Samhällskritiskt myspys à la Lukas Moodysson

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Lukas Moodysson:

Vad gör jag här.

Wahlström & Widstrand.

När Lukas Moodyssons förra samling Souvenir kom var jag nitton och raka,

ärliga blödande dikter om kärlek och liv och bakfylla trängde rakt in i hjärtat

och stannade där.

Det var en befriande upplevelse – att dikter kunde handla om vanliga saker,

om Elvis och Agneta Sjödin, om hallongodis och om Gud. Och att jag faktiskt

förstod. Inga pretentiösa åtbörder, inget språkligt mysterium, bara ord som var

till mig. Sen blev Lukas Fucking Lukas och sa i en tidning nånstans att han inte

längre trodde på poesins kraft och att film var ett bättre medium. Och sen har

han tydligen ändrat sig igen för nu finns det en ny diktsamling, Vad gör jag

här. Eller egentligen är det bara en enda jättesuperlång dikt. Eller egentligen

är det inte en dikt utan en

liten ask

där jag lägger ner

allt som ömmar och skaver.

Det är mycket som ömmar och skaver hos Moodysson. Dikten är ett gigantiskt

lapptäcke av privata och samhälleliga blåmärken och skrubbsår och en hård kritik

mot hela det avhumaniserade mediastyrda universum som vi lever i. Jag tänker att

kanske slår man bara rakt ut i luften om man muckar med hela universum på en

gång. Kanske blir det lättare att träffa om man fokuserar på några få riktigt

jävliga.

Det är fortfarande befriande att läsa Lukas Moodyssons dikter. De äger, likt

hans filmer, en känslighet för samtidens rörelser och strömningar. Diktjaget

skiftar genom dikten mellan massvis av olika personligheter – popstjärnor,

misshandlade kvinnor, företagsvd:ar, femtonåriga pojkar, eller som här personen

bakom en internetkontaktannnons: du kan kalla mig vad du vill / men mitt riktiga

namn får du aldrig veta / på internet kan du se mina blygdläppar / snittas upp

och fyllas med collagen / men mitt hjärta får du aldrig seî. Det handlar om en

ambivalent värld (eller en ambivalent fyrtioåring?) där gamla värderingar

krockar med nya: så här ser världen ut i mina ögon: / britney spears på

torktumlaren / che guevara på badrumsspegelnî.

Det är gripande och roligt och underhållande. Som en bra

kvällstidningskrönika i diktform ungefär – catchy, uppdaterat, begåvat: kajsa

bergquist bor i monaco / där bor hon eftersom hon inte vill betala skatt / jag

hoppas hon river.

Jag förstår att det massiva anslaget – att Pernilla Wahlgren och

diskoteksbranden i Göteborg och börsmarknaden och Lukas barn och den äckliga

skolmaten och vårdkrisen och bo01 och Estoniakatastrofen och EU-kravallerna och

tusen reklamjinglar och Carolas viktminskning och World Trade Center och

jagkanhållapåiallevighet ryms inom samma pärmar – är en del av själva poängen,

hur vi översköljs av intryck och drunknar i ett slags sammanhangslöst hav. Men

jag önskar ändå att dikten hade nått lite längre än så och åtminstone närmat sig

analysen, djupet. Då hade den kunnat bli riktigt hot stuff. Nu är den mer

samhällskritiskt myspys.