Barnslig livräddare

Barnslig livräddare

- in Nyheter
2
Cyklar du med eller utan hjälm?
Foto: Lukas J. Herbers

Att en hjälm är bästa sättet för att undvika att få skallen krossad när man är ute och cyklar är de flesta överens om. Ändå är det långt ifrån alla som bär cykelhjälm i trafiken.
Varför? Det ska Robin Öberg reda ut.

Robin Öberg läser tillämpad kulturanalys på Lunds universitet och utreder nu cykelhjälmsanvändandet i Lund. Foto: Privat
Robin Öberg läser tillämpad kulturanalys på Lunds universitet och utreder nu cykelhjälmsanvändandet i Lund.
Foto: Privat

Cykeln är ett vanligt inslag i Lunds stadsbild där nästan hälften av alla resor sker på just cykeln. Men även om cykeln är vanlig är cykelhjälmen i vissa fall ett exotiskt fenomen. Det är något som Lunds kommun vill råda bot på.  2014 inleddes ett projekt där 1000 gratis cykelhjälmar delades ut.
– Liknande projekt har gjorts tidigare men det här är första gången som kommunen utrett vad det är som påverkar cykelhjälmsanvändandet, säger Robin Öberg som fått i uppdrag av kommunen att utföra enkätundersökningen om cykelhjälmsanvändning.

Han är masterstudent i tillämpad kulturanalys vid Etnologiska institutionen på universitetet och gör nu sin praktik vid Lunds kommun.
– Än så länge har vi bara fått in ett tiotal svar men det ser ut som att ungefär hälften av dem som fått en hjälm faktiskt använder den, säger Robin Öberg. Han berättar att faktorer som verkar spela roll för hjälmanvändningen är formen på hjälmen, påverkan på frisyrer och sunt förnuft.

Naturligt utan
I Sverige är det lag på att alla personer under 15 år måste använda hjälm när de cyklar. Målet med lagen är att förändra den kulturella synen på cykling och skapa en syn på cykelhjälm som något naturligt, enligt Robin Öberg.
– För mig som är uppvuxen innan 2005 är det naturligt att cykla utan hjälm. Men nu så har börjat använda hjälm för att vara mer representativ. Jag föregår med gott exempel och har en röd hjälm som syns mycket, säger Robin Öberg.

Hur ”coolt” något anses kan påverka till en kulturell förändring menar Robin Öberg. Det är något som uppmärksammats i den förändring som skedde kring användandet av bilbälte.
– Många associerar cykelhjälmar med barn som inte har kontroll och ramlar. Cykelhjälmar förknippas med osäkerhet och barnslighet. Hur coolt är det? säger Robin Öberg.

Facebook Comments

2 Comments

  1. Kul att du fått ett sådant fint arbete. Tyvärr saknas övertygande bevis om cykelhjälmens skyddande funktion. Genom att följa god forskningssed och ta in befintlig forskning kommer du kunna sova godare om natten, och cykla härligare med vinden i håret. Dessvärre blir du väl inte anlitad av lunds kommun igen.

    En sammanfattande källa:
    http://www.bmj.com/content/346/bmj.f3817

  2. David Magnusson

    Enligt NTFs olycksstatistik dör det totalt 40 cyklister om året i trafiken, så siffror på antal cyklister som dör p g a bristen på hjälm kan inte vara hög. Det dör betydligt fler gångtrafikanter än cyklister i trafiken varje år, varför jag i konsekvensens namn förväntar mig att krav på gånghjälmar bör föras fram starkare framför kravet på cykelhjälmar. Eller varför inte kräva att bilisterna använder bilhjälm, sådana har historiskt sett producerats och det säger sig självt att den som sitter i en låda om 700kg:s massa (plus förarens och ev. passagerares och varors vikt) åstadkommer våldsammare krafter på omgivningen om det körs fel jämfört med fotgängares och cyklisters krafter.

    I länder utan hjälmlagar såsom Danmark och Nederländerna är andelen cyklister i trafiken högre än i länder med hjälmkrav som Australien och Nya Zeeland. Se gärna
    http://gbg.yimby.se/2010/06/allt-farre-barn-cyklar-el_2868.html
    med statistik från Australien och Nya Zeeland som visar att andelen huvudskador inte minskades efter att hjälmlagarna infördes, däremot minskades andelen cyklister i det totala trafikarbetet:
    http://www.cyclehelmets.org/1241.html

    Därtill har skadefrekvensen i Danmark minskat över tid genom större cykeltransportarbete utan att hjälmbruket ökat något väsentligt, se den sista figuren:
    http://www.copenhagenize.com/2008/07/cycle-helmets-and-other-religious.html

    Mitt förslag är att intresserade beger sig på studieresa till Köpenhamn med Öresundståget eller ifall pengarna räcker till valfri större nederländsk stad. Studera särskilt beteendet från cyklisterna under rusningstid. Inget trottoarcyklande som i Lund, men väl fungerande transportapparat för cyklister där endast ett fåtal använder hjälm. Cykelkulturen där fordrar hög disciplin (gör du fel låter omgivningen omedelbart dig få veta det “-Er du gal mand??!!” ifall du inte signalerar med händerna vad du tänker göra) men trots att mängden cyklister för den ovane ser läskigt ut på bild och trots att de inte har hjälmkrav fungerar det varje rusningstid, även för sjuåringar på väg till/från skola, utan att några fanastiska mängder blodviten uppstår.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like

Lista: 8 saker du kan göra om du stannar i Skåne i sommar

Har du hört från alla vännerna att Lund