Vårvackert i Ljungströms trädgård

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Helena Ljungström:

Kring en trädgård.

Natur och kultur.

Alltför höga vårskrik i vitsippsbackar skulle kunna skrämma iväg ljumna kvällar,

blomknoppar och endorfiner från ljusnande dagar. Precis som en ny årstid inleds

denna tunna bok smygande, försiktigt och fragilt. Helena Ljungström skriver sin

berättelse ytterst varligt om en kvinna som lever kring en trädgård. Kvinnan,

fruktbarheten, trädgården och en inbillad graviditet glider in i varandra och

skapar, vad författaren kallar, fröbarn.

Fröbarnen är omöjliga som existens men inte som fantasi. Helena Ljungström

behandlar dem helt enkelt som barn att uppfostra, byta kissblöjor på och

återberätta familjeminnen för. Och den fantasin känns nästan lika verklig som

när jag odlar krassefrön i fönsterbrädet.

Fantasivärlden där fröbarnen lever är bräcklig, och likväl genomskinligt

okrossbar, som ett duralexglas. Den verkar vara kvinnans mest verkliga värld och

blir berättelsens bästa referenspunkt, för även om texten är förankrad både i

geografi och i årstidernas växlingar uppstår en märklig känsla av omöjlighet.

Tidslinjen är cirkulär som tidsuppfattningen i bondepraktikan och kvinnan i

texten återkommer hela tiden till en pojkpojke – som om fröbarnen härstammar

från honom och kvinnan själv.

Samtidigt finns det en slitning mellan tidsupplösning och minutiös

filofaxplanerad tid – som att bussen in till staden kommer var trettionde minut

till den trädgård och det hus kvinnan bor i – tydliggör det övergripande och

sammanhållande temat: det labyrintiska minnets början och slut. Varsamt ger

berättelsen sig in i detta fantasiminnes värmande tillflyktsort för att inte

väcka en björn som sover. Det finns ledtrådar om något obehagligt i minnets

labyrinter som aldrig utvecklas i texten och det behövs heller inte. Det håller

ändå.

Kapitelrubrikerna är parentetiska och viskar om att de knappt velat bli skrivna,

knappt velat bli kallade för något alls: (innan början), (slutet på början),

(ledighet), (slutet på slutet på början), (tillbaks till början).Det låter

anemiskt och anorektiskt med kapitelrubriker som knappt velat bli skrivna, men

det är det inte. Orden står där långt ifrån pliktskyldigt. De har velat bli

skrivna med självklarhet och Helena Ljungström förankrar sin historia i något

som är lätt att associera och referera till, men ändå så öppen att det finns

plats att smyga in sina egna bilder i de korta texttablåerna. Helena Ljungström

skriver vårvackert.