Historien om den svenska historien

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Ulf Zander:

Fornstora dagar, moderna tider.

Nordic academic Press


År 1900 låg punschångorna täta över det förenade konungariket Sverige-Norge.

Patriotismen stod stark och ohotad. Historien var fosterländsk och sann, men

framförallt fosterländsk. Det är i denna miljö som Ulf Zanders avhandling

Fornstora dagar, moderna tider tar sin början. Det är en grundlig genomgång av

bruk av, och debatter om, svensk historia under 1900-talet.

Den patriotiska historieskrivningen som stod så stark för hundra år sedan smälte

så småningom bort. Efter demokratins införande under mellankrigstiden och

nationalismens moraliska konkurs efter andra världskriget ersatte demokratin

patriotismen som Det Högsta Värdet. Honnörsordet Nationen efterträddes av

Samhället, och detta påverkade naturligtvis också den svenska

historieskrivningen.

Under det kalla krigets och folkhemmets glansdagar avhistoriserades Sverige.

Detta var de historielösa välgångsårens tid då nationen, förlåt samhället,

ansågs kunna leva utan sin historia. Historieämnet ansågs ideologiskt belastat

och mindre intressant i det nya framtids- och framstegsinriktade Sverige. I

skolan sattes historieämnet på undantag till förmån för det nya modeämnet

samhällskunskap.

Under seklets sista år tycks mycket tyda på att denna tid av historielöshet var

en parentes i den svenska historien. De ekonomiska dyrtiderna på 1990-talet

ledde till en återkomst för, och omvärdering av, den svenska historien och

folkhemmets officiella historieskrivning fick löpa upprepade gatlopp i den

offentliga debatten. Den minst sagt tvivelaktiga neutraliteten under kriget och

tvångssteriliseringarna av “ickeönskvärda befolkningselement” efteråt är bara

två exempel på stridsäpplen.

Den inte historievetenskapligt skolade men historieintresserade allmänheten

kommer att finna nöje i analysen av Karl XII:s skiftande konjunkturer som svensk

hjälteikon, debatten kring Herman Lindqvists förkättrade böcker om den svenska

historien och frågan om åsiktsregistrering.

Enligt Zander kan denna allmänhet vara stor. Han ifrågasätter nämligen tesen om

svenskarna som ett historielöst folk, och visar på både en livlig historisk

debatt och en kontinuerlig utgivning av en uppsjö historisk litteratur under

hela undersökningsperioden. Framgången för de officiella försöken att få

svenskarna att vända historien ryggen tycks alltså ha varit begränsade.

Att skriva populärhistoria på ett vetenskapligt sätt är ingen lätt uppgift, och

avhandlingen är ju dessutom en genre som i sig på intet vis inbjuder till

läsarvänlighet eller publikfrieri. Trots att Zander använder sig av teoretiska

och metodologiska resonemang, gör han det både elegant och funktionellt. Den

teoretiska apparaten tillåts inte tynga ned framställningen samtidigt som den

hela tiden belyser och förklarar stoffet.

Ett problem med Zanders alster är dock bokens omfång. Efter ungefär trehundra

sidor av Fornstora dagar, moderna tider inträder Peter Englund-effekten: man

inser att man inte ens kommit halvvägs, och löper en överhängande risk att gå in

i väggen. Men det vore synd. Det digra omfånget till trots är Zanders avhandling

ett pionjärverk och en bra och upplysande historia om historien om den svenska

historien.