Mellan atombomb och baseball

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Don DeLillo:

Under jord.

Atlantis förlag.

Övers. Rebecca Alsberg.


I en baseballmatch mellan Giants och Dodgers som kom att bli legendarisk slår

Bobby Thomson sitt ”shot heard ‘round the world” samtidigt som ryssarna

provspränger sin första atombomb. I publiken sitter såväl Frank Sinatra som

FBI-chefen J. Edgar Hoover. Året är 1951 och det kalla kriget har just inletts.

Att använda den amerikanska nationalsporten som utgångspunkt för att koppla

samman stormaktspolitik med det hemvana är ett genialiskt grepp som författaren

bemästrar till fullo. Detta bemästrande kunde man förnimma redan i hans

debutroman Americana (1971) som behandlar våld i dagens Amerika.

Som tonåring upplevde DeLillo Dodgers förlust denna dag som en vattendelare i

sin egen historia. Det blir slutet på oskuldsfullheten i såväl hans liv som

Amerikas historia. DeLillo har med andra ord lyckats med konststycket att skapa

en historisk era som baserar sig på en förlust i en baseballmatch.

Den röda tråden är Thomsons baseball som försvinner upp på läktaren och som

stundtals dyker upp i denna ickekronologiska berättelse som fragmentariskt

exponerar företeelser, ting och personer. Läsaren kommer aldrig romanfigurerna

in på livet. Det är snarare det vida historiska perspektivet som fångar ens

intresse.

I Under jord framträder två karaktärer tydligare än de andra: Avfallsdirektören

Nick Shay och konstnären Klara Sax. Nicks ångestattacker får honom att febrilt

leta efter den legendariska basebollen som försvann 1951. Kanske tror han att

han skall få tillbaka något av sin förlorade barndom genom att äga denna del av

en försvunnen era. Klara är Nicks före detta älskarinna. Hon konstruerar

installationer av gamla B-52:or. De sammanförs genom sitt gemensamma intresse

för det redan använda, för konsumtionssamhällets slaggprodukter, för det som

finns under jorden.

DeLillo kom på namnet Under jord efter att ha läst om hur atombomber skapas. Ett

ämne som blir över i processen är plutonium. Ett ämne som anspelar på guden

Pluto, underjordens och dödsrikets gud. Och undergången var sannerligen nära

under det kalla kriget: genom bara en knapptryckning hade de båda supermakterna

då kunnat – och kan fortfarande – föra apokalypsen över oss alla.

Hans växlande språkstil fascinerar. Stilmässigt rör han sig från 50-talets

Bronxslang till den amerikanska som används i dagens media. Av den anledningen

föreslår jag att man läser det amerikanska originalet trots att Rebecca Alsberg

gjort ett gott arbete i översättningen.

DeLillo har med Under jord skrivit en samtidsroman som gör honom till en av den

generationens främsta författare. Man kan jämföra hans verk med en

generationsroman som Thomas Pynchons Gravity’s Rainbow. Elller med Paul Austers

postmoderna stil i The New York Trilogy. Om omfånget på cirka 900 sidor

avskräcker och du fortfarande är nyfiken på DeLillo kan jag rekommendera hans

senaste bok The Body Artist (2001) som med sina 124 sidor är en betydligt

lättare match.