Att läsa och åtrå Jan Gradvall

- in Kultur & Nöje

Anders Lokko och Lennart Persson:

Feber. Modernista.

"Den här sortens journalistik är död", utropade Sydsvenskans Patrik

Svensson när nättidningen Feber.se funnits i några månader.

Han hade fel – fel eftersom Feber.se var i full gång med att etablera sig som

det nya seklets mest inflytelserika forum för svensk popjournalistik. Feber.se

hade 50 000 träffar, på julafton. Specialbutiker för popmusik, som Pet Sounds

i Stockholm, slog försäljningsrekord tack vare Feber.se. Där var där – hos

sidans kritikerkvartett Andres Lokko, Jan Gradvall, Mats Olsson och Lennart

Persson – som kunderna läst om skivorna de frågade efter.

Nu finns inte Feber.se längre, men journalistiken är för alltid odödliggjord i

samlingen Feber.

 Patrik Svenssons dödsruna i Sydsvenskan tog avstamp i ett recensionscitat av

Jan Gradvall: "Läser du den amerikanska tidningen Index? Synd, du borde göra

det" pöste Gradvall från fåtöljen, proppmätt av von obenism och arrogans. "Det

ligger ett så tydligt och ogenerat förakt bakom den meningen att det inte ens

kan ursäktas som en provokation", skrev Svensson, och slog fast att: "Gradvall

söker ingen dialog."

Men grejen är: att det är med precis den attityden och med den retoriken som

byggt sina kritikerkarriärer.

Det är journalistik som förmedlar känslan att man står med örat mot väggen och

tjuvlyssnar på skribenten. Och känslan av att du tar del av något oåtkomligt

kan lägga skimmer på det mesta. Ingen är så snygg som hon du aldrig kommer att

få. Inga importskivor eller svåråtkomliga tidskrifter är så bra som de Jan

Gradvall viskar om på andra sidan väggen.

Att inte kommunicera – att vägra sätta sig ned för att ha dialog – är också

att kommunicera. Så börjar varje förhållande. Flirtning.

Febertexten är lika mycket vykort, historielektion och dagbok. Andres Lokko

lockar med sin rom-kom dramaturgi fler svenska ungdomar till Notting Hills

skivhål än någonsin Ryan Air. Lennart Persson mystifierar och sexualiserar

söndersupna soulstjärnor med en glöd som i genren bara har en jämlike i

radions Mats Nileskär.

Feber är ett krig mot den språkliga klichén, och ett krig mot

slentriankonsumtionen av kultur. Ett krig som är alldeles nödvändigt.