Att älska någon i Gucci-trosa

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Tomas Jacobsson:

Morfin.

Wahlström & Widstrand

Huvudpersonen Ian och hans tjej Isabel, i Tomas Jacobssons debutbok, är båda

trettio år, bor i Stockholm och besitter de mest eftertraktade posterna inom

medieindustrin. De är snygga, smarta och rika, men framförallt är de extremt

flashiga. Ian avskyr alla utanför Stockholms innerstad och skulle helst vilja

bygga en modemur runt staden, omringad av Helmut Lang-klädda väktare, som skulle

hindra alla fula människor från att komma in.

Trots att Morfin stundtals med fördel ironiserar över en ung,

karriärslysten Stockholmselit – Ian älskar Isabel, fast mest älskar han henne i

Gucci-trosor – är det omöjligt att sätta fingret på bokens egentliga budskap.

Avsikten tycks vara att kritiskt granska Stockholm under Internetbombens

sistatickande dagar, men detta syfte grusas ganska snart då Jacobsson aldrig tar

ställning, utan nyanslöst riktar sparkar och slag mot det mesta i samhället utan

att motivera varför. Spray och Bonniers förlöjligas i samma takt som SVT:s

hallåor anklagas för att vara tråkiga svärmorsdrömmar från Skövde. Ian och

Isabel har dessutom som enda människor i Stockholm begåvats med egenskaper som

innebär att de kan se igenom den hycklande medievärlden, samma värld som föder

dem och som de passionerat njuter av. Uppenbarligen finns här ett problem, som

även torde vara Jacobssons största; kritik och sympati tycks hålla varandra

alltför hårt i hand.

Jag vill gärna tro att Morfin är avsedd att spegla något mer

djupgående än Darlingredaktionens klädgarderob, något lite mer tänkvärt eller

medryckande. Visserligen kan boken sägas vara en studie i hur man på bästa sätt

tar tillvara på vardagen och varandra, vare sig det handlar om att ta morfin

eller att storhandla på Prisextra. Men att Ian och Isabel tar hand om sin

treårige son tillsammans och att Ian dessutom har magcancer räcker inte för att

göra dessa stereotypa karaktärer mer mänskliga.

Det hela känns istället som ett desperat försök från Jacobssons sida att pressa

in lite moral i sin annars föga inspirerande roman. Formuleringar som “den

blonde skådespelaren Bengt från skilda världar” är allmänt fantasidödande, och

man kan inget annat än att ställa sig frågande inför romanens fullkomliga

kavalkad av namngivna märkeskläder och prylar. Som om inte detta vore nog dränks

bokens dialoger av ord som “typ” “jävla” och “fucked”, som i längden, om inte

annat, blir väldigt tröttsamt.

Inte heller romanens “fria” form á la Ulf Lundell känns särskilt

övertygande. För många “och” i för långa meningar gör språket alltför

välkomponerat för att känslan av spontanitet skall infinna sig. Att dessutom

romaner som behandlar ett samhälle i högt tempo nödvändigtvis måste ha ett språk

i samma tempo tycks vara en falsk föreställning som Jacobsson arbetat efter.

När jag har läst klart Morfin kan jag inte annat än känna mig mätt. Lika

mätt som man gör efter att ha ögnat igenom en skrikig annonsbilaga fylld av

Coca- cola Lights senaste reklamkampanj.