktiska kronor blir det inte mycket.
En annan del av den tidigare kritiken som förts fram handlade om felaktiga utskick av fakturor. Bland annat skickades påminnelser på fakturor som studenter aldrig fått. Har ni fått någon klarhet i hur det kunde ske?
– Vårt system håller reda på alla fakturor, men av olika skäl kommer inte alla brev fram i studentstäder. På korridorboenden händer det att studenter inte uppger sina rumsnummer och om brevbäraren inte hittar går posten i retur till oss. Då försöker vi ta reda på adressen via Lunds Energi eller Skatteverket. Lyckas vi med det gör vi ett nytt utskick av fakturan. Och får vi inte tillbaka fakturan, förutsätter vi att den har kommit fram. Men post till korridorrum har visat sig kunna hamna i fel händer.