Frågorna om livet och döden

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Mats Söderlund:

Stillhetens sträckta halsar. Bonniers förlag.

It was night in the lonesome October/ Of my most immemorial year, / It was hard

by the dim lake of Auber, / In the ghoul-haunted woodland of Weir.

Några sidor in i Mats Söderlunds femte diktsamling Stillhetens sträckta halsar

kan jag inte låta bli att associera till anslaget i Edgar Allan Poes rytmiska

lyrik i dikten Ulalume. Och det gäller inte bara känslan av något obevekligt

framåtrullande; det tycks även råda samma slags ljus och förhållanden hos Poe

som hos Söderlund: Oktober och töcknig luft i fuktiga skogsmarker.

Skillnaden är att Söderlund med sin fria vers inte ålägger sig samma metriska

krav som Poe en gång gjorde och att medan Poe knappast styr upp ur det dystra

mörker, som har lägrat sig över hans minst minnesvärda år, spränger sig så

småningom en positivare klang in hos Söderlund. Dock kvarstår detta med att

samma slags suggestivitet som finns hos Poe också i långa stycken driver fram

Söderlunds dikt; och det går inte att komma ifrån att det också hos Söderlund

handlar mycket om förgänglighet.

Det rör sig om en enda lång dikt över 51 sidor och 186 strofer. Söderlund

imponerar genom sin ambition att med utgångpunkt i sina personliga landskap och

erfarenheter anta ett slags totalperspektiv på rörelserna mellan och bortom

livet och döden. Dessutom gör han det allmängiltigt berörande och han gör det på

ett sådant sätt att det knappast står att finna något som helst darr på den röst

som pulserar fram genom texten.

Om man letar kan man hitta åtskilliga enskilda formuleringar och strofer värda

och möjliga att bryta ut och citera. För att bara ta ett exempel: vi som linkar

fram/ mellan stammarna/ och slinter/ och faller på avtryckaren/ och vådaskjuter

tystnaden.

Men det är ändå helhetens många röster som ringer i öronen när sista sidan är

läst, och som blir den kraft som pillar upp lås och öppnar dörrar till de stora

frågorna om levandets natur och dödens oundviklighet.

En tanke som jag tycker mig kunna läsa in i Mats Söderlunds dikt är att det i

medvetandet om att döden snart kommer till oss finns en tröst att hämta.

Hur skrämmande allting runt oss än ter sig, finns det alltid en tillförlitlig

konstant att luta sig emot när inget annat står till buds: Döden – och den finns

alltid där för att fånga upp oss. Och genom att bära med sig den här

medvetenheten i bakhuvudet expanderar upplevelsen av livet här och nu; fler

delar blir närvarande och upp reser sig också insikten om att döden bara är en

av många olika slags slutpunkter.

Att avslöja slutet av en bok kan ibland vara förödande, men i fallet med

Stillhetens sträckta halsar är det ingen risk. Följande rader utgör bara några

av dessa sällsynt vackra och laddade delar, som växer sig än starkare när de

sätts samman med alla de andra:

“och vi vänder oss och svanarna reser sig på sina fötter /…/ som galeaser

reser de sig / och spänner över stjärnbilder sina tungor sina halsar /…/ när

de ropar ditt namn, när de återvänder /…/ och du tar ett steg ut på / verandan

och ropar här kommer de och vill att / någon skall bekräfta /…/ den rörelse i

dig som är de dödas klättrande skuggor / som du sjunger och hör de vita

vingslagen / som du inte kan låta bli att sjunga / deras sår och minnets“