Vår schlager

- in Kultur & Nöje, Reportage

Malmövåren har mer än något annat präglats av schlageryra. Men studenterna på Musikhögskolan i Malmö har schlagereurofori varje vår. I en termin fylld av musikteori och krävande repetitioner är SMASK, Sveriges musikerakademiers sång kåntest, ett välkommet avbrott. Lundagård följde Sophia Bergholm bland glitter, lösögonfransar och ambitiösa tonartshöjningar.

 

Utanför Slagthuset i Malmö ringlar sig en hundra meter lång kö. Idol och SMASK har lyckats välja samma dag och plats för sina tävlingar. Dagens stora snackis är ett faktum. Medan en framtida Ulrik Munther köar nervöst i timmar sitter Mulrik Unther och tio andra schlageralias med tillhörande musikhögskoleelver framför stora scenen och väntar på att sätta igång och repa sina schlagerparodier. Sophia Bergholm aka Sally Monella har varit med i SMASK-orkestern de senaste två åren och spelat sitt huvudinstrument valthorn. I år står hon på scen.

– Min låt handlar om att det inte gör något om man tappar mat på golvet eller glömmer den i kylen för man kan äta den ändå. Lite skit rensar magen. Min karaktär är ganska ”care free”, hon bara rycker på axlarna och kör ändå liksom. Musiken är också framåt och glad men ändå så hänger den lite och rycker på axlarna. Jag tycker väl att det är ganska likt mig själv, säger Sophia Bergholm och skrattar.

Oskar Appelgren aka Hasse Lolm var med förra året och kom tvåa med låten “Fula barn”. I år ställer han upp som samma karaktär, och med en låt som följer upp förra årets historia.

– De fick ju barn, men det var någonting som saknades så därför skaffade de ett djur, säger Oskar Appelgren, iklädd ett fläckigt nätlinne och rufsig frisyr som skvallrar om att satsningen att skaffa ett djur inte slog väl ut.

I refrängen råkar Hasse Lolm kasta katten i takfläkten och blir utslängd på gatan i påföljande vers.

Efter första soundchecket är det sminkning i logerna bakom scenen. Sophia delar loge med Hanna Ringdahl och Sofia Falkenström aka PoPStarz. Sophias dansare Linus Ellström och Herman Arnesson har precis dykt upp och testar glittersprayet. Sophia har genomsökt hela Malmö för att få tag på det. Själv limmar hon lösögonfransar.

– Jag är en orutinerad lösögonfransbärare. Det känns som om någon limmat ihop ögonen. Skulle man lägga på mer lim? Det här är ju inget man behöver tänka på när man sitter i orkestern, konstaterar hon.

Men Sophia tycker ändå att det finns flera likheter med att sjunga och att sitta i orkestern och spela valthorn.

– Både sång och valthorn är två så personliga instrument. Båda är så utlämnande. Man kan inte gömma sig på samma sätt som när man är en av flera stråkar. Och när man spelar valthorn är det bra att tänka att man sjunger.

Enligt Sophia Bergholm är det inte helt okontroversiellt att som musikhögskoleelev på den klassiska linjen stå på scen i SMASK.

– Jag har alltid varit ett stort fan av Melodifestivalen. På klassikerlinjen så ska man mest tycka om klassisk musik men jag älskar radiopop och allt vad det innebär. Man blandar genrerna på skolan och lär känna andra än bara de som går ens egen linje.

Några timmar innan föreställningen drar genrepet igång. Sophia är bidrag nummer sju. Hela föreställningen körs igenom, även snabbreprisen som också den görs live. Sally Monella and the Unfoodgettables väntar i logen.

– Lyssna grabbar, vi måste fylla ut scenen mer. Ni behöver ju inte vara en mil från varandra men inte så nära att någon slår till någon annan heller, säger Sophia medan hennes dansare Herman funderar över vilka av de tre solglasögon han tagit med som fungerar bäst att hjula i.

I logerna märks det att föreställningen närmar sig, Hasse Lolms dansare som är utklädda till svarta katter springer runt. Johan Andersson aka B.A. Nääs står och fingrar på sin ballonggvisp och övar på sitt bidrag ”Vegetarian”. Producenten Maja Wåhlin står vid scenkanten med headset och väntar på att publiken ska fylla upp lokalen.

Sen drar tävlingen igång. Efter tio bidrag, paus, mellanakt och juryröstning presenteras de fem som går vidare till nästa steg. Sophia är en av dem. När juryrösterna räknas en andra gång står det och väger mellan Hasse Lolm och B.A. Nääs. En tävling som Hasse Lolm med en hårsmån vinner. Efter tävlingen väntar efterfest med schlagerlivebandet från musikhögskolan.

– Folk är så glada och öppna. Man slappnar av efter själva tävlingen och får släppa lite av den ångest man haft. Men jag skickar väl in ett bidrag nästa år igen och ser hur det går, säger Sophia med en stor blombukett i handen.

Fakta

[checklist]

Smaskjuryns bedömnings-grunder:

  • Schlagergenrens bevarande
  • Utnyttjande av genrens klichéer i text, musik och arrangemang
  • Utnyttjande av orkesterns möjligheter
  • Scenshowens underhållningsvärde
  • Tonartsförändringens karaktär.

[/checklist]