Vad händer om man tar aggressionen från hårdrock och blandar den med
aggressionen från hip-hop?
Hög ljudvolym är en kvalificerad gissning, men att den skulle åtföljas av en
försäljningsvolym som vida överskrider det förstnämnda var kanske mer oväntat.
Medan artister som Korn, Limp Bizkit, Kid Rock, Deftones och Linkin Park härjar
topplistorna med slagkraftiga refränger har, paradoxalt nog, några av genrens
mest spektakulära utövare förblivit bland de mer obskyra. Som Insane Clown Posse.
Med ett flertal platinasäljande skivor, ett album som debuterat på Billboards
förstaplats, innehav av rekordet för längst kvarvarande hip-hopskiva på samma
lista och miljontals fans världen över så är det ändå förvånansvärt få i Sverige
som någonsin hört talas om Detroit-baserade Insane Clown Posse.
Detta trots att de har sitt eget produktionsbolag, sitt eget wrestlingbolag och
sitt eget klädmärke. Dessutom har gjort film, brottats i de störa amerikanska
wrestlingförbunden och vänt upp och ner på en hel bransch.
En del känner igen de elaka clownerna från Woodstock 1999 och andra har måhända
fått syn på två sminkade galningar i ett nyhetsklipp på MTV, men det är allt.
Vissa ser två dårar med barnslig humor, obscen kvinnosyn och en förvriden bild
av vad som kan tillåtas passera för underhållning. Andra ser smarta och slipade
affärsmän eller talangfulla musiker som framför sin mix av metall och rap med
glimt och finess. I sanningens namn kan nog alla bilderna av ICP hållas för
sanna, även om kvinnosynen är en del av den ironi som präglar gruppens material.
Karnevalens natur
Med vit- och svartmålade clownansikten har före detta gängmedlemmarna Violent J
och Shaggy 2 Dope producerat hip-hop sedan tidigt 90-tal och samtidigt trampat
på en hel del tår. De har retat upp ett flertal skivbolag, blivit hotade av
Sharon Ozbourne (Ozzy’s fru), haft verbala skärmytslingar med Kid Rock, Fred
Durst och Coal Chamber samt lite-mer-än-bara-verbala skärmytslingar med Eminem.
Någon kanske minns att Eminem dömdes för att ha dragit pistol utanför en
nattklubb för en tid sedan. På andra sidan av den pipan stod ett par personer ur
ICP:s road crew.
På senare tid har de dock gjort sig kända för annat att mucka gräl. Efter J:s
fjärde tur till fängelset tidigt 1991hävdar ICP att de blev besökta av ”The Dark
Carneval”.
Budskapet ICP presenterar i sin kontinuerliga historia om The Dark Carneval och
dess förestående ankomst är en blandning av religiösa budskap om den goda viljan
kontra den mänskliga naturen och en direkt vädjan till det sunda förnuftet. De
vill att vi ska försöka förändra världen till det bättre genom att av egen fri
vilja förändra oss själva. Och annars hotar de oss med evig tortyr och en
smärtfylld utdragen död.
Mot Shangri-La
ICP iklär sig rollerna som clowner för att kunna föra denna mörka cirkus budskap
vidare. Och budskapet förmedlas via ICP:s skivor – eller så kallade ”joker’s
cards” som ska förbereda världen för när karnevalens knarriga vagnar rullar in
och ingenting längre är som det en gång var.
För varje nytt joker’s card de ger ut växer deras mytologi sakta fram. Målet är
Shangri-La, paradiset i ICPs tappning. För att nå dit måste den mänskliga själen
genomgå ett antal processer och möta ett antal figurer.
Till exempel The Ringmaster, den avlidnes alla förkroppsligade synder. Eller
necromantikern Great Milenko som frestar oss med löften om rikedom och snabb
framgång. Bröderna Jake & Jack Jeckel jonglerar bollar av eld, och om de tappar
en boll får själen en enkel biljett till helvetet. Varje boll representerar en
begången synd och den onde Jack försöker på alla sätt att få den gode Jake att
tappa bollarna han kastar åt honom.
Efter att ha släppt tre av sina sex joker’s cards börjar karriären ta fart på
allvar. De lämnar Jive Records och skriver under för Hollywood Records.
Hollywood records ägs av Disney, men ICP blir försäkrade om att deras nya bolag
har full kontroll över vad de ger ut.
Det sista meddelandet
Men när Disney får höra vad de kommer att förknippas med sparkar de bakut och
drar in skivan endast sex timmar efter att den släppts. Efter en tids
förhandlingar köper Island Records loss ICP:s kontrakt från Disney och ger ut
skivan igen. Den säljer platinum på nolltid och är fortfarande (sedan den
släpptes 1997) den hip-hop skiva som legat längst på Billboard Top 200.
Framgångarna har fortsatt i samma takt sedan dess. Den senaste skivan debuterade
på Billboardlistans förstaplats.
Gruppens trogna fans väntar med spänning på att det sjätte och sista meddelandet
från The Dark Carneval ska släppas. Detta trots att ICP inte spelas på MTV eller
radio. Trots att de inte är sponsrade av varken Sprite, Pepsi eller Coca Cola.
Trots att självutnämnde musikgurun Sharon Ozbourne svurit att motarbeta dem med
alla medel, och oavsett hur mycket Eminem än gnäller.