Betong, brutalism och klassiska influenser

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Den moderna arkitekturen bar på drömmar om ett nytt samhälle och ett sätt att

leva. Vad som finns kvar är inte sällan blåsiga torg och alienerande komplex som

Sparta – hatade av många, älskade av få. En rusig modernism-junkie visar vägen

till betongen, brutalismen och de räta linjerna i Lund.

När Lund presenteras är det traditionella i fokus: magnolior, universitetsplatsen

och självklart domkyrkan. Sedan säger turistchefen stopp, trots att det i Lund

finns mängder av modern arkitektur från 30-talet och 60-talet – modernismens

absoluta guldåldrar.

Hans Westman är en av de arkitekter som lämnat tydligast spår efter sig,

byggnader väl värda en omväg. Längs östra delen av Otto Lindblads väg avlöser

funkisvillorna varandra och de två första är Westmans verk. Till och med

tomternas utformning, med de snett liggande byggkropparna i relation till gatans

sträckning, är tidstypisk. Man gjorde vad som helst för att bryta med den gamla

stenstadens ideal och planerade dessutom så att husen skulle få solljus i alla

väderstreck. Villorna är tveklöst bland de mest renläriga i genren. Westman har

inte fallit för att använda de varma, traditionella material som kännetecknar

många av de andra svenska modernisterna.

Vurm för frisk luft

Funktionalismens idévärld är egentligen ganska komplex. Det är lätt att tro att

modernisterna under trettiotalet vurmade för storstaden, sinnebilden för modernt

liv. Fast det var snarare tvärtom. Det egna hemmet med sol, grönska och frisk

luft – långt från innerstadens buller och smuts – var snarare idealet. Man bör

också komma ihåg att funktionalismen inte heller var speciellt funktionell. De

maskinella formerna och de puritanska möblerna blev ibland dyrare att producera

än mer traditionella stilimitationer i trä, eftersom den nya framställningen

krävde manuellt arbete. Verktygen på möbelindustrierna var ju anpassade till

stilimitaiton! Det ledde helt enkelt till att arbetarklassen, de altruistiska

arkitekternas målgrupp, inte hade råd med funkis.

Hela Otto Lindblads väg utgör en provkarta på modern villaarkitektur och som

jämförelse till Westmans villor kan huset på nummer 14 nämnas. Det är ritat av

dansken Mogens Mogensen och det är antagligen ingen slump att det ger ett lite

mjukare intryck. Danmark har en av Europas tyngsta traditioner när det gäller

att bygga i tegel och är också ett land som utmärkt sig i konsten att blanda

nytt formspåk med traditionella material. Det ger tillfälle att återvända till

resonemanget om den ofunktionella funktionalismen. Faktum är att ett mer brokigt

och levande material står emot tidens tand bättre än kritvit puts och därför i

slutändan visar sig vara det verkligt funktionella.

Klassiska influenser

Om vi nu förflyttar oss till Hantverksgatan har Westman satt sina spår även här.

På nummer 29 ligger vad som lite motsägelsefullt kallas en flerfamiljsvilla.

Proportionerna och hela utformingen förleder en att uppleva huset som mindre än

det egentligen är. Från början innehöll huset två trerumslägenheter i

bottenplanet och en sexrummare på våning två. Fönstrens proportioner mot gatan

närmar sig gyllene snittet och visar tydligt hur klassiskt influerad epoken

egentligen var. Att det stora fönstret på andra våningen dras nästan ända ut i

hörnet är också typiskt. Det gjorde man ofta för att framhäva de nya

byggtekniker som inte tvingade en byggkropps hörnor att vara bärande. Och

givetvis för att få in så mycket ljus som möjligt i rummet.

Blandad miljö

I samma del av Lund ligger också det nybyggda Västra Torg, som har tydliga

influenser från holländskt 90-tal i sin stil. Det är uppenbart att modern

arkitektur vågar blanda kallt sterila material med mycket taktila trädetaljer.

Det är lyckat att man sett till miljön som helhet och gjort bottenvåningana till

lokaler eftersom det skapar ett naturligt liv som tyvärr miljonprogrammet var

hopplöst oförstående inför. Att skyltarna med sina grälla färger bryter av mot

den sobra miljön ger också torget den färgklick det behöver. Faktiskt är det ett

stadsplaneringsideal som man tagit över från det närliggande Knut den Stores

torg, nämligen att återuppta blandningen av boende och näringsidkande.

Dumsnålhet i materialval

Mycket av efterkrigstidens moderna arkitektur har, med full rätt, blivit starkt

kritiserad. Detta beror ofta på att det inte alltid har varit möjligt att följa

arkitektens anvisningar fullt ut och att det lett till dumsnålhet i materialval

och detaljer. Bengt Edman, mannen bakom den kontroversiella byggnaden Sparta,

tyckte det såg fruktansvärt ut när man försökte piffa upp hans betongbyggnader

med pastellfärger. Sparta är – även med internationella mått mätt – en pärla när

det gäller att utnyttja betong. Bengt Edmans känsla för vad man kan göra med små

medel kommer fram; se bara på den skulpturala spiraltrappan längs ena långsidan,

de vackert utformade hålen i tegeldetaljerna. Byggnaden är också en mycket

konsekvent genomförd ”självförsörjande enhet” som man något prosaiskt kallade

dessa komplex med både boende, rekreation och affärer. Tyvärr har många fastnat

i sina fördomar om detta hus och blivit blinda för kvalitéerna. Vad som

personligen tilltalar mig är de avvägda proportionerna och den klara bilden av

vilka element som är bärande eller burna. Jag föredrar denna ofta utskällda men

visionära byggkonst framför den ängsliga och historiska byggnadsstil som

dominerar idag.

Tillbaka till torgkänsla

Om Sparta utgör den ena extremen av hur man planerar städer så får Karlhögstorg,

både i bildlig och bokstavlig bemärkelse, stå för den andra. I södra Lund ligger

detta bortglömda, vanskötta torg. Här har man försökt gå tillbaka till en

torgkänsla och Karl-Einar Anderssons skulptur är i sorgligt skick. Den heter

Polykrom relief på betongmur, en typiskt supersaklig titel. Vad som skulle kunna

vara en skir, vit skapelse med en speglande vattenyta har blivit en flagnande

mur med stundtals torrlagd vattenbassäng, i värsta fall full av skräp.

Detta torg skulle kunna vara så mycket mer än ett nerslitet blåshål.