På DN Debatt presenterade Högskoleverket nyligen sin senaste rapport,
Studentspegeln, vari det återigen klargörs att studenter vid framförallt
humanistiska och teologiska fakulteter lägger ner alltför lite tid på sina
heltidsstudier.
Vad vi ser som problemet är inte att studenter är lata utan att kraven är för
lågt ställda, något som också uppmärksammades i Högskoleverkets rapport.
Detta problem har sin grund i olika faktorer, bland annat institutionernas
ambitionsnivå på grundutbildningen. Den är på sina håll förfärande låg.
En annan faktor av stor vikt är att den pedagogiska kompetensen inte har hunnit
utvecklas tillräckligt ännu. För att kunna göra en kompetensutvärdering av
studenter krävs en pedagogisk utbildning och en seriös syn på dess betydelsei
den högre grundutbildningen.
Ytterligare en annan faktor som knappast är avgörande, men som ändå påverkar är
finansieringen, dvs. hur mycket en enskild humaniorastudent är värd. Den låga
värderingen bidrar till att det går fler studenter på färre lärare och så
vidare.
För att denna situation ska förändras begär vi att institutionerna höjer kraven
avsevärt, oavsett den ekonomiska förlust det inledningsvis kan tänkas innebära.
Dessutom måste attityden till den pedagogiska kompetensen förbättras omgående.
I slutändan kommer detta vara det bästa sättet att rekrytera nya studenter,
förbättra genomströmningsstatistiken och utveckla och fördjupa forskningen. Och
då är ju det första och viktigaste slaget om resurserna redan vunnet.
Nils Gustafsson
Christian Resebo
Ordförande
och vice ordförande på Lunds Humanistkår