Toddy, ett spex i tiden

- in Debatt
@Lundagård

I dagarna ska Toddyspexarna, för första gången någonsin, diskutera

rättfärdigheten i att det bara är män på spexscenen. Här tycker medicinstudenten

Kajsa Palmkvist till om sakernas tillstånd.

För trots att det sägs att spex är

som "de alltid har varit" konstaterar hon att spexen ser helt annorlunda ut i

dag jämfört med för hundra år sedan. Det enda som förblir konstant är att

killarna är ensamma om att stå på scen och bestämma vad som varit och blir

tradition.

"I spex ska det bara vara killar på scen. Det är en konstform, och i Toddy har

det alltid varit så. Sen, ärligt talat är det roligare med killar som spelar

kvinnoroller." Det pratas inte jämlikhet i spexen. Officiellt i alla fall. Men

det är svaret som ges den som envisas.

I studentvärlden finns en benägenhet att se traditionen som något statiskt. "Så

har det alltid varit". Och det var bättre förr. Ju förr desto bättre. Men stora

och små händelser har i själva verket ändrat spexen och deras förutsättningar,

som världskrig, renoveringen av Stora Salen och vart man styrt hågen.

Förr hade spexen ingen stor organisation och publiken man vände sig till var

mindre och mer intern. Formen har ändrats, den traditionella musiken har fått

tillskott av musikal, barbershop och pop och scenografin har gått från målade

fonder till 3D.

Också manus i de heligare spexen har ändrats. I Uardaspexet (1908) ingick

rollfiguren Manasse som var en sniken jude. 1998 blev han istället en skånsk

krämare. Det gamla antisemitiska inslaget var inte hållbart längre då det stod i

odiskutabel strid med samhällets värderingar.

Att däremot ha en form som uttrycker ojämlikhet mellan könen anses acceptabelt.

För att det var så förr. Men det var det inte alltid. I urspexet Gerda stod en

kvinna på scen 1907, Elsa Collin. Och hon har fått senare sällskap. Mest i

spexens baletter eller i revyer och pjäx. Men även i roller som i Al Capone 1968

och i karnevalsspexen (som numera anses enkönade).

När Stina Bergman Klasson var förman för Toddy 1994 ville hon att tjejerna

skulle få vara på scen, men det ledde inte ens till en öppen diskussion. En gång

smög hon in i en apdräkt på scen, vilket tydligen var mycket upprörande; det

skulle ha varit en kille från dekoren i den. Än mer bisarrt blev det i spexet

Rasputin 1999 då man hade med tjejer i en masscen eftersom killarna inte räckte

till. Det ansågs ok, eller som manusgruppen uttryckte det: "De ska inte säga

eller göra något utan bara dansa. Och man kommer inte att kunna se om det är

killar eller tjejer".

Toddyspexet är en ren medicinartilldragelse. Eller "så har det alltid varit",

tills för ett par år sedan när man inte kunde hitta tillräckligt många spexare

på läkarlinjen längre. Istället började man rekrytera från andra fakulteter. Att

vara medicinare var mindre viktigt än att vara man för att stå på Toddys scen.

Annars hade man kunnat hämta ur den andra dryga halvan av begåvningsreserven.

Visst verkar det underligt att med en konstform som tål att man ändrar alla de

ingående elementen utom ett – könet på aktörerna?

Det sägs alltid att det är roligare med killar som spelar kvinnoroller än

tvärtom. Och än kvinnor som spelar kvinnor. Ifall män som spelar män är roligare

talas det mindre om i de här kretsarna. Så om någon nu tyckte att något i ett

Boel- eller Jesperspex eller under karnevalen var roligare så var det inte det,

eller så hade det inget med spex att göra.

Spelar då spexen någon roll? I sitt tal till Lundaspexet på deras

100-årsjubileum 1986 sa Håkan Westling (dåvarande rektor) "Lundaspexen och

Lundaspexarna utgör en omistlig del av den lundensiska lärdomshorisonten. Med

sin förlängning in i karnevalerna utgör spexandet en förutsättning för att

studenter och lärare skall orka med den tunga vardagsbördan. Även i framtiden

kommer detta specifika bidrag till den lundensiska akademiska kulturen att vara

ett värdefullt konkurrensmedel för Lund".

Toddy utgör ett centralt socialt sammanhang för många medicinstudenter. Förutom

att man har kul i spexet så får man kompisar från andra terminer. Det blir

roligare och lättare att gå på läkarlinjen, på den kliniska undervisningen och

på jobbintervjuer. Naturligtvis kommer allt detta en till del även om man inte

står på scenen. Men det är inte riktigt så enkelt som att det enda som skiljer

scenen från övriga utskott är den ensidiga könsfördelningen. Det finns också en

maktförskjutning till scenens fördel inom spexet. Scenkillarna både står på

scenen, håller kavalkad och skriver samt regisserar spexen (för om ni inte

visste det så är man bara kapabel till det om man står på scen, något som kanske

kan tyckas lite förvånande med tanke på att motsvarande inte gäller för den

professionella scen- och filmkonsten). Därigenom blir det de som omskapar den

tradition som de kommer att bli en del av på ett sätt som inte är öppet för

tjejer.

Sedan 1994 finns Boelspexet med bara tjejer på scen, vilket kan anses vara ett

försvar för Lundspexet, men inte för Toddy som är ett kårspex. Men det förändrar

inte värderingarna inom de ursprungliga spexen. Snarare friar det från

reflektion. Inte heller verkar Boels uppkomst ha ändrat balansen inom

spexkotteriet, vilket belyses i tillsättningen av förmansposterna i karnevalens

Stora Nöjen. Och inte heller 2002 blev det en kvinnlig karnevalsgeneral. Men det

förstås, många av generalerna har spelat kvinnor, så även Mats Nilsson. Och det

är ju roligare.

Spex är en speciell och rolig formtradition och i den bor en del av det

lundensiskt studentikosa arvet. Men vilar den inte på fler saker än kön? Är det

inte roligare med en form som uttrycker värderingar man kan stå för? Och

roligare om den andra hälften av studenterna också får vara med och skapa

morgondagens förr? Vem vet, det kanske till och med blir bättre än förr.

Kajsa Palmkvist

Spexhagga och före detta

dekor- och sminkchef i Toddy