Ett land i civilisationernas korsdrag

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

På plats: Shahid A Kamal. The conflict in Afghanistan and Pakistan – Indian

relations. Utrikespolitiska föreningen, UPF, i samarbete med Swedish South Asian

Studies. SASNET. 4/2.

Pakistan har sedan efterdyningarna av terrorattackerna den 11:e september hamnat

i världens utrikespolitiska fokus. Med sitt besvärliga läge mellan det evigt

pinade Afghanistan och jätten Indien, har de inte bara blivit port för USA:s

antiterrorist-styrkor, utan än en gång har det för Indien och Pakistan så

förtretliga fenomenet Kashmir trängt sig högt upp på nyhetsagendan. Sydasien är

ett mer angeläget område än kanske någonsin förr. Och det är följaktligen fullt

i hörsalen när Utrikespolitiska föreningen tillsammans med SASNET, Swedish South

Asian Studies Network, har bjudit in den pakistanske ambassadören Shahid. A.

Kamal.

Kamal har verkat i många år i Pakistans utrikesministerium och arbetat över hela

världen med frågor rörande Afghanistan.

– I love coming to universities, säger han entusiasiskt och engelskan är lika

slipad som hans oklanderliga yttre. Ett yttre som vittnar om stor världsvana och

skräddarsydd kostym.

Prekär relation till Indien

Hans långa inledning om vilket fantastiskt turistland Pakistan är förvånar.

För en minut låter han mer som en djärv representant från The Lonely Planet än

ett högdjur från diplomatins korridorer. Publiken fnissar när de informeras om

att Pakistan har världens högst belägna spelplats för hästsporten polo. Men

sakta frammanas dock bilden av ett land med ett hisnande vackert landskap

istället för de ensidiga, inkörda tankegångarna om fundamentalism och kärnvapen.

Tankar som vid en närmare granskning säkert bär spår av den unkna fördomsfullhet

mot orienten som den palestinske litteraturvetaren Edward Said har kallat för

”orientalism”.

Pakistans situation efter USA:s bombningar i Afghanistan är problematisk.

Flyktingar har vällt in över gränserna och skapat oro. Redan innan den senaste

tidens händelser har Pakistan varit utsatt som transitland för droger och vapen.

– Vad händer med en nation när grannlandet har kollapsat?, frågar Kamal publiken

i allvarlig ton.

Relationerna till Pakistans andra stora granne, Indien, är en ännu mer prekär

fråga för den pakistanska militärregimen med general Pervez Musharraf i spetsen,

än förhållandet till den före detta talibanregimen.

Våldsam religiös delning

– Jag tror på fred i Afghanistan, säger Kamal hoppfullt. Men tyvärr kan jag

inte säga detsamma om gränsen i öst, konstaterar han.

Sedan det koloniala Indien, efter 150 år av engelskt styre, år 1947 delades upp

i de två självständiga staterna Indien och Pakistan har ländernas relationer

varit allvarligt infekterade. Beslutet att delningen skulle baseras på religiös

tillhörighet blev förödande för båda sidor. Tanken om ett renodlat muslimskt

Pakistan och ett hinduiskt Indien var från början ett vanskligt projekt eftersom

sikher, hinduer, muslimer och kristna bodde sida vid sida.

Delningen blev så våldsam att den än idag är den viktigaste grunden till det hat

och den misstänksamhet som blockerar samarbete mellan Pakistan och Indien. Den

etniska rensningen mellan hinduer och muslimer ledde till kränkande och

oförlåtliga folkförflyttningar.

Uppskattningsvis tvångsförflyttades mellan 14 och 15 miljoner människor.

Familjer splittrades och många återsåg aldrig varandra igen. Till och med fångar

och mentalpatienter sorterades upp efter religionstillhörighet.

Svallvågorna efter delningen 1947 demonstreras idag framförallt i provinsen

Kashmir, vars nationella tillhörighet har blivit en till synes olöslig

prestigefråga. Indien å sin sida hävdar att Kashmir, med sina 14 miljoner

invånare varav mer än hälften är muslimer, är viktigt för landets pluralistiska

karaktär. Pakistan i sin tur menar att nationen inte är fullständig utan

Kashmir. Förra året restes hopp om att konflikten skulle kunna lösas när Indien

och Pakistan på allvar möttes. Men efter 11:e september är länderna fiender

igen. Den nya komponenten är att de nu båda sitter på kärnvapen, vilket fått

resten av världen att rysa.

Kamal menar att den krampaktiga situationen helt enkelt är Indiens fel.

– Pakistan har försökt med alla medel för att få till stånd en dialog med

Indien, men de har alltid avvisat våra fredsinviter. FN beslutade 1948 att

Kashmir genom ett demokratiskt val skulle få avgöra vilket de land de skulle

tillhöra, men detta val har aldrig fått äga rum.

”Fundamentalism ett marginellt problem”

Kamal använder den västerländske diplomatens hela vokabulär: internationella

normer, globalt ansvar, samråd, dialog, demokrati. Allt för att få slut på vad

han kallar ”Sydasiens onskefulla cirkel av fientlighet”. På en deltagares

kritiska fråga om hur en icke-demokratiskt land kan begära demokratiska

lösningar, ser han besvärad ut men hänvisar till att ett val ska hållas i

Pakistan i höst. Något svävande säger han att pakistanerna själva alltid velat

ha demokrati och berättar att de svenska journalister han har mött från Dagens

Nyheter och Svenska Dagbladet har uttryckt sin förvåning hur liberalt det är i

Pakistan.

Kanske är Kamal ovan vid den skur av nyfiket kritiska frågor han får efter sitt

anförande. Det är svårt att bedöma hur hans något ensidiga svar ska bedömas:

”Pakistan har alltid velat ha fred. Pakistan har alltid velat att Sydasien ska

vara kärnvapenfritt. Pakistan har alltid kämpat mot terrorism. I Pakistan är

fundamentalism bara ett marginellt fenomen”.

– Det är Indien som har ett psykologiskt problem, hävdar han.

– Har man huvudvärk måste man erkänna att man bör ta en tablett, säger Kamal i

ett mindre lyckat försök att illustrera problemets natur.

Postkolonialismens problem

Sanningen är antagligen mer mångfacetterad än så. Båda länderna har en

tendens att förtrycka sina minoriteter. Indien styrs av en partikoalition med

högerpartiet BJP i ledningen. De driver en hinduisk nationalism trots att landet

faktiskt har en av världens största muslimska befolkning. Detta medan Pakistan

fått allt större problem med islamism. Mitt emellan befinner sig Kashmir, som

blir ett tragiskt exempel på postkolonialismens enorma problem. Sjukvård och

skola fungerar mycket dåligt, och dödssiffrorna stiger alltjämt.

Kashmirs egna självständighetskrav, resta av befrielsekämpar, berörs tyvärr inte

djupare under kvällen. Men trots dessa betydande luckor i diskussionen verkar

publiken ta till sig Kamals stundom mycket vackra och upplyftande tal om fred,

besinning och internationellt samarbete.

– Det är tid för introspektion och tålamod, säger han.

Han lyfter ödmjukt händerna inför de rungande applåder som inramar hans

framträdande.