Nek – undermålig vetenskaplighet!

- in Debatt
@Lundagård

Vad kan man förvänta sig av en introduktionskurs till en akademisk disciplin på universitetet?

Kanske kan man förvänta sig en historisk genomgång av

disciplinens framväxt, utveckling och paradigmskiften. Kanske kan man förvänta

sig en presentation av ämnets teoretiska skolor och dialogen dem emellan. Kanske

kan man även förvänta sig metodologiska diskussioner rörande såväl vetenskapssyn

och forskningsprocess som de konkreta metoder vilka ligger till grund för

kunskapsproduktionen.

Som studenter på grundkursen i nationalekonomi har vi hittills tyvärr inte fått

dessa förväntningar infriade. Därför vill vi här kritisera den avsaknad av

vetenskaplig reflektion vi upplevt på den kurs vi för närvarande läser, med

syfte att lyfta en fruktbar diskussion till dagordningen.

Genom den postautistiska rörelsen har vi förstått att denna kritik delas av

studenter och lärare på nationalekonomiska institutioner världen över. Den

ursprungligen franska rörelsen kritiserar nationalekonomin för att vara en

inåtvänd och sluten vetenskap, därav namnet. Som studenter vid Ekonomihögskolan

hyser vi förhoppningar om att rörelsen även skall få fotfäste här.

Då vi vill poängtera att nationalekonomin tillhör samhällsvetenskapen blir vår

utgångspunkt att ontologiska och epistemologiska diskussioner bör föras på

liknande sätt som inom övriga samhällsvetenskapliga discipliner. Den första

fråga vi lyfter är just av ontologisk karaktär – vilken verklighetssyn

reproducerar dagens nationalekonomi? Exempelvis är ett av de grundläggande

antagandena inom neoklassisk teori ”Economic Man”; den nyttomaximerande

individen som styrs av egenintresset. Ett antagande som på vår kurs varken har

diskuterats eller problematiserats. Hänsyn tas på så sätt inte till aspekter som

genus, klass, etnicitet eller sociala samt politiska värdesystem och

institutioner. Den neoklassiska reduktionismen leder till förklaringsmodeller

utan förankring i verkligheten där den mänskliga handen ersätts med den

osynliga.

Vi efterlyser en vidare definition av mänskligt beteende, som sätter individen i

ett kulturellt, historiskt och socialt sammanhang.

Steget från synen på verkligheten till hur vi når kunskap om densamma är inte

stort. Nationalekonomins forskningsmetoder är hämtade från naturvetenskapen och

består i huvudsak av matematiska redskap, i alla fall är det så det framstår för

oss studenter. Vi ser det som problematiskt att det saknas diskussion kring vad

det innebär att använda dessa naturvetenskapligt orienterade metoder och dess

konsekvenser för de framtagna resultaten.

När det saknas insyn i forskningens tillvägagångssätt omöjliggörs det nödvändiga

ifrågasättandet av det som framställs som fakta och sanning för oss studenter.

Med en ensidig kunskapssyn, uppenbart inspirerad av naturvetenskapens tro på

lagbundenhet och enkla orsakssamband, förlorar nationalekonomin trovärdigheten i

att förklara den komplexa ekonomiska verkligheten.

Vidare har vi saknat en presentation och diskussion av såväl de etablerade som

de eventuella alternativa metoderna. Vilken är Forskarens roll och närvaro inom

nationalekonomin? Vilken forskningsprocess, inklusive vilka antaganden och

avvägningar, ligger till grund för de resultat som presenteras exempelvis i form

av tabeller och diagram? Var finns kopplingen mellan teori och empiri?

Nationalekonomins undermåliga vetenskaplighet får även återverkningar bortom

enskilda studenters kunskapsinhämtande. I ett samhälle där ekonomisk analys tar

allt större plats i det offentliga samtalet är det väsentligt att synliggöra hur

det vetenskapliga studiet av ekonomi utförs. Detta eftersom dagens

nationalekonomer har stort inflytande över den ekonomiska politiken, ett faktum

som även bör beaktas ur ett demokratiperspektiv.

Slutligen ser vi en fara i att nationalekonomin riskerar att fastna i en

metodologisk och teoretisk rundgång där utvecklingen försvåras. Vi uppfattar att

ämnet karaktäriseras av brist på öppenhet och såväl teoretisk som metodologisk

pluralism. Det finns uppenbarligen en uppsjö av olika ekonomiska teorier och vi

ser inte poängen i att låta vissa för stunden politiskt korrekta teorier

dominera. Alternativen synliggörs inte i undervisningen och på så sätt går en

potentiellt fruktbar inomvetenskaplig diskussion om intet. Ämnet är en alltför

viktig disciplin för att ignorera de kritiska rösterna, däribland de

postautistiska. En dynamisk och öppen nationalekonomi är nödvändig för att inte

disciplinen skall riskera att enbart utgöra ett legitimerande och

vidmakthållande av den rådande ekonomiska ordningens makthierarkier.

För vidare information om den postautistiska rörelsen se www.paecon.net

Tove Dannestam

Hanna Granér

Mona Hemmaty

Mikaela Herbert