Affärsmässiga drakar intog universitetet

- in Nyheter

Nervositeten låg i luften när de deltagande teamen presenterade sina företagsvisioner för en kritisk jury och en nyfiken publik under fredagens ”Dragons at the University”.

[ads1]

Namnet till trots så var det inte övernaturliga varelser som bekämpades under ”Dragons at the Univeristy”. Istället pågick en intensiv kamp där sex nystartade företag försökte övertyga investerarna i juryn med sina företagsidéer, med hopp om en lycklig start.

”Spännande format”
Den som känner till programmet Draknästet med dess brittiska och japanska förlagor har förmodligen redan listat ut vad det handlar om. Konceptet ”Dragons at the University” innebär att företag får möjlighet att under fem minuter presentera sina idéer. Därefter ska en erfaren jury ge sin bedömning utifrån projektets potential, deltagarnas retorik och förmåga att övertyga.

– Det här är ett spännande format för att kunna sprida intresset för entreprenörskap och innovation bland ekonomistudenterna. Något som har fallit i skuggan av tanken att jobben finns inom de stora bolagen, säger Jonas Tayli, ekonomistudent och projektledare för LundaEkonomernas Entrepreneurship Commitee.

Jonas Tayli tillsammans med Kristian Kekonius vice projektledare för Entrepreneurship Committee. Foto: Press
Jonas Tayli tillsammans med Kristian Kekonius vice projektledare för Entrepreneurship Committee. Foto: Press

Många med olik bakgrund
Årets deltagare med olika bakgrunder, utbildning och arbetslivserfarenhet tog alla mod till sig att ta chansen att ta ett steg till i riktningen åt att förverkliga sina olika visioner. En chans som Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship, VentureLab och för första gången LundaEkonomernas Entrepreneurship Comitee stod för.

Juryn har mycket att erbjuda studenterna i form av erfarenhet och kapital, men det finns även saker som studenterna kan bidra med.

– Förhoppningsvis kan studenterna bidra med ett perspektiv som ”drakarna” inte har. Det sker generationsskiften på arbetsmarknaden och förutsättningarna förändras vilket föder nya perspektiv, menar Jonas Tayli.

Vinnarna gavs 10 000 kronor
Bland teamen var det ett företag vars idé stack ut extra mycket för juryns del. Företaget Mypaper med en tjänst för kunder som vill läsa tidningar på nätet var de som kammade hem första pris. Vilket bestod av 5000 kronor att investera i företaget och konsulttimmar värda 10000 kronor. Vad som väntas här näst för Mypaper och de andra företagen återstår att se.

– Att delta i ”Dragons at the University” kan bli en boost för företagen att fortsätta utveckla sina visioner och våga tänka större, avslutar Jonas Tayli.