Rosor och hat på beställning

- in Reportage
@Lundagård

– Det är en fråga om rättvisa. Om man kan uttrycka kärlek med blomsterbud är det

inte mer än rätt att man också kan uttrycka hat, säger Torbjörn Larsson som är

en av initiativtagarna till ”roses are dead”.

Projektet går ut på att man skall kunna skicka döda, vissna rosor till personer

man tycker mindre bra om. Idén kläckte Torbjörn Larsson tillsammans med

kompanjonen Hampus Holmgren. De räknar med att den första döda rosen kommer att

levereras i början på oktober.

Men det är inte på grund av hämndlystnad som de drar igång denna något udda

affärsverksamhet.

– Nej. Vi är inte nyss dumpade och bittra. Vi ville hitta på något helt nytt som

ingen annan har gjort tidigare, säger Hampus Holmgren.

Både Hampus och Torbjörn tror stenhårt på sin idé, och förutom några mindre

detaljer är hela verksamheten redan uppbyggd.

– Vi kommer att ha vykort liggande i barer. För leverans fyller man i vykortet

och lämnar det tillsammans med 50 kronor till bartendern. Men det går också att

beställa på nätet, säger Torbjörn Larsson.

De vissna rosorna får de billigt genom avtal med blomsterhandlare. Men om det

blir succé får de problem:

– Då blir vi tvungna att köpa fräscha rosor till fullpris, och sedan låta dem

vissna, säger Torbjörn Larsson.

Utkörningen av alla beställningar ske r samtidigt en gång i veckan – fredag

kväll, klockan 19.

– Då gör de som störst skada. Precis när man börjar slappna av efter veckan

kommer en symbolisk död ros och förstör hela helgen för dig, förklarar Tobias

Larsson, som är inställd på att många mottagare kommer att bli skitförbannade.

Några moraliska betänkligheter att såra andra människor har varken Tobias eller

Hampus:

– Alla människor har motstridiga känslor inom sig. Naturligtvis är svartsjuka

och hat lika vanligt som kärlek. Vi hjälper helt enkelt människor att uttrycka

sina känslor, säger Hampus.

Tobias tillägger:

– Det är precis som med vapenhandel. Vi tillhandahåller endast medlen, sedan är

det människors eget ansvar hur de handlar. Gör inte vi det här, gör någon annan

det.

Trots denna något krassa inställning betonar bägge att i rättvisans namn erbjuds

alltid de personer som blir förärade en död ros att replikera avsändaren med

samma mynt (även om denne är anonym). Båda tror att det finns ett stort behov av

deras tjänster och räknar med succé. De har redan planer på att expandera till

andra städer:

– Det här är en unik affärsidé. Det kan bli hur stort som helst, säger Tobias

Larsson.

Fotnon: websidan är självfallet www.rosesaredead.nu