Gåshud och hemlighetsmakeri

- in Karneval, Kultur & Nöje

Ett organiserat kaos av proffsiga amatörer. Så kan inspelningen av 2014 års karnevalsfilm Överliggaren sammanfattas. Mycket är ännu hemligt om innehållet men säkert är att biljakter blandas med konsertsång i karnevalsfilmen.

Karnevalsfilmen Överliggaren engagerar över 100 karnevalister. Många Foto: Jens Hunt
Karnevalsfilmen Överliggaren engagerar över 100 karnevalister. Många Foto: Jens Hunt

Innanför de tunga portarna till universitetshuset blir jag mött av kommunikationsansvarige Max Lidgard. Han håller ett kostymfodral i ena handen. Statister i långa glansiga klänningar och smoking hastar förbi. En finklädd scen ska spelas in till årets karnevalsfilm och även Max ska ställa upp som statist under dagen. Senare i veckan står inspelningen av en biljakt på schemat. Några dagar tidigare ställde Lundapolisen upp som statister och med en polisbil vid inspelningen utanför Gamla kirurgen. Vad ska det bli av det här? Att få veta vad filmen har för genre är inte det lättaste. Det är mycket hemlighetsmakeri runt årets karnevalsfilm.
– Jag kan säga så här att den ska tilltala så många som möjligt, säger Max som i övrigt inte vill säga så mycket om filmens innehåll.
– Det är alla genrer på en och samma gång, säger inspelningsledaren Carl-Wilhelm Bennet.

Amanda Ralfsson är sektionschef för Karnevalsfilmen. Foto: Jens Hunt
Amanda Ralfsson är sektionschef för Karnevalsfilmen.
Foto: Jens Hunt

Han är chef över kaoset säger han. Totalt är lite drygt 40 personer på plats för dagens inspelning. Sammanlagt är ungefär 100 karnevalister engagerade i karnevalsfilmen.
Jag fortsätter fiska efter information om filmens handling. Får veta att huvudrollen heter Sara men om det är skådespelerskans eller rollfigurens namn är oklart.

Det är den en lördag i mitten av februari och klockan är strax efter ett. Första inspelningspasset var schemalagt till att börja nu men verkar bli några minuter sent. Skådespelare, tekniker, statister och andra inblandade i filminspelningen springer alla runt och ser upptagna ut. Teamet planerar att köra på till sent in på kvällen.
– Vi har kommit halva vägen ungefär. Det är häftigt, det är en cool film att spela in. Ingen var nog beredd på hur mycket arbete det är, säger sektionschef Amanda Ralfsson.

Hon hänvisar till det stora antalet omtagningar som har skett sedan filmandet började den andra februari. Sammanlagt har 180 olika inställningar filmats på 10 inspelningsdagar.
– Alla är väldigt proffsiga och vill så mycket. Det märks och gör det hela jätteroligt, säger hon.

En filminspelning kan se ut som ett organiserat kaos. Foto: Jens Hunt
En filminspelning kan se ut som ett organiserat kaos.
Foto: Jens Hunt

Vi går upp för trapporna och in i universitetsaulan där första inspelningspasset utspelar sig. Karnevalsgeneralen Fanny Ramel som var filmchef för den förra karnevalsfilmen står och pratar med en långhårig man i pudelfrisyr. Fotograf  Dennis Trulsson är på plats idag för att hjälpa till. Det är hans tredje karnevalsfilm. Jämfört med de tidigare inspelningarna år 2006 och 2010 tycker han att crewet är ovanligt lugna.
– Det ser ut som det brukar med folk som springer runt. Det blir alltid bra till slut men folk verkar förvånansvärt lugna. Innan har tempot varit högre vid det här laget, säger han.
Mest för att retas med karnevalsgeneralen verkar det som.

Allt ska sitta perfekt i en tagning. Foto: Jens Hunt
Allt ska sitta perfekt i en tagning.
Foto: Jens Hunt

Någon ropar från läktarna ner till en tekniker. Plötsligt hörs regissörens röst i högtalarna. Han ber om tystnad. På en monter syns kameran svepa långsamt över scenen . Ett piano står på plats, finklädda statister fyller bänkarna i salen och en kille i frack står med en mikrofon framför sig. Precis när klappan har smällt igen så avbryts tagningen. En skugga är på fel plats. Efter ett par minuters korrigerande av ljuset är det dags igen.
– Det ska vara fin stämning och känslosamt i den här scenen, och glöm inte att stänga av telefonen, instruerar regissör Magnus Hellström.
Klappan smälls igen för en andra gång och det är helt knäpptyst i salen. En stark stämma hörs när den här scenens huvudroll börjar sjunga Amazing grace. Pianot fyller i och stämningen är knivskarp. Armhåret reser sig. Regissören hade knappast behövt be om en känslosam stämning innan.

Finklädda statister. Foto: Jens Hunt.
Finklädda statister.
Foto: Jens Hunt.

Efter tagningen kommer Amanda Ralfsson tillbaka. Hon fick hoppa in som statist i scenen.
– Hälften av ensemblen som redan är med på olika sätt fick hoppa in som statister, säger hon.
Karnevalsgeneralen berättar att det har varit svårt att få ihop tillräckligt med statister till filmen.
– Många visar intresse men dyker sen inte upp. Men statisterna brukar bli imponerade och glada när de kommer till inspelningen och märker att det här verkligen är på riktigt, säger Fanny Ramel.

På väg ut efter inspelningen möter jag teknikchef Paul Birch i universitetshusets entré.  Han står vid en av de stora pelarna, bredvid en hel hög av svarta väskor fulla med teknikredskap. Paul som ansvarar för logistiken och kör lastbilen med all utrustning var här redan klockan tio imorse.
– Det är jättekul trots de lite otacksamma tiderna. Det är sjukt proffsigt även om alla förutom fotograferna är amatörer, säger han.

Den 26 april är det dags för premiär för den 45 minuter långa filmen. Den kommer först att visas på SF-biografen i Lund för de som har varit inblandade i inspelningen. När allmänheten sen ska få se filmen är ännu inte bestämt. Om den ska visas på Kino även innan karnevalen, som tidigare karnevalsår eller om den ska visas exklusivt under karnevalshelgen är heller inte bestämt. Att det verkar bli en fullspäckad film gjord av engagerade studenter som har lagt ner många timmar på arbetet är anledning nog till att se fram emot premiären av Överliggaren.