Internationella bjudfester i jakten på nya studenter

- in Nyheter
@Lundagård

Öl, vin och buffé på femstjärniga hotell och exklusiva klubbar. I jakten på studenter från Kina och USA bjuder Lunds universitets alumniförening frikostigt. Men hur man utvärderar om det är väl spenderade pengar vet man inte.

Det är den 27 maj 2012 och platsen är ett konferensrum på femstjärniga Swissôtel Beijing. 71 gäster tar för sig av rökt öring med citronmajonnäs och foccacia med kycklinglevermousse och fikonchutney. Gästerna är allt från genusvetare till fysiker och har en gemensam nämnare: Lunds universitet. Det är universitetets alumniförening som har bjudit in tidigare och potentiella studenter för en kväll av nätverkande och mingel.

”Det var ganska fattigt.”

När Lunds universitets alumniförening startade för ungefär tio år sedan var det en ganska anspråkslös verksamhet som begränsade sig till att skicka ut två tidningar från universitetet per år.

– Det var ganska fattigt, säger Margareta Nordstrand, sektionschef på Externa relationer.

När studieavgifter för icke-europeiska studenter infördes år 2011 såg universitetet en möjlighet att utöka alumninätverket. Genom att bli mer aktiva i utlandet skulle man försöka få alumner ute i världen att bli ambassadörer för universitetet. Idén var att de skulle tala gott om Lunds universitet med personer i sitt kontaktnät och därmed locka nya studenter. I oktober 2010 hölls den första alumniträffen i Shanghai.

Otydlig utvärdering

Att anordna alumniträffar med snittar och bubbel kostar pengar: 258 523 kronor för de elva evenemang som universitetet betalat för hittills. Då är varken rese- eller hotellkostnader för universitetets personal inräknade. För att effektivisera försöker därför alumniverksamheten planera in möten på platser där personal från universitetet redan befinner sig.

Få gäster

Men om strategin leder till att fler avgiftspliktiga studenter börjar studera i Lund är oklart. Alumniverksamheten har inte några säkra siffror på antalet studenter som börjat studera efter alumniträffarna, men säger att några studenter sökt efter en träff i Bangkok.

– Vi har inget utpekat kvantitativt mål med alumniverksamheten ännu. Vi behöver utveckla nätverket och lyssna på vad våra alumner vill innan vi kan sätta några konkreta mål. Men vi vill att minst 3 000 av de som tar examen vid Lunds universitet i år ska gå med i alumninätverket, säger Richard Stenelo, biträdande sektionschef på Externa relationer och ansvarig för alumniverksamheten.

– Om en enda student söker igen eller får någon annan att söka till Lunds universitet efter en alumniträff, så tjänar vi på det, säger han.

Blandat intresse

Intresset från alumner ute i världen har också varit blandat. Vid träffen i New York den 3 november 2011 dök 85 personer upp, men i Taipei i oktober i år var siffran nere på 13. Men Margareta Nordstrand tycker inte att det krävs många gäster för att ett event ska vara lyckat.

– Jag kan säga att jag är jättelycklig om det är sju personer som dyker upp om de sju personerna är intresserade av oss, säger hon.

Rektor positiv

Trots osäkerheten kring vad alumniträffarna ger för effekt stöttar rektor Per Eriksson verksamheten. Han tycker att en ny verksamhet får lov att söka sig fram och är inte orolig över svårigheterna att utvärdera träffarna.

– Det är alltid problem att mäta framgång i marknadsföring. Men vi mäter universitetets totala utveckling vid våra strategimöten i juni, säger Per Eriksson.

Läs även Chefen: Det låter lite dyrt

[poll id=”50″]

 

text Sebastian Hagberg

Carl-Johan Kullving

grafik Henrik Larsson