Helsingborgsstudenter trötta på spammejl

Studenterna på Campus Helsingborg hålls väl underrättade på sin universitetsmejl om vad stadens studentorganisationer ägnar sig åt. Lite för väl. Studenter riktar nu kritik mot organisationernas ständiga massutskick.

Campus Helsingborgs studentliv är litet i jämförelse med Lunds, men engagemanget är stort. Kårer och studentföreningar kämpar ständigt med att locka studenter. För att öka intresset har studentorganisationerna länge använt sig av direkt marknadsföring. Till studenternas universitetsmejl skickas varje vecka information om organisationerna och dess evenemang, trots att många studenter inte har något band till organisationerna.

Viktig information drunknar
Men i stället för intresse, väcker det ibland irritation. Tentaresultat och viktig kursinformation kan förloras i mängder av nyhetsbrev, anser studenter som Lundagård varit i kontakt med. I Lund är studentorganisationerna och universitetet betydligt mer restriktiva med massutskick.
Campus Helsingborgs rektor Jesper Falkheimer ser dock positivt på mejlkorrespondensen.
– Jag tycker att vi som Campus Helsingborg ska stödja studentorganisationer och hjälpa studenterna att kommunicera sådant som är till gagn för dem, säger han och fortsätter:
– Det är bra att studentföreningarna är aktiva och försöker kommunicera med studenterna.

Omöjligt i Lund
Campus Helsingborgs studentorganisationer får tillgång till speciella utskickslistor till universitetets studenter. Listor som bara erkända organisationer från universitet har tillgång till. En sådan exploatering av studenternas universitetsmejl hade dock inte varit möjlig bland fakulteterna i Lund.
– Det skulle inte kunna ske här i Lund. Man måste ha en speciell behörighet för att kunna göra massutskick, förklarar Per Hallgren, systemadministratör på Lunds universitet.
Hur kan det ske i Helsingborg?
– De har byggt upp ett eget system. Campus Helsingborg är rätt självständigt, säger Per Hallgren.

Oklar policy
Självständigt, men inte självklart. Campus Helsingborgs policy huruvida vem som får tillgång till utskickslistorna är inte glasklar.
Är listorna något som politiska studentföreningar kan utnyttja?
– Det är en bra fråga. Det får vi kolla upp, säger rektor Jesper Falkheimer.

Utskicken går dock att undvika. Väl dold inne på sidan ”Mitt Campus” finns en checkruta där studenten kan avsäga sig från nyhetsbreven. En ruta som studenterna har haft svårt att hitta.
– Vi får informera de studenter som inte vill ha de här mejlen om möjligheten att säga nej, avslutar Jesper Falkheimer.

Svårigheten att bli av med utskicken har inte bara drabbat studenterna själva, utan även belastat Per Hallgren och hans stab i form av många telefonsamtal och hänvisningar till andra delar av universitetet.
– Jag hade varit glad om de fick lite ordning på torpet där uppe, säger Per Hallgren.

 

Enkät: Vad tycker du om nyhetsbreven som skickas till universitetsmejlen?

IMG_2707Linn Wihlborg, läser service management med inriktning turism:
– Mejlen fungerar ganska bra, eftersom jag inte använder den till något annat än skolan blir det inte rörigt. Men det finns en risk att jag missat något mejl ibland, det kommer så många.

 

 

 

 

 

 

 

IMG_2708Mikael Szalay, pluggar till högskoleingenjör i järnvägsteknik.
– För mig fungerar den bra. Jag kollar själv upp om det är något viktigt som ska komma och håller utkik så att jag inte missar det, man får ju en hel del mejl.

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_2710Fredrik Johansson (t.v.) och Daniel Håkansson, pluggar båda till ämneslärare i historia.
Båda: Mejlen suger.
Daniel: Jag har aldrig öppnat den, inte en enda gång. Eftersom man måste aktivera den själv och inte bara får ett inlogg med användarnamn och lösenord har det inte blivit av. Jag har alldeles säkert missat något viktigt mejl någon gång och får höra det mesta ryktesvägen istället.
Fredrik: Jag är nästan aldrig inne där, den är verkligen dålig. Den enda gången jag har tittat var när vi skulle få ett tentaresultat utmejlat.

 

IMG_2712Anna Dahlman (t.v.) och Ida Johansson, studerar Equality and Diversity management.
Anna: Mejlen är krånglig och rörig, så jag loggar nästan aldrig in. Det gjorde att jag missade att anmäla mig till nästa kurs och fick ringa till Campus för att ordna upp det.
Ida: Jag har kopplat universitetsmejlen till mobilen, så jag går in ibland. Fast jag läser inte så mycket, det beror lite på vad som står i ämnesraden. Stampusmejlen slänger jag direkt. Det kanske vore bra med instruktioner till hur man kopplar universitetsmejlen till mobilen, då kanske fler skulle läsa?

Enkättext: Linnea Berglund
Foto: Saga Sandin
Artikeltext: Casper Danielsson