– Det är en fråga om rättvisa. Om man kan uttrycka kärlek med blomsterbud är det
inte mer än rätt att man också kan uttrycka hat, säger Torbjörn Larsson som är
en av initiativtagarna till ”roses are dead”.
Projektet går ut på att man skall kunna skicka döda, vissna rosor till personer
man tycker mindre bra om. Idén kläckte Torbjörn Larsson tillsammans med
kompanjonen Hampus Holmgren. De räknar med att den första döda rosen kommer att
levereras i början på oktober.
Men det är inte på grund av hämndlystnad som de drar igång denna något udda
affärsverksamhet.
– Nej. Vi är inte nyss dumpade och bittra. Vi ville hitta på något helt nytt som
ingen annan har gjort tidigare, säger Hampus Holmgren.
Både Hampus och Torbjörn tror stenhårt på sin idé, och förutom några mindre
detaljer är hela verksamheten redan uppbyggd.
– Vi kommer att ha vykort liggande i barer. För leverans fyller man i vykortet
och lämnar det tillsammans med 50 kronor till bartendern. Men det går också att
beställa på nätet, säger Torbjörn Larsson.
De vissna rosorna får de billigt genom avtal med blomsterhandlare. Men om det
blir succé får de problem:
– Då blir vi tvungna att köpa fräscha rosor till fullpris, och sedan låta dem
vissna, säger Torbjörn Larsson.
Utkörningen av alla beställningar ske r samtidigt en gång i veckan – fredag
kväll, klockan 19.
– Då gör de som störst skada. Precis när man börjar slappna av efter veckan
kommer en symbolisk död ros och förstör hela helgen för dig, förklarar Tobias
Larsson, som är inställd på att många mottagare kommer att bli skitförbannade.
Några moraliska betänkligheter att såra andra människor har varken Tobias eller
Hampus:
– Alla människor har motstridiga känslor inom sig. Naturligtvis är svartsjuka
och hat lika vanligt som kärlek. Vi hjälper helt enkelt människor att uttrycka
sina känslor, säger Hampus.
Tobias tillägger:
– Det är precis som med vapenhandel. Vi tillhandahåller endast medlen, sedan är
det människors eget ansvar hur de handlar. Gör inte vi det här, gör någon annan
det.
Trots denna något krassa inställning betonar bägge att i rättvisans namn erbjuds
alltid de personer som blir förärade en död ros att replikera avsändaren med
samma mynt (även om denne är anonym). Båda tror att det finns ett stort behov av
deras tjänster och räknar med succé. De har redan planer på att expandera till
andra städer:
– Det här är en unik affärsidé. Det kan bli hur stort som helst, säger Tobias
Larsson.
Fotnon: websidan är självfallet www.rosesaredead.nu