Eftermiddagsödsligheten på litteraturvetenskapliga institutionens
försvinner direkt när studenterna från författarskolan punktligt och i samlad
trupp äntrar ingången. Presentationsrundan är avklarad innan ytterkläderna är
av och leende radar gruppen förväntansfullt upp sig runt bordet.
Innan jag hinner ställa första frågan vädrar författarskolestudenterna
entusiastiskt seminariet de just varit på. Det får mig att fundera över när
jag själv senast var så glad efter en föreläsning.
En sådan utbildning behandlas oftas styvmoderligt av sin omgivning: ”Varför
ska man ha en kurs där man lär sig att skriva, vill man skriva en bok kan man
väl göra det hemma.”
Denna skeva och jantelagsinspirerade syn på konstnärliga utbildningar gör att
frågan om man kan utbilda sig till författare genom en universitetskurs känns
både uttjatad och cynisk.
Läsning viktigt
När jag frågar de sex studenterna runt omkring mig hur de upplevt de första
månaderna av sin utbildning anser de, som förväntat, inte att denna fråga är
den mest relevanta. Betydligt viktigare saker finns att diskutera. Som
drömmar, skrivandeprocessen och svårigheten att alltid ge konstruktiv kritik.
– Jag ser kursen som en möjlighet att verkligen få utveckla sitt skrivande.
Det är nog ingen i klassen som tror att vi kommer att vara färdiga författare
när kursen är slut. Det är en lång utvecklingsprocess, säger Klara Petersson.
Hon har tidigare läst litteraturvetenskap, precis som kurskamraterna Edith
Mörtlund, Carolina Ekman och Anna Johansson. Deras tidigare studier känns inte
så förvånade med tanke på det gemensamma, rungande ja! jag får till svar på
frågan om man måste läsa mycket för att själv kunna bli en god författare.
– Precis som när det gäller teater eller måleri handlar det om att lära sig
ett hantverk, olika tekniker och tänkesätt, säger Ludde Drakenfjord, som
tidigare läst olika skrivarkurser.
Förverkliga dröm
Barndomsdrömmen var att bli författare eller rockstjärna och han ser
författarskolan som en chans att förverkliga åtminstone en av drömmarna.
Tänkt för publicering
Klassen är indelad i mindre grupper som träffas en eller flera gånger i vekan
på så kallade responstillfällen, där allas texter diskuteras och kritiseras.
Utöver de regelbundna uppgifterna, som antingen är styrda eller fria, har alla
lämnat in ett större utkast. Vissa är redan klara med detta arbete, medan
andra knappt har kommit igång. Det är även detta arbete som är tänkt att bli
publicerat.
– I alla fall har alla drömmen om att få sitt arbete publicerat, flikar Ludde
Drakenfjord in med ett snett leende medan Philip Linders kastar en instämmande
blick över bordet.
Lärorik konstruktiv kritik
Men prestationsångesten då? Den är väl berättigad på en kurs som denna där
studenterna ständigt är omringade av människor som vill väldigt mycket – och
som vill samma saker?
– Jag har alltid varit väldigt
kritisk mot mig själv och därför kan det vara svårt att ge konstruktiv kritik
till andra. Men på kursen tvingas man att försöka och det är verkligen
lärorikt, säger Edith Mörtlund. Hon berättar att hon har velat bli författare
ända sedan dagen hon lärde sig stava.
Antagligen är det sådana drömmar som inte låter svårigheter att kritisera
sätta käppar i hjulet.
Anna Johansson, som för tillfället är tjänstledig från sitt arbete som
journalist, fortsätter:
– Jag tycker att det kan vara svårt att ge givande kritik när det gäller
poesi, eftersom jag själv inte känner mig så insatt i den genren. Men då
gäller det att gå mer på känsla. Då brukar det mesta ge sig av sig själv.
De många fria skrivperioderna upplevs enbart positiva; skrivkrampen är mer än
fjärran. Alla tycker att de utvecklas i sitt skrivande.
Dröm om författarskap
Det är ett gott betyg åt den nya författarskolan med andra ord. Att döma avÂ
Carin Sandqvists, föreläsare och mentor på kursen, lovordande av studenternas
alster, verkar det dock inte dröja länge innan drömmen om att ge ut en bok
och bli en ”riktig författare” slår in för vissa.
En plats på författarskolan är inte synonymt med vipvägen till ett förlag och
publicering. Men det väcker onekligen frågan om det är mer status att läsa
denna typ av kurs på universitet jämfört med folkhögskola.
En av kursens avsikter är nämligen att lyfta författaryrket till en högre
akademisk nivå. Ett påstående vars exakta innebörd är svår att sätta fingret
på.
– Genom att starta en sån här kurs på universitet antar jag att man har velat
lyfta författaryrket till samma nivå som de andra konstarterna, men i
praktiken tror jag inte att det är någon större skillnad, säger Ludde
Drakenfjord efter en stunds tystnad runt bordet.
Han tror att det är en skillnad som är påhittad.
– Det är en statusgrej, som det ofta är när det handlar om universitet kontraÂ
folkhögskolor.
Statusen verkar dock studenterna bry sig mindre om. Med eftertryck deklarerar
Carolina Ekman:
– Vi läser ju alla den här kursen för att vi älskar att skriva! Â
Givetvis är en eventuell statusskillnad något man än så länge bara kan
spekulera i.
Samtidigt går det inte att förneka att det ligger en viss sanning i Ludde
Drakenfjords påstående. Positivt är dock att man på författarskolan tagit in
både de som har publicerat något tidigare och de som inte gjort det. En trend
som man får hoppas håller i sig, då det erbjuder ett alternativ till
exempelvis utbildningen ”Litterär gestaltning” i Göteborg, där man nästan
uteslutande tagit in redan väletablerade författare.
Öppenhet för diskussion
Etablerad författare eller ej, entusiasmen vet inga gränser när samtalet leds
in på sammanhållningen i klassen. Alla tycks överväldigade av hur mycket de
redan tycker om varandra. Föreläsare och kurskamrater lovordas för att vara
mycket lyhörda, precis som de ansvariga understryker den mycket goda kvalitén
på det som skrivs samt alla studenters öppenhet för diskussion och kritik. De
flesta av studenterna vill fortsätta nästa termin.
Trots att vi befinner oss på universitet är det myspys-anda á la folkhögskola
på hög nivå. Skillnaden är väl bara att det nu känns äkta och rakt igenom
ärligt.
Man kan inte annat än glädjas över att Lunds universitet kan erbjuda de luxe
kurser som denna – där det mesta, om inte allt, är givande och till största
förnöjsamhet.
Fakta/ Författarskolan:
* Författarskolan är en 20-poängkurs på Lunds universitet. I dag finns även en
fortsättningskurs på 21-40 poäng. Planen är att ge kurser upp till
magisternivå.
* Kursen riktar sig till både fack och skönlitterturintresserade, men
vetenskapligt och journalistiskt skrivande är uteslutet.
* Ansökan sker genom en självpresentation och ett valfritt skrivprov. Inga
kvoteringar görs vid antagning, utan de bästa bidragen, oavsett litterär
genre, antas.