Ungdomens handsvett och vardagshyss

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Olle Thörnvall:

Nere vid 72:an.

Ellerströms

På det ljusbruna pocketbokomslaget till Olle Thörnvalls Nere vid 72:an

finns ett fotografi från mitten av 60-talet. På bilden kan man se två pojkar som

står högtidligt uppställda framför en vit volksvagen- “bubbla”.

I bakgrunden skymtar ett brunrappat hus, nr 72, med många öppna fönster. Det är

sommar i Saltsjöbaden och enligt författaren har bilden fungerat som inspiration

för denna troligtvis självbiografiska uppväxtroman.

Här spökar Hitler och kriget, allt sett ur barnets jagperspektiv. Senare

fylls vardagen av LP skivor med The Rolling Stones, Shanes och Hendrix. Att

Thörnvall tjugo år senare ger ut klassikern Svensk Rocklyrik (1982)

verkar vara helt följdriktigt när man får ta del av hans experimenterande med

rockmusik som ung.

Det handkar om småstadstristess och vardagshyss. Det är tonårsproblematik i

närbild: samvetskval, osäkerhet, den första kärleken, ångest och fuktiga

handflator. Bilden som målas upp är av en känslig ungdom som söker sin väg i ett

Sveriges då framtiden fortfarande skrevs med stort F.

Att genrebestämma Thörnvalls bok är inte helt lätt. På grund av sitt ringa

format på endast 127 sidor kan man nästan tycka att det är fråga om en längre

novell. Måhända gör detta format att även stilen blir korthuggen. Vi kommer inte

karaktärerna in på livet trots att vi får deras barndom beskriven för oss.

Däremot framstår tidsandan mycket starkt.

Det var inte bara formatet som gjorde att jag stundtals hade problem med

att leva med i romanen, även tempusformen gjorde sitt till.

Genom att använda imperfekt ger Thörnvall skildringen ett skimmer av nostalgi på

bekostnad av närvarokänslan.

Att författaren i sista kapitlet, som även kan ses som en epilog, återvänder

till nuet sker helt i linje med romanens uppbyggnad. Nu är tidsresan avslutad.

Vår vistelse i ”ungdomens jakt och landskap”, som Thörnvall kallar det, är över.

Vi kan tillsammans med författaren något vemodigt sucka över hur förändringarnas

vind svept över våra barndomslandskap och förändrat dem för evigt.