Storslagen Rynell-minimalism

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Elisabeth Rynell:
Till Mervas. Albert Bonniers förlag.

Med Elisabeth Rynells nya bok reser vi mot en icke-plats – och finner norrländsk nirvana.

Livet är en berättelse. Saga är kanske för mycket sagt, men lik förbannat

en berättelse. Eller, som Elisabeth Rynell skriver inledningsvis i Till

Mervas:

Livet måste vara en berättelse

Annars krossas man under det.

Som elden, har jag tänkt,

har även berättelsen en plats, en stad.

Därur reser den sig sedan och brinner.

Brinner sin saga all.

I Till Mervas läser vi dagbok. Den skrivande handen tillhör Marta,

men hennes ansikte är sedan länge förlorat i ensamheten. Avstampet är koncist

som en typisk rynellsk knytnäve. Genast uppenbaras en livsberättelse i form av

ett brev:

"Marta, Mart! Jag är i Mervas. Längre bort går det inte att komma. Och inte

närmare heller. Din Kosti."

För läsaren är det bekvämt att få sig Martas ungdomskärlek och livsberättelse

till livs. Men för Marta, stackaren, liknar brevet "ett flått men ännu

sprattlande, levande djur" som hon får i famnen.

Marta kräver inte mycket av livet, det har hon aldrig gjort. Det enda hon gör

är att skriva dagbok.

Den minner om att hon utbildat sig till arkeolog, med Kosti. Då för länge

sedan, innan ensamheten fick henne att förlora ansiktet.  Dagboken minner

också om arkeologins försiktiga blottläggande av faktan; om jämförandet,

memorerandet och sorterandet.

På samma sätt blir Martas resa mot Mervas och Kosti ett tvunget blottläggande

av fakta. Det blir en arkeologisk utgrävning av hennes själ och icke-liv.

Martas anspråk är små. Hon kräver inte att hon ska finna Kosti. Istället vill

hon finna sig själv, få tillbaka sitt ansikte som ensamheten berövat henne.

Och då är resan ett absolut måste. För berättelsen kräver sin tribut, sin

plats.

Långsamt påbörjas en resa genom ett kargt landskap. Målet, Mervas, är en

icke-plats. En gruvort som monterats ned redan på 50-talet. Det är helt enkelt

en före detta plats där liv, dansbana och fönsterglas har transporterats bort.

I Mervas finns bara nedstigningen till gruvan kvar; en nedstigning till

gruvan, till dödsriket eller till en helt ny början.

Elisabeth Rynell skildrar en tystlåten Sara Lidman-värld. Ofta är det kroppen

som berättar, som rör sig längs måndagarnas motorvägar där erfarenheterna

samlar sig till hjulspår med vattenplaningsvarning.

Hon gör det stilla, med små åtbörder. Samtidigt fogas berättelse, ord och

landskap samman till en storslagen minimalism.

Men där Sara Lidman, eller för den delen Elsie Johansson, skulle ha låtit

berättelsen mynna ut i en dåligt hållen gödselstack så uppnår Elisabeth Rynell

snarare norrländsk nirvana.

Det blir till en sammansmältning av platsen, kroppen, livet och hjärtat. En

supernova eller ett svart hål.

Till Mervas berättar en långt från Disneyvänlig saga, och faktiskt är

den det vackraste jag läst på mycket, mycket länge.