Lundaekonomerna får hård annonskritik

Lundaekonomerna får hård annonskritik

- in Nyheter
3
@Casper Danielsson
En skärmbild av Lundaekonomernas annons. Från tisdagsförmiddagen.

Två män i kostym – och en kvinna som hejar på i bakgrunden. Lundaekonomernas affisch inför kårmästerskapet i fotboll har väckt stark kritik och nu väljer kåren att skapa en ny kampanj.

Kårmästerskapet i fotboll närmar sig. I turneringen möts universitetets studentkårer med mixade lag – där tjejer och killar spelar tillsammans. Men i en annons från Lundaekonomerna kan rollfördelningen se lite annorlunda ut.

På bilden, som publicerades på Facebook i fredags, ses två män och en kvinna. Båda männen ser allvarliga ut och är klädda i kostym, samtidigt som de håller i en trofé. I bakgrunden porträtteras kvinnan som en typisk cheerleader – glatt skuttandes med ”pom poms” i händerna.

Starka reaktioner på Facebook
Under söndagen väckte budskapet starka reaktioner på sociala medier.

”Tittar på bilden. Kvinnosyn a la 1916. Skärpning,” skriver en kritiker under inlägget. Flera andra stämmer in i klagosången.

”Herregud. Normkritik verkar inte vara Lundaekonomernas starkaste sida. 2016. Allvarligt?” skrivs bland annat.

LE backar
Efter kritiken väljer Lundaekonomerna nu att backa. Ordförande Felicia Jönsson menar att det är olyckligt att annonsen har missuppfattats och att en ny annons nu håller på att tas fram.

– Vi tar verkligen emot och uppskattar kritiken vi har fått. Det är jättebeklagligt att någon uppfattar annonsen på annat sätt än budskapets syfte och vi kommer att plocka fram en ny marknadsföringskampanj i dagarna, säger hon.

Annonsen är framtagen av en undersektion inom Lundaekonomerna och Felicia Jönsson säger att synen på jämställdhet har brustit i framställandet av annonsen.

– Det har varit en brist på perspektiv vid framtagandet av annonsen. Vi ska nu prata med alla våra projektledare och ha en diskussion om hur man får marknadsföringsbudskap att komma fram på rätt sätt till mottagaren, säger hon.

Ska nu arbeta mer med jämställdhet
Arbetet om jämställdhet har varit aktivt hos Lundaekonomerna, men ibland brister det ändå, menar Felicia Jönsson.

– Vi har väldigt många aktiva medlemmar, och vi i styrelsen är ytterst ansvariga att utbilda dem och lyfta dessa perspektiv. Det var inte vår avsikt att uppröra, säger hon.

Hur ska ni undvika att göra liknande misstag i framtiden?
– Vi ska försöka vidareutbilda alla aktiva på Lundaekonomerna inom marknadsföring. Det är viktigt att kunna se olika perspektiv vid dessa typer av situationer.

Lundaekonomerna håller just nu på att ta fram en ny marknadsföringskampanj för kårmästerskapet. Men de låter den gamla och kritiserade ligga kvar på Facebook (se: här) – för transparensens skull.

– Vi förstår och tar emot kritiken som riktas mot oss, säger Lundaekonomernas ordförande Felicia Jönsson.

Facebook Comments

3 Comments

  1. Vilka har roligast, de på bilden eller alla de som tror att de gör något “viktigt”.

  2. Marie-Louise Jönsson

    Ibland, när den definieras av PK, är mångfald bra. I övriga fall har PK bestämt att enfalld skall råda – och den enfalden blir det som PK tycker.

    Mångfald ibland alltså – PK bestämmer när.

    Jag säger: Varför inte alltid mångfald? Även innefattande det som PK, för tillfället, inte hejar
    på! Lite för mycket “alla får göra och tycka som de vill så länge de gör och tycker rätt” Hur fan går det ihop med mångkultur?! Och vilken arrogant ologisk hybris hos de som anser sig “veta bättre” och SAMTIDIGT förespråka mångkultur? Sätt burka på tjejen och PK hade gått i taket – fastän många tycker att så ska det vara och PK applåderar mångkultur… (Medger att den liknelsen var lite väl på sin spets men principen och det dubbla från PK finns där.)

    1. Vad snackar du om Marie-Louise? På riktigt, jag är intresserad men förstår ingenting av vad du säger?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like

Kåraktiva har större problem med alkohol

Enligt en ny undersökning anser var fjärde student