Student fällde sexistisk nattklubbsreklam

- in Nyheter
@Kenneth Carlsson

Helsingborgsstudenten Elin Hemréus tröttnade på klubben Urban bars reklam och anmälde den. Nu har reklamen blivit fälld för könsdiskriminering.

En avklädd kvinna i matrester. En naken tjej som omotiverat hoppar runt i en gorillamask. Tjejer som simulerar oralsex med en banan. Elin Hemréus, som läser strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, tröttnade på Urban bars sexistiska reklam och anmälde dem till Reklamombudsmannen.
– Jag kände att om jag blir så här upprörd och tycker det är ett problem som jag pratar om med mina vänner, då borde jag göra något mer utav det, säger hon.

Skapade debatt
Anmälan väckte stor debatt i Helsingborg. När Helsingborgs Dagblad skrev om nyheten tvingades tidningen stänga sitt kommentarsfält och Urban bars facebooksida gick varm på kommentarer. Elin Hemréus höll sig utanför diskussionerna på sociala medier, men har fått mycket respons privat.
– Det är många som hört av sig, både på Campus och på stan. Jag har fått mycket mail från personer som säger att de själva reagerat förut utan att ha gjort något, säger hon och fortsätter:
– Det känns som en fråga som folk vill prata om. Kanske just för att det finns en problematik, dels i krogbranschen över lag, men sen också just med studentlivet. Exempelvis hade en kompis ställt sig upp och gått från en sittning för några år sedan eftersom det var samma nivå där.

urbanbar

Blev uthängd på Facebook
Samtidigt blev bemötandet från Urban bar inte riktigt vad hon hade väntat sig.
– Jag gav dem möjlighet redan från början att kommentera på texten till min anmälan. Från ägaren fick jag svaret att ”vi förstår inte varför du vill provocera och varför du tror att vi vill provocera våra gäster”. Jag blev chockad, säger Elin Hemréus.

Men kritiken gick längre. Efter att HD publicerat sin artikel blev Elin Hemréus uthängd på en av barens officiella facebooksidor. Där skrevs det att hennes åsikter var skrämmande.
– Bemötande från ägarna var tråkigt. De hade kunnat göra det mycket smidigare för sig själva. Det är oroväckande att ett företag inte förstår att de går till personangrepp.

Fälldes av RO
I fredags kom utslaget från Reklamombudsmannen, RO: Urban bar blev fällda för könsdiskriminerande marknadsföring. Då RO inte är en myndighet ger fällningen dock inga rättsliga följder.
– Vi har inga sanktioner att tillgå annat än att vi publicerar alla besluten på vår webbsida. Det kan man väl se som en sorts name and shame, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Just den här belysningen hoppas hon är tillräcklig för att Urban bar ska se över sin reklam.
– Vi förväntar oss att aktörer på marknaden ska följa besluten. De flesta rättar sig efter nämndens beslut och många rättar sig bara av att få en anmälan. Det är ju en signal om att man kanske inte är rätt ute med sin marknadskommunikation. Om man får negativa reaktioner från sina konsumenter har man kanske inte lyckats, säger Elisabeth Trotzig.

Fredrik Norling, delägare i Urban bar, är fåordig till RO:s fällning.
– Jag har inte så mycket att säga om det. Jag tvingar ingen att gå dit, säger han.

Nöjd med beslutet
Elin Hemréus befann sig i Stockholm för att arbeta med sin kandidatuppsats när reklamombudsmannens beslut kom.
– Det var positivt. Använder man sig av sexistisk marknadsföring som strider mot regler som finns så ska det fällas. En fällande dom och en debatt om det är en smäll på fingrarna för dem, säger hon.
– Om män eller kvinnor blir könsdiskriminerade ska det lyftas fram. Jag har ett samhällsansvar som medborgare precis som de som driver verksamheterna. Det är ett ömsesidigt förhållande. Jag ska säga till om jag tycker det är fel och de har ett ansvar åt andra hållet att inte sända ut budskap som är diskriminerande, säger Elin Hemréus.

 

LÄS MER: Stampus avbryter samarbete med Urban bar