De två gratisstudenttidningarna Studentliv och IQ Student får inte längre
använda sig av CSN:s adressregister för att distribuera sina tidningar till
Sveriges studenter. Skälet är att CSN anser att det strider mot den nya
personuppgiftslagen. PUL.
– De studerandes integritet är viktigare än att ge ut de här tidningarna, menar
Magnus Forss som är presschef på CSN.
Hur tidningarna ska lösa distributionsfrågan är dock inte helt klart.
– Vi håller på att titta på olika lösningar, säger Alexander Armiento som är
redaktör för Studentliv. För närvarande skickar vi ut tidningen till
studerandemedlemmar i TCO, till studenter som antagits via VHS detta läsår och
distribuerar den via plockställ på universitet och högskolor.
Hittills har detta lett till att upplagan för den TCO-ägda tidningen Studentliv
har minskat från cirka 200 000 till 125 000 exemplar. Trots att den minskade
upplagan gör tidningen billigare att trycka är det knappast någon god affär. Det
gör nämligen tidningen mindre attraktiv för annonsörer.
– Vi är inte en kommersiell tidning men det är ändå svårt för oss, säger
Alexander Armiento.
Han hoppas att de i framtiden kommer att kunna börja använda CSN:s register
igen.
Det är något som styrks av Magnus Forss på CSN:
– Vi för en positiv dialog med Studentliv om framtiden, men jag vågar inte i
dagsläget säga vad den kan leda fram till, säger han.
Hur mycket IQ student :s upplaga har sjunkit eller exakt hur deras distribution
i dagsläget fungerar är dock oklart.
När Lundagård frågar Teddy Hallin på IQ student säger han att deras
RS-kontrollerade upplaga ligger på 180 000 exemplar samt att deras
distributionssätt är en "affärsstrategisk hemlighet". Därefter ber han Lundagård
skicka skriftliga frågor som sedan ingen besvarar innan denna tidning gick i
tryck.