Lundahoj sadlar upp

- in Nyheter
@Casper Danielsson

Lånecyklar – där det nya tillskottet i Lundatrafiken. Från och med i dag är projektet Lundahoj i rullning. Men studentområden som Vildanden och Studentlyckan inkluderas inte.

För långt för att gå, för omständligt att ta bussen? Cykla!
Under onsdagen visades Lunds nya lånecykelsystem upp på Clemenstorget. Det heter Lundahoj och är ett system av 250 cyklar, utplacerade på 17 olika stationer över Lund. En betalning på 75 kronor med ditt Jojo-kort eller vanliga kreditkort säkrar dig en cyklande framtid i ett år framöver. Vill du testa systemet kan du betala 25 kronor för tre dagars trampande.

Åsa Tyni är marknadskoordinator för Lånecyklarna i Lund.
Åsa Tyni är marknadskoordinator för lånecyklarna i Lund. Foto: Thobias Bergström.

Succé i Göteborg
Systemet har tidigare visat sig vara en framgång i andra delar av landet. I Göteborg har den 23 kilo tunga cykeln lossats ur sitt ställ hela en miljon gånger under fyra år. Bara fem av de gångerna har en cykel försvunnit och inte återvänt.
– Göteborgarna har fattat hur systemet funkar. Jag tror att Lundaborna kan ta till sig det här systemet också – det är en cyklande stad, säger Åsa Tyni, marknadskoordinator för projektet, och fortsätter:
– Genomsnittstiden för hur lång tid en cykel varit ute ur sitt ställ är i Göteborg är 17 minuter. Systemet ska vara till för pendlarna. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda cyklarna, säger hon.

I Göteborg har lånecykelsystemet lockat hela 12 500 personer till ett köp av ett årskort. Det är en fördubbling från i fjol.
– Vi sänkte priset till 75 kronor och såg en stor ökning. Systemet ska vara en del av lokaltrafiken, säger Rickard Wendel, senior advisor vid JCDecaux, reklambyrån som står bakom projektet.

Lund först i Skåne
Lund blir Skånes första stad att införa lånecyklar. Byråkratin sätter stopp i Malmö och Helsingborg har andra prioriteringar som går före – bland annat ett offentligt toalettsystem. Men Lund går i bräschen.
– Vi har legat i framkant hela tiden och varit betydligt mer väl förberedda än Malmö, säger Ronny Johannessen (M), ordförande i Tekniska nämnden, och lägger till:
– Lund ska vara en bra och grön cykelstad.

Och det är den nu – i alla fall delar av den. De 250 cyklarna är fördelade på 17 stationer. Men dessa är endast utplacerade över Lunds nordöstra delar. Vill resande pendla till Vildanden, Studentlyckan eller Linero får man ta bussen ändå.
– Vi har fört en diskussion om var stationerna ska vara utplacerade och vi har valt platser där det är stora strömningar till jobb och skola.
Där ingick inte Vildanden eller Studentlyckan?
– Vi måste börja någonstans. Om ett år ska vi sätta oss ned och utvärdera hur systemet har funkat. Är det så att det finns ett behov och ett intresse kan vi tänka oss att utöka systemet. Det finns ingen som är ointresserad av det.

Lundahoj blir tillgängligt för allmänheten från och med i dag och ett Jojo-kort fixas enklast på närmaste Pressbyrå för femtiolappen.