En kärleksförklaring till det flödande livet

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Jon Fosse:

Morgon och kväll.

Bonniers förlag.

Övers. Urban Andersson.

Att vi människor föds, lever och dör torde inte komma som någon överraskning.

Men vad händer däremellan? Vad är ett bra liv och var någonstans på livets långa

bana kan den sökande finna glädje?

I Jon Fosses nya roman Morgon och kväll får vi följa fiskaren Johannes under

hans två mest extrema livssituationer, födseln och döden. Berättelsen präglas av

den ensammes sorg och förvirring i en föränderlig tillvaro. Spädbarnet chockeras

över att plötsligt kastas ut från den trygga livmodern till en helt ny,

osammanhängande kall och enorm värld. Den gamle mannen känner sig ensam efter

hustruns och bäste vännens bortgång och har svårt att hantera sin egen, rastlösa

tillvaro.

Pojkens födelse är en intensiv skildring som skiftar perspektiv mellan fadern

Olai och sonen. Handlingen flödar som tankarna hos en orolig och existentiellt

kontemplerande blivande tvåbarnsfar; den flödar i takt med att förlossningen

alltjämt närmar sig och speglar processens intensitet.

I kontrast till den häftiga förlossningsskildringen står den långsamma promenad

som den döende Johannes tar sig för. Romanens andra del är rogivande och vacker

samtidigt som sorgen infinner sig. Fosse vill förmedla insikten att det inte är

givet att döden skall förknippas med skräck och plågor. Den kan komma som en

skön vårsöndag för att föra den döende över havet till en plats där varken ord,

kropp eller själ, ej heller ondska eller smärta finns. Och när farfadern gör

bokslut på sin långa tillvaro, ja, då är han tillfreds med det långa liv han

åtnjutit.

Morgon och kväll är en udda, aningen dyster men kraftfull kärleksförklaring till

livet. Romanen är en uppgörelse med skräcken inför det främmande. Inför att

födas och att dö, om du så vill. Inför mötet med andra människor, ensamhet,

vunnen och förlorad kärlek och vänskap.

Fosses språk får en frihet som speglar den ström av tankar som ständigt rör sig

i en människas inre. Versaler, punkter och grammatiska strukturer får lämna

plats åt den fria tankens och dialogens sökande efter sammanhang med

filosoferandet eller konverserandet. Meningsbyggnaden är lika lite linjär som

det mänskliga livet. Att huvudpersonen Johannes föds och dör är en parentes i

sammanhanget – huvudsaken är att han har levt.