Mer pengar till Bopoolen

Universitetet och kommunen är överens. Fortsatt finansiering av andrahandsförmedlingen är klar, och nu satsas på att utveckla tjänsten till en halvtidstjänst.

Nu får bostadsförmedlaren Bopoolen.nu tillskott i kassan. Efter utdragna förhandlingar har kommunen och universitetet beslutat att de närmsta två åren skjuta till 430 000 var till verksamheten.

Även om det är hemsidan som syns främst, så går cirka 335 000 per år till att finansiera tjänstemannen som är anställd för att driva verksamheten.

– Tidigare satsade vi på att bygga ut hemsidan, men nu kan vi satsa mer på tjänsten. Från att jag har haft en 20 procentstjänst under stora delar av året, kommer min efterträdare att kunna arbeta halvtid som stöd för bostadssökare, säger den nuvarande Bopoolstjänstemannen Tova Bennet.

Studentkårssamarbetet Lunds universitets studentkårer, Lus, startade Bopoolen tillsammans med kommunen och universitetet under 80 -talet, i ambitionen att arbeta förebyggande i bostadsbristen. Genom att uppmuntra Lunds invånare att hyra ut rum till studenter vill man skapa en säkrare och tryggare bostadsmarknad för studenterna.

– Även om lösningen inte är hållbar i längden, så hjälper Bopoolen till med att skapa fler bostadsmöjligheter i Lund under tiden som vi väntar på att bostäder byggs, säger Christian Lindgren, Lus generalsekreterare.

– Det märks väldigt tydligt att det finns ett behov för tjänsten, säger Tova Bennet.

Med bakgrund av att ni nu väljer att satsa ytterligare på Bopoolen, hur fungerar verksamheten idag?

– Vi har ju satsat på att bygga ut hemsidan och den växer hela tiden. Vi kan inte kontrollera hur många bostäder som förmedlas, men schablonmässigt har vi räknat ut att runt 2500 bostadstillfällen per år har skapas genom vår tjänst, säger Tova Bennet och fortsätter:

– Det stora arbetet är där att kontrollera så att uthyrare och sökande sköter sig. Vi arbetar aktivt för att skapa legitimitet därigenom för förmedlingen.

Men Tova Bennet menar också att funktionen av Bopoolen inte bara är bostadsförmedlande.

– När andra delar av universitetets stödfunktioner inte fungerar för att hjälpa studenten, fungerar vi som ett skyddsnät dit studenter kan vända sig, säger Tova Bennet.

– Det har hänt att studenter kommit till oss som har stått i en kö väldigt länge för att sedan hamna på riktigt skitiga lägenheter, som precis har sanerats för vägglöss. Där har de hamnat utan att kunna byta bostad, för att de förlorat sin köplats. I det läget hjälper vi till med att lösa situationen.

Nu väntar en rekryteringsprocess av en ny tjänsteman till Bopoolen.

– Bopoolen fungerar säkerligen bra just nu på grund av att det är en tjänst. Det skapar större kontinuitet jämfört med de arvoderade uppdragen, säger Christian Lindgren.

Share on Facebook6Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Email this to someone