Lundakarnevalens målgrupp satte stopp för logga på Karnevölen

- in Nyheter

Originaldesignen av Lundakarnevalens öl, ale och cider stred enligt Systembolaget mot alkohollagen. Bryggeriet reviderade designen men bestrider nu beslutet. 

Till Lundakarnevalen har Brygghuset Finn utvecklat en Kanevöl, Karnecider och karnevalistisk ale. Dryckerna lanserades på Lundakarnevalens stora kick-off fest Karneveljen och har sedan den 19 mars kunnat beställas på Systembolaget.

Den designen som finns ute till försäljning är däremot inte originalet. Sydsvenskan rapporterar i dag om att originaldesignen innehöll Lundakarnevalens logga som enligt dem riktar sig till ungdomar under 25 år.

”I fallet med Lundakarnevalens/Bryggeriet Finns design så gjorde vi utifrån den bedömningen att produkterna (ölen + cider på burk och alen på flaska) riktar sig till ett evenemang som är arrangerat av studenter (mestadels för studenter) och att deltagandet av personer under 25 år överstiger 30 %,” skriver Systembolagets pressekreterare, Matilda Dannetun, i ett mejl till Lundagård.

Brygghuset Finn godtog Systembolagets avslag och skickade in en ny design som nu finns ute till försäljning. Däremot väljer bryggeriet nu, i samråd med Lundakarnevalen, att överklaga Systembolagets initiala beslut till Alkoholsortimentsnämnden.

– Vi har gjort en annan bedömning än Systembolaget angående målgrupp därför vill vi ha en oberoende granskning av ärendet. I grund och botten har vi hjärta för karnevalen och vill att det ska bli utrett inför framtiden, säger Joacim Larsen vd Brygghuset Finn.

Sara Ramberg, kommunikationschef för Lundakarnevalen, håller inte heller med om Systembolagets målgruppsbedömning av Lundakarnevalen.

– Systembolagets uppfattning är att Lundakarnevalen som evenemang riktar sig till besökare som är 25 år eller yngre. Det håller vi inte med om. Det finaste med Lundakarnevalen är att det riktar sig till alla generationer. En stor del av Lundakarnevalens besökare är tidigare studenter som kommer tillbaka till Lund vart fjärde år, säger hon och fortsätter:

–Vi hade Karnevölen ute på Systembolaget 2014 med en väldigt tydlig karnevalsprägel så vi blev ganska förvånade att vi inte fick igenom den nu.

Att de nu väljer att bestrida beslutet kommer enligt Joacim Larsen, vd Brygghuset Finn, inte påverka de befintliga produkterna som finns ute.

– Det här året kommer vi inte hinna göra så mycket åt saken eftersom vi var tvungna att ändra designen för att kunna få ut det i tid till Karneveljen och andra event. Men vi vill utreda vad som gäller så att det inte blir samma problem om fyra år.

Enligt Joacim Larsen har problemen däremot inte inneburit extra kostnader.

– Eftersom vi gjorde om produktdesignen innan de lanserades har det mest kostat oss väldigt mycket tid.