Utbildning ska leda till jobb

Utbildning ska leda till jobb

- in utbildningspolitik
1
Vera Johnsson. Foto: Tindra Englund.

Det är examenstider, men vad händer efteråt? Lundagårds utbildningspolitiska krönikör Vera Johnsson efterfrågar en bättre matchning mellan utbildning och arbetsliv. 

Snart stundar examen för många glada studenter, som ska söka jobb och göra sig redo för arbetslivet. Dock är det många nyexaminerade som inte får kvalificerade jobb efter examen.

Det beror så klart på vilken utbildning vi talar om.  Enligt OECD fungerar matchningen som bäst inom teknik och vård- och omsorg, men betydligt sämre inom samhällsvetenskap, humaniora och konst.  Av de som tar examen inom dessa ämnen är det hela 71 procent som jobbar inom yrken som är orelaterade till den utbildning de läst.

Att matchningen mellan högskola/universitet och arbetsmarknad fungerar så dåligt inom vissa utbildningar är ett av de största problemen som svensk högre utbildning står inför. Målet måste vara att utbildning leder till jobb, inte minst med tanke på att den högre utbildningen är avgiftsfri i Sverige.

En av Lunds universitets dyraste utbildningar är fri konst, vilken kostar cirka 300 000 kronor i anslag per år och elev. Som nämnt ovan är det ytterst få av de som har en examen inom konst som också arbetar inom den branschen. Det är slöseri med både individens kompetens och skattebetalarnas pengar.

För att matchningen ska fungera bättre mellan den högre utbildningen och arbetsmarknaden krävs att högskolor och universitet för en mer aktiv dialog med näringslivet. Högskolor och universitet borde tillsammans med företag och näringsliv kunna avgöra hur man knyter den högre utbildningen närmare arbetsmarknaden.

En åtgärd som jag tror är viktig är att praktikkurser ska vara obligatoriskt inom fler utbildningar, istället för endast valbara som ofta är fallet idag. För företag innebär praktik en ökad möjlighet att se vart rätt kompetens finns och för studenterna innebär praktik en möjlighet att få erfarenhet och en bild av hur förutsättningarna ser ut på sin framtida arbetsmarknad.

Högskolor och universitet borde även tvingas redovisa hur många som får kvalificerade jobb efter avslutad utbildning. Visar det sig att en utbildning inte leder till jobb bör den läggas ner. Det är det enda rimliga så länge vi har en avgiftsfri högre utbildning i Sverige.

 

Facebook Comments

1 Comment

  1. Hej Vera!

    Jag ska öppna med en fråga; kan det vara så att du någon gång har lånat en skönlitterär bok på ett bibliotek? Ledde den boken dig till ökad produktivitet och mer utdelning för samhället i pengar? Tänk vad mycket pengar det har kostat, att tillhandahålla en massa byggnader med personal som LÅNAR ut böcker som kanske inte ens leder till att samhället får TILLBAKA pengarna??? LÄGG NER BIBLIOTEKEN SOM INTE KAN REDOVISA ATT BOKLÅNEN LEDER TILL HÖGRE PRODUKTIVITET OCH PENGAR!!!

    ”Målet måste vara att utbildning leder till jobb” säger du. Aristoteles uttryckte sig så här; ”Det viktigaste med lyckan är inte rikedom och njutning, utan aktivitet, det fria utvecklandet av förmågor, samt vänskap med goda människor.”
    Vi är ett land som många runtomkring i världen avundas och flyr till, med vår fria utbildning och vårt samhälle som möjliggör friheten i att följa sina drömmar och önskemål – många gånger utan att bli horribelt skuldsatt (även om en hel CSN-vända ofta kan landa på halvmiljonen i livsskuld). Och du vill bli av med det här?
    Ska vi skita i att finansiera allt som inte leder människor in i medelklassjobb? Hur ska detta rimma med en ökande automatisering i samhället? Hur många ekonomer, jurister, läkare och ingenjörer kan vi ha, och hur många klarar egentligen av att bli det? Ska de andra bli utelåsta från att studera sina drömmar, för att de inte delar din subjektivitet om vad som är viktigt i samhället?
    Dina debattinlägg verkar vilja skapa ett mycket mer uppdelat samhälle, med en slags naiv penningfokus som kanske kortsiktigt skulle ge besparingar, men vilket mardrömsSverige! Jag kan riktigt höra hur du dryper av förakt när du skriver om ”fri konst” som ett ”slöseri med både individens kompetens och skattebetalarnas pengar”. Är din utbildning i ‘strategisk kommunikation’ så otroligt mycket mer värd för samhället? Vad är din end game, att jobba för en tankesmedja med branding och damage control i media, när något företag betett sig illa? DET vill du finansiera med skattepengar, men inte humaniora. Patetiskt.
    Klassisk liberal alltså, strävar du efter en nattväktarstat (ett samhälle som inte finansierar något annat än militär, utryckningstjänster och baskapacitet för drift)? Hur gör det oss starkare inför framtiden?
    ”Visar det sig att en utbildning inte leder till jobb bör den läggas ner. Det är det enda rimliga så länge vi har en avgiftsfri högre utbildning i Sverige.” – jag tror du ska ta det lugnt innan du förkastar strukturen som nämns som ett guldexempel på ett välmenande samhälle, av de allra flesta länder runtomkring i världen. Om det här samhället med sina försök att möjliggöra lärande och kunskap för alla – oavsett om det ger pengar, inte passar dig, kan du ta ditt klassförakt och flytta till USA, där många av dina drömmar redan är implementerade. Kom bara inte hit och gråt sen, när ingen anställde dig där, och miljonskulden med högre ränta ska betalas tillbaka ”cause that’s the way the cookie crumbles”.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like

Privatisera svenska universitet och högskolor

Sofia Lindbom tycker inte att det är rimligt