Varför MOOCs är problematiskt – och hur det kan åtgärdas

- in Reportage
@Max Jedeur-Palmgren

Kan inte rätta annat än matte/teknikkurser:

I datorernas värld är siffran kung. Därför kan rättningen av uträkningar ske helt automatiskt, medan till exempel är en analys i statsvetenskapen svårare. Värderandet av kunskap kommer behöva kunna vända den stora massan studenter från nackdel till fördel genom att inkludera en viss rättning av varandra i processen. Detta görs redan, med blandad framgång, i kurser i till exempel  i moderna amerikansk poesi på Coursera.

Omöjligt att kontrollera identitet/lätt att fuska: En del av anledningen till att universitet drar sig för att lämna ut något som liknar officiella betyg. Samtidigt går trenden mot mindre tyngd på eximinationen och fler kontroller under lärandets alla moment.

Det är så många som bara hoppar av: Väldigt sant. Enligt Udacity’s egna uppgifter räknar de med att bara en av tio av de som anmäler sig går klart hela kursen. Utmaningen blir att acceptera att det är så det kommer vara, och i stället mäta var intresset slocknar.

Anställningsbarheten: Vad ett riktigt diplom från ett universitet egentligen är värt avgör arbetsmarknaden. Kan utvecklingen gå mot att man kan bevisa vad man kan på andra sätt än att visa upp ett intyg är det en utveckling för det autodidakta lärandet.