Det komiska i allvaret – tre enaktare

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

En soldat som ifrågasätter kriget, en överraskande reaktion från revolutionens

offer och ett möte mellan två män med existentiella funderingar. Det är vad som

avhandlas i de enaktare som Lunds nya studentteater bjuder på i vår i

produktionen Treenigheten.

Enaktare som med humor och tankeväckande

texter skildrar det meningslösa i konventioner och som ifrågasätter teman som

krig, lojalitet och existens. Första temat tas upp i Picknick på slagfältet

av Fernando Arrabal. Den följs av George Bernard Shaws Annajanska,

bolsjevikernas kejsarinna och Slawomir Mrozeks En förtrollad natt.

Repetitionerna pågår för fullt och schemat för de inblandade börjar tjockna

inför premiären den 26 februari. Håkan Carlsson, en av regissörerna, beskriver

uppsättningen som olika skildringar med en gemensam nämnare.

– Ett viktigt samband mellan akterna är strävan efter en upplösning av rådande

normer, säger Håkan Carlsson. Det är en strävan som inte alltid leder till

förändring.

En av anledningarna till att just dessa ämnen valdes är att samtliga tar upp det

komiska i allvaret och skildrar människans behov av att ifrågasätta.

– Teman som krigets regler, lojalitet gentemot monarkin och existentialism är

alltid aktuella, förklarar Håkan Carlsson.

– Föreställningen är en gestaltning av hur man tror att det förhåller sig och

hur det egentligen är, säger Tom Malmnäs som spelar en av karaktärerna i

Picknick på slagfältet.

Där gestaltar han Zappo, den något naive tonårssonen som ger sig ut i kriget

utan någon större vetskap om vad som väntar.

– Jag tycker att Zappo är en riktig stereotyp inom familjerelationer och man kan

därför lätt identifiera sig med honom, fortsätter han.

Temat ger spelrum för satiriska dialoger och underhållande igenkänningsmoment.

Något som är ett viktigt inslag i berättandet, enligt Tom Malmnäs.

Efter studentteaterns 20-årsjubileum i höstas är Treenigheten först ut

att inta scenen. Ett steg i taget är mottot.

– Vi ser också föreställningen som en uppvärming inför karnevalen, säger Håkan

Carlsson. Då ska vi i samarbete med Ordkonst göra Mordkonst, som bygger

på improvisationsteater.