Möte mellan manskör och trumpet

Möte mellan manskör och trumpet

- in Kultur & Nöje
Kommentarer inaktiverade för Möte mellan manskör och trumpet
Höstkonsert i Universitetsaulan med Lunds Studentsångare och Håkan Hardenberger. Foto: Karin Berg

I lördags hade Lunds studentsångare höstkonsert med trumpetsolisten Håkan Hardenberger, årets vinnare av Lunds studentsångförenings solistpris vilket är ett av Sveriges största musikpriser.  

”Sätt maskinen igång, herr kapten!”

Studentsångarna inleder konserten med klassikern Ångbåtssång skriven av körens grundare Otto Lindblad. Damer iklädda rikligt med strass kantar främre raden i Universitetsaulan. Efter konserten vankas det bal i Pelarsalen, både yngre och äldre herrskap ståtar därför med frack och klack i publiken. Under ledning av körens anförare, dirigent Andreas Lönnqvist, bjuder Lunds studentsångare på ytterligare två sånger innan Håkan Hardenberger kommer in till tonerna av Gammal fäbodpsalm. Han tar därefter emot årets solistpris, överlämnat av Lunds studentsångförenings vice ordförande Johannes Nebel.

Solistpriset instiftades i samband med manskörens 175-årsjubileum som en jubileumsgåva till Studentsångarna från Tetra Laval. Bland pristagarna från tidigare år går det att finna flera välkända ansikten: Carl Johan “Loa” Falkman, Ola Salo och Helen Sjöholm är några exempel. Prissumman är 150 000 kronor, vilket gör priset till en av Sveriges största musikaliska utmärkelser. En jury bestående av Studentsångarnas ordförande, vice ordförande och anförare utser pristagaren tillsammans med en representant från det svenska musiklivet.

Tisdagskvällen veckan efter konserten träffar Lundagård körens anförare Andreas Lönnqvist i samband med en av körens repetitioner. Han berättar att eftersom solistpriset är ett av Sveriges största musikpriser, så fokuserar juryn på personer som har kommit en bit i sin karriär under urvalsprocessen.

– Sen så försöker vi få en blandning mellan instrumentalister och sångare. Eftersom vi är en kör så försöker vi vikta det så att det går till fler sångare än instrumentalister, men ändå med en viss blandning, säger Andreas Lönnqvist.

Solistpriset har stor betydelse för Lunds studentsångare. Det faktum att kunna bjuda in större solister är en stor sporre för kören, och har gett kören möjlighet att delta i andra roliga sammanhang.

– Vi hade Martin Fröst som solist ett år och det slutade med att han bjöd oss på en festival han var konstnärlig ledare för. Inte som tjänster och gentjänster, utan för han tyckte det var kul att jobba med oss, berättar Andreas Lönnqvist.

Tillbaka till lördagens konsert. För att uppmärksamma Lunds universitets 350-årsfirande framför kören och Håkan Hardenberger ett stycke, speciellt skrivet för denna kväll, tillsammans. Därefter lämnas det plats åt Hardenberger som framför Slavische Fantasie, ackompanjerad av Olle Sjöberg på piano. En hänförd publik följer när han med stor elegans och ett livligt minspel fångar hela rummet med sin trumpet. Den sista utdöende tonen möts av rungande applåder från både publik och kör.

Jag frågar Andreas Lönnqvist varför Håkan Hardenberger blev årets pristagare.

–  Håkan är ju en av de få svenska instrumentalister som verkligen är en av våra internationella stjärnor, som är nummer ett av dem världsorkestrarna vill spela med. Det var därför ett ganska enkelt val, svara han.

Håkan Hardenberger är idag en av världens ledande trumpetsolister, och är framför allt uppmärksammad för sin ständiga innovation och sina imponerande framträdande. Som åttaåring började han studera trumpet hos Bo Nilsson i Malmö, där han också är född. Idag är han professor vid Musikhögskolan i Malmö, tillhörande den konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet. Han framträder regelbundet med ledande orkestrar, bland annat New York Philharmonic, Wiener Philharmoniker och Sveriges radios symfoniorkester.

Lördagens konsert bjuder på en stor blandning av stycken, från flera olika länder, vars framförande är imponerande. Kvällen avslutas med ett extranummer där Lunds studentsångare, nu uppradade på trapporna bakom publiken i foajén, framför ett stycke för att uppmärksamma Finlands 100-årsjubileum. Flera från publiken, iklädda högtidsdräkt, börjar därefter röra sig mot balen i Pelarsalen. Något som ger konserten en festlig eftersmak.

Facebook Comments

You may also like

Kör bara kör – på körfestivalen

I slutet av oktober är det dags att