Documenta 11 och Manifesta 4Världen erövrar Tyskland

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Under sommaren har två stora internationella utställningar lockat

konstentusiaster till Tysklands mitt, närmare bestämt Kassel och Frankfurt am

Main. Documenta 11 och Manifesta 4 råkar sammanfalla i tid, vilket troligen är

mindre fördelaktigt för Manifesta. Utställningarna är dock helt oberoende av

varandra och skiljer sig åt på flera plan.

Documenta, som är rigoröst planerad, räknas som en av världens mest

prestigefyllda internationella konstutställningar. Den äger rum vart femte år i

Kassel, en stad inte mycket större än Malmö. Under nazitiden var Kassel, liksom

det övriga Tyskland, i stort sett helt kulturellt isolerat från den övriga

världen. 1955 bestämde sig därför konstnären och professorn Arnold Bode för att

göra en utställning som skulle visa den tyska publiken vilken konst de gått

miste om. Det blev uppkomsten till den första Documenta.

Utställningens förste icke-europeiske chefscurator Okwui Enwezor, (född i

Nigeria men bosatt i New York) har tillsammans med en internationell grupp om

sex curatorer ställt samman den ambitiösa Documenta 11. Valet av tema är inte

särskilt originellt – globalisering och postkolonialism – och transnationalismen

till trots är det svårt att förneka att konsten fortfarande domineras av USA och

Europa. Liksom den konstnärlige ledaren är många av konstnärerna födda i en

annan världsdel, men till största delen verksamma eller etablerade i väst.

Den rörliga bilden dominerar de tre stora utställningshallarna, ett i sig ganska

tidskrävande uttryck (till exempel tyskan Ulrike Ottingers film som varar i sex

timmar) och består i många fall av rent dokumentära filmer. En stor del av

verken är nya och verkligen enastående, men mångfalden av foton, diabilder,

arkiv av världshändelser, arkitektur och sociala framtidsprojekt gör att

helheten blir överbelastad. För att vara grundlig krävs nog åtminstone en veckas

besök – en omöjlighet för de flesta.

Afrikanen George Adéagbo skulle kunna ses som ett förkroppsligande av denna

mångfald. Hans installation består av ett rum fyllt av bilder, böcker, samlade

objekt och urklipp av artiklar. Installationen står i stark kontrast till de

strama, påkostade, intilliggande videorummen.

Väletablerade konstnärer som Shirin Neshat, Mona Hatoum, Luc Tuymans, Pierre

Huyghe, William Kentridge och Alberto Jarr för att nämna några få, saknas

förstås inte här. Men det finns även utrymme för yngre generationer av

konstnärer och konstnärsgrupper som på sitt eget sätt närmar sig de teman som

karakteriserar utställningens helhet. Steve Mcqueens suggestiva film om

sydafrikanska kolarbetares vardag drar med sig betraktaren ner i mörka djup.

Kornigheten, kontrasten mellan mörker och ljus och det höga larmljudet blir

nästan kvävande i den lilla biosalongen.

En annan konstnär som i sina verk tydligt lyfter fram den postkoloniala

identiteten på ett humoristiskt sätt är Yinka Shonibare. Hans installation med

huvudlösa dockor i naturlig storlek iklädda färgsprakande afrikanska textilier

ger oss en iscensättning av 1700-talet, med ett slags sexuella initiationsriter.

Kontrasten mellan det exotiska och det aristokratiska får en absurd framtoning.

Till skillnad från Documenta är Manifesta en relativt ung och ambulerande

europeisk biennal. Det är en mer alternativ utställning utan fasta ramar, en

pågående process som man kan ta del endast om man befinner sig på plats under

längre tid eftersom många verk är utplacerade i staden och inte alltid är så

lätta att lokalisera.

Ofta berörs de urbana strukturer vi lever i, som till exempel i den unge

malmökonstnären Jonas Dahlbergs videoverk Oneway Street. Kameran sveper genom en

anonym gata. Inga hus skiljer ut sig från den uniforma spöklika miljön i kylig,

blå ton. Kanske är det en spegling av en artificiell miljö.

Hans Schabus verk är, som många andra, ett pågående projekt. Han driver med

strömmen i sin hopfällbara optimistjolle i Wiens avloppskanaler på en resa som

varken tycks ha början eller slut.

Att så många av verken i dessa båda utställningar rör sig mellan

konstdisciplinerna visar på ett vidgat konstbegrepp, där konsten i viss mån

kastar om, problematiserar och ifrågasätter vår verklighet. Definitionen på vad

konst är och vad konstnärer gör blir allt mer snårig och svårfångad.