Drömd ångest

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Tillhör du de serieläsare som är hjärtligt trötta på att bli serverade svartvita

självbiografiska snyftare? Då kanske du aldrig skulle läsa Anna Höglunds Syborgs

förbannelse (Galago förlag) frivilligt.

Vid första ögonkastet är Syborg en liten

spetsnäst tant som gräver ned sig i sin egen ångest i en typisk svensk höstkulen

förort. Hon omges av dåligt samvete, skuggor ur sitt förflutna, självmordstankar

och en ”i stort sett blind och döv manlig konstnär”.

Berättartekniken är lätt och ledig trots det tunga ämnet. Bilderna är naiva som

barnteckningar och berättelsen förs fram med en bild per sida, en teknik som

synbarligen påverkat den lite mer eleganta Joanna Rubin Dranger och hennes

Fröken Livrädd och Kärleken.

Syborgs strävan efter ett ljus i slutet av tunneln väcker dock djupa sympatier.

Den spretigare och suddigare stilen passar bra till berättelsen och ger lagom

humoristisk distans till Syborg och den manlige konstnären.

Syborgs drömmar spelar en stor roll i hennes utveckling. Ibland är gränsen

mellan dröm, verklighet och symbol mycket svävande, och det är här seriemediets

styrka ligger. Utan pekpinnar och tillrättalagda tolkningar tar Syborg sig

igenom barndomstrauman, telefonsamtal med Gud och kamper med ondskefulla drakar

och häxor för att slutligen klippa av sig navelsträngen och bli fri.