Svensson är vi allihopa

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Det är juli 2001, bob hund spelar i London och alla talar svenska – både

publiken och bandet. Mitt i den situationen startar Lisa Irenius och Madeleine

Levys “dokumentär“ Sedan gymnasiet har alla våra kompisar flytt utomlands

(Wahlström och Widstrand).

Boken är en skildring av den så kallade euro-trash-gruppen av unga som reser

utomlands för att leva det lätta livet bortom pensionsförsäkringar,

uppehållstillstånd och pinsamma tonårsminnen. Irenius och Levy skildrar sig

själva och de ungdomar de intervjuar som levande i en mellantillvaro, i ett

ständigt tillstånd av förändring. Ett tillstånd där man kan ändra ödet, där man

lever för att vända den hopplösa utanförtillvaron till en hanterlig vardag.

Det handlar om de som ville bort från småstadscoolheten, men som kommer hem och

förvärrar den. För vi är så ängsligt medvetna hela bunten, om rätt och fel,

inne/ute.Västra eller östra London. Och när vi som unga trendkänsliga svenskar

åker utomlands “för att fly“suger vi åt oss den hippa sanningen istället.

Pluggar Wallpaper och Nova och Dazed and confused och gud vet vad för att hamna

i linje. För att vara hemvändare med de “riktiga sanningarna“.

Vad man främst kan konstatera i Sedan gymnasiet har alla våra kompisar flytt

utomlands är att intervjuoffren de fakto knappast lever utomlands. Sverige är

aldrig längre bort än DN på nätet. Ingen av de intervjuade beskriver sig själva

som utlandssvenskar. De bara “bor“ utomlands, som “ovanligt välkamouflerade

turister“. Hoxton square i London är minst lika “svenskt“ som någonsin Herkules

i Lund. Det sker ingen egentlig integration för eurotrash-människorna heller.

Det är för krångligt att ens försöka bry sig om socialsystem och riksdagsval i

det nya landet – för Sverige är ju hemma.

Snälla, kan inte någon ta kål på myten om att vi är så oberoende av geografi och

dess inflytande på oss? För hur mycket de flesta utlandsboende än säger att de

lämnat Sverige bakom sig – så spökar det ändå i bakgrunden. Att lämna är inte

att radera. De definierar sig utifrån negationen att inte vilja vara svenskar.

Enligt min åsikt definierar vi oss minst lika mycket utifrån geografin som

någonsin förr – även om vi inte alla är lika bundna av den. Man väljer inte sitt

ursprung, men man definierar sig – positivt eller negativt, medvetet eller

omedvetet -utifrån det. Trots att man säger sig vara rotad i Barcelona har man

sina rötter i Sverige.

I den här dokumentären befinner vi oss i den flexibla världen, den där Nisse bor

i London och Kalle i Florens. Eller var det tvärtom?

Författarna vill “ge en verklighetstrogen skildring av hur det kan vara att, som

född i Sverige på sjuttiotalet, leva i en europeisk storstad i början av

tvåtusentalet“.

Visst är det en verklighetstrogen skildring – för en viss grupp människor. Den

gruppen som tillhör den mobila generationen, men det är långt från alla. Och den

mobila generationen har alltid funnits, även om gruppen är större idag. För det

är uppenbart att den sociala snedrekrytering som finns i högre utbildning också

finns i utlandslivet.

Det är ett konstaterande som även författarna gör i all hast: “hur får du till

exempel ihop till en bostad i Paris utan att lägga ut uppåt 10 000 kronor i

deposition? [—-] Precis som det är naturligare för akademikers barn att

föreställa sig själva som universitetsstuderande, så när inte alla svenskar en

självbild i vilken en längre utlandsvistelse är ett självklart inslag.“

Men det här utdraget är den enda brasklappen i samlingen, sedan fräser vi vidare

till individer för vilka klubbande i Paris eller designande i Berlin ä r ett

självklart inslag. För vi är ju svenskar allihopa, och vi vill så satans gärna

passa in – och göra det med stil.