Aldrig tidigare har antalet ansökningar till internationella masterutbildningar vid Lunds universitet ökat så mycket som de gör till den kommande höstterminen. Nu handlar det om att verkligen få studenterna att komma till Lund.
[ads1]
Lunds universitet fortsätter att vara nummer ett i Sverige för studenter som söker internationella masterutbildningar.
Antalet ansökningar har varit stadigt uppåtgående sedan 2011 års bottennotering. Då hade de avgiftsfria utbildningarna slopats för studenter utanför EU och Sverige kunde inte längre konkurrera med sitt pris.
Men nu har såväl Sverige som Lunds universitet hämtat sig från baksmällan och ansökningssiffran till höstterminen 2016 är i nivå med 2009 års siffror.
En tredjedel av landets ansökningar
Hela 64 317 ansökningar kom in till Sveriges alla internationella masterutbildningar under den kommande hösten. En knapp tredjedel av dem kom till Lunds universitet – det är en ökning om 45 procent från 2015 och är större än någonsin tidigare.
– Det här är en stor ökning, säger Richard Stenelo, internationell chef och biträdande sektionschef vid Externa relationer.
Bakom uppsvinget finns ett potpurri av flera åtgärder. Richard Stenelo pekar på en kombination mellan en mer riktad marknadsföringsstrategi i vissa länder, tillsammans med förändrade stipendieomständigheter i utvalda länder.
– Det finns många olika förklaringar till ökningen och man behöver göra en analys av varje enskilt land för att se vad som ligger bakom, säger han och realtidsanalyserar:
– Antalet ansökningar från Indonesien till Lunds universitet har ökat med närmare 80 procent. Det beror på att vi har jobbat mycket med marknadsföring i landet. Samtidigt har Egypten gått från 100 ansökningar till 1300 ansökningar på ett år och det beror på att landet har prioriterats för stipendier av Svenska institutet.
Lägg därtill Sveriges allt mer attraktiva ställning som resmål och det blir jackpott.
Inget självändamål
Men de många ansökningarna till universitetets program har inget egenvärde i sig. Universitetet har redan en överproduktion av studenter och kan endast ta in 2000 studenter till sina program.
– Det finns inget självändamål att få in så många ansökningar som möjligt. Siffrorna är inte det viktigaste, men givetvis vill vi ha ett bra urval av studenter, säger Richard Stenelo.
Ur universitetets synpunkt är det dessvärre inte lätt att göra plats för fler studenter. Endast en tredjedel av studenterna på de internationella mastersutbildningar betalar för sin utbildning – för de övriga måste universitetet hitta en extern finansiering.
Hårt jobb med att konvertera ansökningar
Nu siktar universitetet i stället in sig på att förvalta de studenter som söker sig till universitetet. Endast en tredjedel av studenterna som blivit antagna till universitet dyker verkligen upp och nu vill Richard Stenelo jobba på de siffrorna.
– Det är inte uppseende lågt, men det är likväl ett stort tapp. Det kan bero på att man har kommit in på en annan utbildning eller inte får ett stipendie, säger han och lägger till:
– Nu handlar det om att konvertera ansökningarna till antagningar.
Sista ansökningsdag till höstterminens internationella mastersutbildningar var i fredags. Studenter från hela 169 länder ansökte och de mest populära utbildningar var:
Master’s programme in International Marketing and Brand Management ( 1309 söknade)
Master’s programme in International Development and Management (1220 sökande)
Master’s programme in Public Health (1156 sökande)
Master’s programme in Finance (1107 sökande)
Master’s programme in International Strategic Management (1083 sökande)
Siffror från www.lu.se.