Vanlig student – men ändå inte

- in Reportage
@Lundagård

De flesta kurser på universitetet börjar med att man ska presentera sig inför

de andra studenterna. För Jenny Svensson är det något av det värsta som finns.

Hon är döv och inför varje ny kursstart räcker det inte med en enkel

presentation av henne själv. Dessutom informerar en handledare om döva

studenters situation på universitetet. Detta resulterar oftast i att alla i

gruppen vet vem Jenny är, medan Jenny inte känner någon.

– Samtidigt är det bra att gruppen informeras. De flesta är osäkra på hur de

skall möta döva och detta grundar sig oftast i okunskap, säger Jenny Svensson,

som just nu läser historia på C-nivå och om ett år är gymnasielärare för döva.

Ta första steget

Elna Wintzell – som är inne på sin sista termin och läser etnologi på D-nivå

– håller med. Hon tycker det är viktigt att gruppen, föreläsarna och

institutionen informeras så att de kan sätta sig in i den döves situation.

Även om kurskamrater informeras är det lätt att hamna utanför. De två

tolkarna som finns med har oftast bråttom iväg till nästa föreläsning och detta

gör att kontakten med kurskamraterna utsträcks till penna och papper. Det är

sällan någon kan teckenspråk.

– På så sätt blir det alltid vi döva som måste ta första steget. Att

kommunicera med penna och papper tycker de flesta är ganska tråkigt i längden,

säger Elna Wintzell.

– I början var man mer på hugget och tog ofta det första steget till kontakt

med andra studenter. Men efter ett tag sjunker man in i en roll och blir inte

lika aktiv, säger Jenny Svensson.

I ett samarbete med Malmö högskola driver Lunds universitet sedan 1997 en

skrivarkurs för döva. Här har studenter möjlighet att träffas och få hjälp och

tips från varandra en gång i veckan. Både Jenny och Elna tycker att denna kurs

har betytt otroligt mycket för deras universitetsstudier.

– Man kan känna sig rätt så ensam i den stora hörande världen, men på

skrivarkursen får vi stöd. Här peppar vi varandra och alla kan kommunicera på

teckenspråk, säger Elna Wintzell.

Uttrycka sig på sitt språk

Pedagogen Christel Berg håller i skrivarkursen och fungerar som mentor och

bollplank. Genom Christel kan studenterna få möjlighet att diskutera svåra

artiklar och få feedback på uppsatser, något som hörande studenter oftast vänder

sig till sina kurskamrater med.

– Som döv blir man lätt en passiv mottagare både på föreläsningar och när man

själv sitter hemma och pluggar. På skrivarkursen kan studenten få möjlighet att

själv få uttrycka sig på sitt språk, säger Christel Berg.

Anteckningshjälp

På Lunds universitet och Malmö högskola finns idag nio studenter som är döva.

Till sin hjälp har de sex tolkar.

– En handläggare pysslar ihop våra scheman så att vi får tolkar till våra

föreläsningar. Det är bra service här, säger Elna Wintzell.

På varje föreläsning finns två tolkar som avlöser varandra. Eftersom

teckenspråket är visuellt kan varken Elna eller Jenny själv föra anteckningar,

utan måste koncentrera sig enbart på vad som sägs. Detta gör att de behöver

anteckningshjälp från någon kurskamrat som i gengäld får ett ekonomiskt bidrag.

– Fler studenter skulle kunna vara mer alerta och erbjuda anteckningshjälp,

säger Jenny Svensson.

Anteckningshjälp och tolkar i all ära, men såklart hade det varit ännu bättre

om alla kunde teckenspråk.

– Det skulle vara perfekt, säger Elna Wintzell.