Nationalekonomi – en följsam propagandamaskin

- in Debatt
@Lundagård

Jag läste med glädje Dannestams och Graners med fleras debattinlägg i nr1/02 av

Lundagård om bristfälligheten i grundkursen i nationalekonomi.

Valet av ekonomisk politik styr vilket samhälle vi ska ha. Ekonomin är

alltså grundläggande, och att diskutera ekonomi är att diskutera politik. Därför

håller jag med om att nationalekonomin måste visa på olika synsätt, locka till

diskussion och på alla sätt bädda för en utveckling av nya tankesätt och

teorier.

Innehållet i både kurslitteratur och föreläsningar är för tillfället väldigt

ensidigt, och upplägget av föreläsningarna lämnar minimalt med utrymme för

reaktioner.

Ett av budskapen som framförs är att ekonomi och politik inte hör ihop och att

förskjutandet av beslutsbefogenheter från valda politiker till opåverkbara

tjänstemän är en riktig och nödvändig utveckling. I verkligheten finns en skarp

kritik mot just den sortens maktförskjutningar – även bland ekonomer.

De i stora stycken nyliberala och tydligt prokapitalistiska teorier man

undervisar i framställs inte som teorier i ett historiskt och politiskt

sammanhang. De presenteras som sanningen, som det man ska utgå från som ekonom.

Självklart ska även de teorier man nu anammar presenteras, fast då just som

teori och inte som sanning.

Vill de som planerar, undervisar och författar kursmaterial att alla ska

lämna nationalekonomin och tänka likadant? Vem kan i sådana fall kalla

utbildningen för demokratisk och gynnsam för nya idéer?

Inte bara blivande ekonomer läser grundkursen i nationalekonomi, utan även

blivande statsvetare och lärare. Dessa yrkeskategorier har tveklöst ett behov av

att känna till olika synsätt och resonemang, oavsett om de ses som politiskt

korrekta av den grundsyn som för tillfället dominerar nationalekonomin i Sverige

eller ej. Ingen studerar för att bli stöpt till en liten följsam

propagandamaskin.

Linda Svensson

Vänsterns Studentförbund