Ture Sventon i varandets skärningspunkt

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Björner Torsson:

I skuggan av en hare, Dikter.

Bonniers.


Från en viss punkt betraktat förmör

kar haren solen

Vi kallar alltsedan dess en särskild

plats härute för

I skuggan av en hare.

Hur många distriktslantmätare får plats i skuggan av en hare? Frågan kan för de

flesta tyckas vara irrelevant, men är av stor betydelse för den man som i sitt

spaningsarbete försöker gömma sig och “axla mörkret i varje ting”.

Distriktslantmäteriet är bara en förklädnad för denne tyste svavelosande

semmelman, “detektiv vid sidan av sitt kylskåp”.

Javisst är det Ture Sventon, och han dyker upp lite varstans i Björner Torssons

diktsamling I skuggan av en hare.

Torssons dikter söker sig, liksom Sventon, till ett slags undanskymda platser,

gömställen – eller till sakernas motsatser, baksidor, om man så vill;

skärningspunkten mellan att vara, och inte vara, det man är: Att bli är det som

allting är / Bli – och ta isär, sin motsats: / Jag får idén att bryta mig in i

mitt eget hus / Då slår jag mig på dörrbladets kant i mörkret / Jag står tyst i

en rungande kör.

I en annan dikt heter det: För varje ordning krävs en oordning, / för varje

rakhet en snedhet, / för varje asfalt ett märkdon, /…/.

Björner Torsson formulerar i sina dikter en poetik, som också skulle kunna gälla

för dikten som väsen. Att leta fram det lilla i det hela, fixera detaljerna för

att sedan hålla fast dem: Han tänkte på vinden i särskilda lövverk: / Lyssnar

man noga går det säkert att skilja på ljudet / från olika trädslags dungar…,

Jag letar efter /…/ En oansenlighet att lyssna till / Som när man går i öknen

– och plötsligt hör / hur någon vänder bladet i en bok.

Att det inte alltid är så lätt att hitta fram till dessa utkantens gömslen,

gestaltar Torsson i dikten Sventons dröm: En före detta distriktslantmätare /

som pucklar på sin cykel / Var finns ett gömsle för en sådan man?

Man kan träna sig i att fånga oansenligheter genom att titta på denna

diktsamlings omslag och fundera över följande: Vad betyder egentligen den svarta

böljande linje – omslagets enda ingrediens – som går från kant till kant över

den sandfärgade ytan?