Att flyga drake med en Rembrandt

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Yoko Ono:

Grapefruit,

Bakhåll förlag.

Övers. Ulf Claësson


Yoko Ono kommer tyvärr alltid att mest vara känd som John Lennons livskamrat.

Samt, enligt många elaka tungor, den som splittrade Beatles. Med en sådan

“meritlista” är det lätt att förstå att hennes konstnärsskap kommit i skymundan.

Nu ges hennes kultförklarade verk Grapefruit ut för första gången på svenska.

Det är en bok som ger en helt ny dimension åt ord som infall, trivialitet och

nonsens. Den består av instruktioner för att göra konst. Dessa har främst

karaktären av mycket spontana och galna infall. Vissa går att genomföra

praktiskt (“Riv sönder en rembrandt och flyg som drake”), andra är helt

omöjliga. Exempelvis att få hela världen att tänka på samma telefonnummer för

att göra det numret vackrare…

Boken känns mycket ojämn och den läses främst genom att man väljer en sida på

måfå och läser några rader. Sträckläsning avrådes helt. Eller kanske inte

förresten. Sällan har jag känt mig så sprallig och haft en sådan lust att bara

leva på pommac och gräddbullar som efter bekantskapen med denna kvinna.

Yoko Ono räknas till en av de främsta inom konceptkonsten. Det gör det möjligt

att tala om boken som ett konstverk, även om den nästan helt saknar bilder. I

bildstormandets 60-tal var det mest radikala att helt gå ifrån det visuella och

hellre låta dagböcker, citat från konstteori eller filosofi utgöra själva

verket.

Det ligger en stor fara i denna helt idébaserade konst. I värsta fall blir

upplevelsen inte större än att lösa matteproblem eller gissa gåtor; verket töms

på innehåll i samma stund som det upplevs. Yoko Ono klarar sig inte helt undan

detta. En del av hennes tankar framstår mest som putslustiga och just tankarna

om bildkonst känns mest lite pubertalt upproriska.

Fast det kan bero på att bildkonsten numera nått så långt i sin nihilism att

inget mer förvånar eller provocerar. Man avfärdar Onos alla uppmaningar att

riva, klippa eller skjuta sönder tavlor med kanon med en milt överseende

gäspning. Däremot är hennes tankar om musik och livet i stort mer filosofiskt

reflekterade och tvättar verkligen näthinnan hos läsaren. Hennes tankar har både

barnets klurighet och den vithåriga gubbens vishet.

Med boken följer en cd med intervju gjord exklusivt för Bakhålls utgåva. Där

tonar Yoko Ono fram som en mycket verserad dam och förklarar ödmjukt och vänligt

sina tankar. Med de tankar hon förmedlar där får hennes konstnärskap ett mycket

djupare humanistiskt innehåll. När hon flydde från andra världkrigets Japan

ansåg hon sig utveckla en känsla för det lilla och vackra som en ren

överlevnadsstrategi. Hon nämner att “himlen var min snuttefilt“. Det är en syn

på det triviala i vardagen långt ifrån generationskamraten Warhols ytlighet.