Subtilt uppror med Annika Norlin

- in Kultur, Kultur & Nöje
@Virve Ivarsson

I helgen är det julafton för alla Annika Norlin-fans. Under fredagen drog festen igång då stjärnan bjöd på konsert med båda sina alteregon. 

Varför består hela Malmö Lives konsertsal utav sittplatser?

När Annika Norlin klämmer i med all sin kraft i orden ”Ska vi starta upp en by, kan vi bygga upp nåt nytt” i låten Fredrik samtidigt som hon skakar en tamburin känns ingenting mer felmatchat än att de hundratals personer som befinner sig i publiken framför henne måste sitta ner.

I låten rasar låtjaget på en egoistisk värld men hanterar den genom att lyfta personer som vägrar agera själviskt trots att ”alla andra” gör det.

Jag säger Fredrik spela spelet men du ba -Varför då, jag vill inte bli älskad så” sjunger Annika Norlin och till en sådan kampsång är det svårt att sitta still.

Den här helgen är som julafton för alla Annika Norlin-fans i Skåne. Under lördagen ägnar Smålands nation i Lund en hel klubbkväll åt hennes musik och under helgen har Annika Norlin själv fått bestämma programmet på Malmö Live. Fredagens konsert – då Annika Norlin uppträder som både Säkert! och Hello Saferide – utgör andra programpunkten.

Konserten genom går texterna till låtarna som spelas att läsa bakom bandet och även om jag nästan tycker att det är störigt i bland att få mina fellyssningar rättade (”Om det inte finns himmel Fredrik, varför föddes man snäll” ÄR bara bättre än ”Om det inte finns himmel Fredrik, varför är jag då snäll” som det alltså tydligen ska vara egentligen) så känns det ändå häftigt med en konsert där texterna får ta såhär stor plats.

Under kvällens gång slår Annika Norlin bland annat ett slag för den romantiska vänskapsrelationen inför låten Hey ho.

– Det är sällan man hör stråkar i bakgrunden när det handlar om vänskap men jag tänker att det här kan bli den första låten . Sedan kan alla andra följa efter och om några år ser allting annorlunda ut och vi skriver alla kort till våra vänner på alla hjärtans dag, säger hon.

Och visst är det romantiskt när Annika Norlin sjunger om att springa gatorna fram med sin bästa vän i jakt på någon slags riktning och visst pirrar det till när ljusen flyger över scenen och basgången får sätena att darra.

Men allra starkast under kvällen känns ändå framförandet av Det här är vad dom säger. Det är en kort låt och Annika Norlin står ensam på scen. Och det är någonting med kombinationen av kraften bakom hennes ord och att låten slutar så tvärt som gör att den dröjer kvar och för mig blir till den perfekta illustrationen av det subtila uppror som ofta ligger mellan raderna i många utav hennes texter.

Genomgående är dock de begränsade dansmöjligheterna ett problem. När Annika Norlin spelar låten Allt som är ditt som handlar om ansvaret vid våldtäkt känns det som något slags tjänstefel att bara sitta still på stolen. Och när patriarkat-belysande I Was Jesus börjar avrunda programmet har jag bestämt mig för att den enda vägen framåt är att sittdansa.

Bombastiska This body hör såväl till kvällens sista som bästa framförande och när Annika Norlin med sällskap lämnar scenen blir det minsann fart på publiken som klappar och stampar in extranummer. När hon återinträder säger hon att hon visst fick en liten gråtattack och deklarerar:

– Nu går vi över till delen av programmet där vi bara spelar hits som gör en på gott humör.

De glada hits som följer lyfter dock inte riktigt. Det är först när Annika Norlin tillsammans med Jens Lekman avslutar med trevande låten Är du fortfarande arg? som allt faller på plats och känslan återigen känns nästan smärtsamt genuin .

På söndag spelar Annika Norlin återigen på Malmö Live, då med Malmö symfoniorkester. Och när publiken strömmar ut ur konsertsalen under fredagen tänker jag att danssugen publik inför söndagen i dubbel bemärkelse skulle kunna låta sig inspireras av en upprorisk hit som faktiskt inte spelades under kvällen – nämligen Säkert!-låten Dansa, fastän.