På Juridicum finns en mentorgrupp som ska motivera gymnasister att börja läsa på
universitetet. Johan Hagenfeldt, en av eldsjälarna bakom projektet, tyckte själv
att skolan var det tråkigaste som fanns under gymnasiet, men försöker nu
motivera andra att studera vidare.
– På gymnasiet kan eleverna sakna självkänsla och mål, då kan de komma in på fel
väg. Det ska vi mentorer förhindra, säger Johan Hagenfeldt, utvecklingsansvarig
för mentorsverksamheten.
Han sitter i gräset utanför den vita universitetsbyggnaden och njuter av den
sista sensommarsolen. Han har jeans och en blå tröja på sig, ser ut som en
vanlig kille. Främst vill han hjälpa de tonåringar som håller på att halka in på
fel spår i livet.
Mentorgruppen startades 1999 och består idag av cirka tio jurdikstudenter.
Varannan vecka besöker de gymnasieeleverna, som går på samhällsprogrammet med
juridisk inriktning, på Öresundsgymnasiet i Malmö. Mentorgruppen har valt
Öresundsgymnasiet, en skola där många elever har invandrarbakgrund, därför att
de vill hjälpa till att motverka snedrekryteringen till Lunds universitet.
– Vi visar dem deras olika valmöjligheter, men eleverna ska ta ansvar för sin
situation själva, säger Johan Hagenfeldt.
– Många gymnasieelver har problem, alla har det inte lätt hemma. Vi vill visa
dem att det finns andra som är och har varit i samma situation.
Stort kramkalas
Varje besök varar en lektionstimme, då mentorerna ger en lektion i juridikens
grunder. De använder sig av ett rättsfall som genomsyrar alla lektioner.
Terminen avslutas sedan med ett rättegångsspel, där eleverna får olika roller,
till exempel advokat eller åklagare. Förra terminen var det ett misshandelsfall
som togs upp och nu är det internationell rätt som gäller.
– Vi gillar eleverna, de är grymt duktiga, och de verkar gilla oss, säger Johan
Hagenfeldt. Det är ett stort kramkalas varje gång vi kommer till
Öresundsgymnasiet.
Mentorerna studerar alla på juristprogrammet. De har kommit olika långt i sin
utbildning och har olika bakgrund. Somliga har alltid haft högsta betyg och
varit motiverade att studera vidare, medan andra tyckt att skolan varit pest och
pina.
– Personligheten är viktig för att få vara mentor, man måste ha den rätta
attityden, menar Johan Hagenfeldt. Engagemanget bygger på känslor och
förtroende. Det är också viktigt att vara principfast, det behöver eleverna.
Han vill också visa gymnasieeleverna att universitetsvärlden inte är så svår som
många tror.
– Den stora vita fasaden med de flaxande vingarna på taket är inte så farlig.
Förbättra språket
Denna termin har en språkstuga startats vid sidan av den ordinarie
mentorsverksamheten. Syftet är att förbättra elevernas kunskaper i svenska
språket. Förhoppningen är att alla elever som deltar i språkstugan ska ha så bra
svenskkunskaper att de klarar av att studera på universitet. I språkstugan ska
eleverna också få hjälp med läxor i vilket ämne de vill.
– Det viktigaste är att "peppa" eleverna, säger Johan Hagenfeldt. Tydligen har
vi lyckats i många fall också. Enligt rektorn på Öresundsgymnasiet har många av
eleverna höjt sina snittbetyg från G till VG.
Stor hjälp
Ruhide Ismaili, är en av de elever som går första året på samhällsvetenskapliga
programmet med juridisk inriktning på Öresundsgymnasiet. Hennes klass har precis
haft ett informationsmöte på universitetet i Lund, där de träffade mentorerna.
– Det är till stor hjälp att mentorerna kommer att finnas där till hjälp för
till exempel läxläsning och som stöd. Mentorerna verkar dessutom helschyssta.
Jag tror att det kommer att bli roligt, säger Ruhide Ismaili
Hon är dock en av de som inte behöver motiveras för att plugga vidare.
– Jag längtar till universitetet, säger Ruhide. Jag vill utbilda mig.
I framtiden kan flera fakulteter och institutioner komma att starta
mentorsprojekt. Målet är att fakulteter och institutioner vid Lunds universitet
ska ha egna mentorsgrupper, men än så länge är det bara Socialhögskolan,
Samhällsvetarkåren och Ekonomkåren som börjat planera mentorsverksamheter.
– Mentorsverksamheten måste byggas upp från grunden på varje institution eller
fakultet. Eleverna får aldrig svikas.Vi kan inte lova att finnas där för dem och
sedan försvinna, säger Johan Hagenfeldt.
Tanken är att mentorsverksamheten till slut ska vara spridd på gymnasium över
hela Skåne, men det är klart då behövs det många nya intresserade.
– De studenter som vill bli mentorer ska vända sig till sin kår.