Konst, kolonialism och postmodernism

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Aimé Césaire, G.C. Spivak, Isaac Julien, Kobena Mercer och Okwui Enwezor: Vår

bild av den Andre. Postkoloniala Studier. Skriftserien Kairos.

Det lilla förlaget Kairos, grekiska för kritisk vändpunkt, vill ge läsaren en

möjlighet att bekanta sig med klassiska konstteoretiska texter av filosofer,

forskare, konstnärer och kritiker, i nyöversättning. Med Postkoloniala Studier,

seriens sjunde utgåva, frågar sig redaktionen hur kvarlevande koloniala

strukturer präglar vem som får uttala sig och i vilka sammanhang. Svaren söks i

Aimé Cesaires Om kolonialismen, G.C. Spivaks Kan det Subalterna tala? Isaac

Julien och Kobena Mercers Marginal och Centrum samt Okwui Enwezors Mellan

världar: postmodernismen och den afrikanska konstnären i västerlandets

metropolis.

Samlingsverket Postkoloniala studier tar avstamp i poeten och politikern

Cesaires Discours sur le Colonialisme som kritiserar den europeiska

kolonialismen samt dess maktutövare. Cesaires text är ett fascinerande

historiskt dokument. Den skrevs redan 1955 och frågor som hur man kan motarbeta

fascismen medan man tillåter den egna regeringen att utöva brutaliteter i

kolonierna var en högaktuella. Vänstervågen var under perioder mycket stark,

vilket man märker i texten som avslutas med andemeningen “proletärer världen

över, förenen eder!”.

Postkolonialismen har tagit sig an att kritiskt granska forna koloniers

maktstrukturer. Innan avkoloniseringen skulle man ha kallat området för

“Commonwealth literature”, samväldeslitteratur, men sedan introduktionen av

postmodernismen har man börjat intressera sig för frågor kring etnicitet, genus

och subjektivitet.

Spivaks artikel tar upp frågor om representation. Vem för talan för de

människor som bor i kolonierna? Om en vit, akademisk, manlig, priviligerad

akademiker skriver om förhållandena i en före detta koloni är det hans röst som

blir hörd och inte den “subalterna” ortsbons. Ett annat tema som Spivak för fram

rör hur “västerländsk rasism skapar och framställer bruna män som förövare och

bruna kvinnor som deras offer.” Vita män framställs då som “tillskyndande

räddare”.

Filmproducenten och akademikern Julien och akademikern Mercers text behandlar

den svarta eller utländska filmskaparens roll som representant för sin kultur.

Om man som indier gör film väntas man ta upp indiska problem och ses främst som

en indisk filmproducent. Med andra ord har det egentliga värdet som

kulturskapare har blivit undanskymt av hudfärgen.

I samlingens sista essä möter vi den framgångsrike konstkritikern och

intendenten Enwezor som vill uppmärksamma sydafrikansk konst och hur den

representeras i västerlandet. Han tar upp problematiken kring det som kallas

hybridkonst, alltså blandningen av olika stammars konstarter. I själva

definitionen finns en latent uppfattning om ras, som även om den inte är

negativt laddad fortfarande för oss tillbaka till ett stadie av rastänkande där

man definierar dessa stammar som lägre stående och väsensskilda från oss.

Detta är ett tankeväckande samlingsverk som förtjänas att läsas trots att

texterna emellanåt har en politisk underton, som gör att de lätt blir bruksvaror

med kort “bäst före datum”.

Spivaks essä får mig att tänka på Tegnérs uttalande om att “det dunkelt

tänkta är det dunkelt sagda”. I likhet med Derrida, Foucault och Lyotard är

dessa vetenskapsmäns texter belamrade med svårförståelig terminologi. Man frågar

sig hur mycket exakthet som skulle gå förlorad vid en förenkling av texten. Kan

det inte vara så att författarna själva befäster den akademiska elitism som de

vill kritisera? Med mera pedagogiskt inriktade texter hade säkert det

postmoderna budskapet – för det är väl ett budskap – fått en vidare spridning.